دود سفید بر فراز قاهره نشانه چیست؟

۲۶ دی ۱۳۸۷ | ۱۴:۴۶ کد : ۳۶۹۱ اخبار اصلی
نویسنده خبر: جواد ماه‌زاده
در حالی که سران مصر و عربستان بر لزوم اجراى طرح پيشنهادى قاهره تاکيد کرده اند، حماس نیز با تعیین شروطی از پیشروی مذاکرات مصر استقبال کرده است تا طراحان صلح عربی نسبت به در اختیار گرفتن ابتکار عمل در مناقشات داخلی فلسطین امیدوار شوند.
دود سفید بر فراز قاهره نشانه چیست؟
در حالی که سران مصر و عربستان بر لزوم اجراى طرح پيشنهادى قاهره تاکيد کرده اند، حماس نیز با تعیین شروطی از پیشروی مذاکرات مصر استقبال کرده است تا طراحان صلح عربی نسبت به در اختیار گرفتن ابتکار عمل در مناقشات داخلی فلسطین امیدوار شوند.  

اعلام آتش بس در غزه قریب الوقوع است و انتظار می رود برنامه های از پیش تعیین شده اسرائیل و همنوایان عربش در این جنگ به زودی به نتیجه برسد و فلسطین را وارد مرحله ای تازه کند. محمود عباس، باراک اوباما، بشار اسد و اولمرت در مرحله بعدی این سناریو نقش اصلی را ایفا خواهند کرد.  

سه شنبه شب هواپیمای حسنی مبارک در ریاض فرود آمد تا ملاقات وی با عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه سعودى قدمی بلند برای اجرايى کردن طرح آتش بس مصر یا مصر - عربستان باشد.    

  سران مصر و عربستان به عنوان دو بازیگر موثر در نمایش غزه در اجلاس سران اتحاديه عرب که قرار است 19 ژانويه به مدت دو روز در کويت برگزار شود شرکت خواهند کرد. مصر و عربستان البته شرکت در اجلاس فوق العاده سران عرب در دوحه قطر را نپذیرفته و آن را مفید ندانسته اند.   شدت حملات اسرائیل، فرسایشی شدن جنگ برای گروه های مقاومت و بسته بودن گذرگاه ها و جلوگیری از ورود کمک ها به غزه، عرصه را بر حماس چنان تنگ کرد تا بسته از پیش تهیه شده که محصول مشترک و مطلوب نظر اسرائیل است، برقی در چشم ها بیاورد و نجات بخش و مایه حیات جلوه کند.   قرار است در سناریوی تازه ای که عنوان "بازسازى باريکه غزه" بر جلد آن درج شده، بخش دوم تحولات روی میز سران اتحاديه عرب قرار گيرد و برای آتش بس و طرفین و آینده منطقه مقدمات لازم فراهم شود. 

  احمد ابوالغیظ که حالا بیش از گذشته در ایران شناخته می شود و به خاطر اظهارات تند و ضد ایرانی اش مورد انتقاد مقامات جمهوری اسلامی قرار گرفت و عده ای را روانه دفتر حافظ منافع کشورش در تهران کرد تا خاطره ای انقلابی را زنده کنند و پیامکی روانه قاهره کنند، به همراه حسنی مبارک چند برنامه را پیگیری می کنند. اولین و مهم ترین برنامه، ایفای نقش هژمونیک و میانجی گرایانه در قائله غزه و به دست گرفتن ابتکار عمل ماجرا و زمینه چینی برای حضور محمود عباس است. 

  پايان دادن به بحران غزه، برقرارى آتش بس فورى، آغاز مذاکره براى بازگشايى گذرگاه هاى مرزى، جلوگيرى از قاچاق اسلحه به غزه و فراهم شدن زمينه براى ارسال کمک هاى بشردوستانه به اين منطقه، جملگی طرح هایی برای ازسرگيرى گفتگوهاى آشتى ملى بين جنبش فتح و حماس است که در قالب يک طرح پيشنهادى چهار ماده اى مطرح شده و به زودی بروز و ظهور خواهد کرد. تنها تفاوت این گفتگوها با گفتگوهایی پیشین این است که موقعیت و قدرت کنونی حماس قابل قیاس با سال های گذشته که در دو جبهه سیاسی و مقاومتی یکه تازی می کرد، نخواهد بود. 

  نمی توان گفت حماسی ها قادر به پیش بینی این وضعیت و بازی خوانی حادثه نبوده و از اهداف مصر و عربستان و اسرائیل بی اطلاع بوده اند. با این حال همه چیز را شرایط پیش آمده و آینده نامعلوم تعیین می کند و هم این است که سران حماس را واداشته تا اعلام کنند طرح آتش بس مصری در صورت انجام اصلاحاتى قابل پذیرش خواهد بود. 

  مذاکرات دو کشور عربی با محوریت بررسى طرح مصر برای توقف فورى حملات برگزار شده ولی نکته اصلی این است که حملات چه زمان و در چه صورت متوقف می شود؟ این طرح از نگاه طراحانش، زمانی لازم الاجرا و مثمر ثمر است که حماس در موضع تضعیف و پذیرش قرار گرفته باشد.  

در بيانيه‌ مشترک عربستان و مصر ضمن تاکید بر لزوم دستيابى به آتش‌بس فورى، بر اجراى فورى و کامل طرح صلح مصر، شرکت عربستان و مصر در کنفرانس سران عرب در کويت، تحقق صلح عربى و تحقق صلح فلسطينى‌ها تاکيد شده است. 

  از سوی دیگر معاون رييس دفتر سياسى حماس نیز تاکيد کرده است: در صورتى که تغييرات مورد نظر حماس در طرح مصر لحاظ شود، ما طرح مصر را مى‌پذيريم. 

  موسى ابومرزوق به الجزيره گفته است: امروز زمان مناسبى براى دستيابى به نتايج تلاش‌هاى جنبش حماس وجود دارد. چنانچه اين طرح از سوى حماس پذيرفته شود، بايد بر اساس اصولى باشد که حماس از ابتدا آن را تعيين کرده است؛ يعنى عقب نشينى اسراييل، توقف حملات و گشودن گذرگاه‌ها.  

همان گونه که این مقام سیاسی حماس نیز بر آن اذعان کرده، در حال حاضر تمام توجه منطقه‌اى و بين‌المللى بر اين معطوف است که مسئله فلسطين تنها توسط قاهره حل شود. در صورتی که قاهره کلید حل و فصل مناقشات فعلی - هر چند به صورت موقت - باشد، ابتکار عمل و اجرای برنامه های بعدی نیز منوط به جناح مصر - عربستان و درواقع همسو با طرح صلح عربی و میدان دادن به رئیس جمهور جدید ایالات متحده به منظور نقش آفرینی در منطقه خواهد بود.      
جواد  ماه‌زاده

نویسنده خبر


نظر شما :