حمله اسرائيل به جنوب لبنان

جنوب لبنان در محاق آتش جنگ اسرائيل

۲۵ دی ۱۳۸۷ | ۲۲:۵۲ کد : ۳۶۹۴ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
به دنبال ادعاى اسرائیل مبنى بر شليک چهار موشک کاتيوشا از منطقه حاصيبيا، در جنوب لبنان به سوى منطقه کريات شمونه واقع در شمال سرزمين‌هاى اشغالى، واحد توپخانه‌اى ارتش اسرائیل منطقه عرقوب، واقع در جنوب لبنان را هدف قرار داد.
جنوب لبنان در محاق آتش جنگ اسرائيل
به دنبال ادعاى اسرائیل مبنى بر شليک چهار موشک کاتيوشا از منطقه حاصيبيا، در جنوب لبنان به سوى منطقه کريات شمونه واقع در شمال سرزمين‌هاى اشغالى، واحد توپخانه‌اى ارتش اسرائیل منطقه عرقوب، واقع در جنوب لبنان را هدف قرار داد. 

  منابع نظامى اسرائیل مدعى شدند، عامل اصلى اين حملات توپخانه‌اى به جنوب لبنان پرتاب چهار موشک کاتيوشا از سوى اين منطقه به شمال اسراييل بوده است. 

  پيش از اين نيز اسرائیل از انجام حملات موشکى به سوى شمال اسرائيل که از جنوب لبنان انجام گرفته است، خبر داد و حزب‌الله لبنان را در اين زمينه متهم کرد اما دولت لبنان با موضع‌گيرى رسمى اعلام کرد، حزب‌الله لبنان هيچ نقشى در شليک اين موشک‌ها نداشته است. 

  در روزهای گذشته این سومین بار است که در مناطق مجاور اسرائیل علیه این رژیم درگیری صورت می­گیرد. پیش از این از بلندی­های جولان و مرزهای اردن نیز به سمت اسرائیل تیراندازی­هایی صورت گرفته بود که تا کنون عوامل آن مشخص نشده است. دولت سوریه در برابر این اتفاق سکوت اختیار کرده و دولت اردن نیز اتهام­های اسرائیل در این زمینه را رد کرده است.   

  در همین حال حمله اسرائیل به غزه وارد نوزدهمین روز خود شد که تا کنون 975 کشته و 4525 زخمى برجاى گذاشته است. 

  جنگنده‌هاى اسرائیلی امروز نیز حملات گسترده­ای را به انجام رساندند که پس از اين حملات گسترده مرکز شهر غزه را هاله‌اى از دود سفيد فراگرفت به طورى که هيچ جايى از اين شهر ديده نمى‌شود.   تاکنون اطلاع دقیقى از علت و نوع اين دود در دست نیست اما آنچه مشخص است و منجر به نگرانى بسيار شده این است که ارتش اسراييل زمينه را براى آغاز مرحله سوم عمليات زمينى فراهم مى‌سازد. 

  منابع نظامى ارتش اسرائیل در این باره اعلام کرده­اند، به رغم آن که نشست سه جانبه‌ سه‌شنبه شب ايهود باراک وزير جنگ، زيپى ليونى وزير امور خارجه و ايهود اولمرت نخست وزير اسرائيل به توافقى جهت آغاز عمليات سوم زمينى نرسيد و چراغ سبز لازم در اين زمينه به ارتش اسرائيل داده نشده است، اما ارتش همچنان خود را در حالت آماده باش نگه داشته و مى‌خواهد از آخرين لحظات ممکن براى شکست تلاش‌هاى ديپلماتيک  برای دستيابى به راه ‌حلى براى پايان دادن به اين جنگ استفاده کند. 

  اين منابع همچنین اعلام کردند، با توجه به آنکه سه‌شنبه آينده رسما باراک اوباما رييس جمهور منتخب امريکا قدرت و اداره امور را در اين کشور به عهده مى‌گيرد، بنابراين همگان انتظار دارند که جنگ در نوار غزه قبل از روز سه‌شنبه و حتى الامکان تا روز يکشنبه به پايان برسد و نيروهاى ارتش اسرائيل تنها در اين محدوده زمانى فرصت دارند که با حفظ استراتژى معين اهداف خود را در غزه محقق سازند.   اين در حالى است که در روز نوزدهم اين جنگ در نوار غزه تلاش نيروهاى زمينى ارتش اسرائیل براى پيشروى در مناطق استراتژيک نوار غزه همچنان ادامه دارد اما اين تلاشها با ايستادگى و مقاومت گسترده نيروهاى مبارز فلسطينى روبرو شده است و تا بدين لحظه همچنان صداى درگيرى‌هاى مسلحانه و انفجارهاى مهيب در مناطق مختلف نوار غزه به گوش مى‌رسد که اين انفجارها هم­زمان با آتش سوزى‌هاى گسترده در مناطق مختلف نوار غزه به خصوص در مناطق درگيرى همراه است. 

  همچنين حملات گسترده‌ جنگنده‌هاى اسرائیلی به نوار مرزى رفح با مصر ادامه دارد به طورى که منابع آگاه نظامى در ارتش اسرائیل از احتمال وارد شدن نيروهاى زمينى به اين مناطق برای پاکسازى کامل آن و تحت نظارت قرار دادن آن خبر دادند. 

  اين در حالى است که به رغم افزايش آمار قربانيان حملات اسرائیل به نوار غزه و استفاده اين رژيم از سلاح‌هاى ممنوعه، مقاومت فلسطينی­ها در مناطق و محورهاى مختلف نوار غزه همچنان ادامه دارد و مانع پيشروى نيروهاى اسرائیلی مى‌شوند. 

  در همین رابطه گردان شهداى الاقصى وابسته به حماس با صدور بيانيه‌اى از عمليات شهادت طلبانه و کشته شدن بيش از 12 سرباز اسرائیلی و زخمى شدن شش تن ديگر خبر داد.   در اين بيانيه آمده است، عبدالرحمن بوادى 22 ساله يکى از نيروهاى شهادت طلب گردان الاقصى توانست خود را در منطقه عطاطره در منزلى که 18 سرباز اسرائيلى در آن مستقر بودند منفجر کند و در اين عمليات شهادت طلبانه 12 سرباز اسرائيلى کشته و 6 تن ديگر زخمى شدند که حال برخى از زخميان بسيار وخيم است. 

  در ادامه اين بيانيه هم چنين آمده است، گردان الاقصى براى فراهم ساختن زمينه لازم برای انجام اين عمليات شهادت طلبانه با استفاده از آر.پي.جى آن منزل مورد نظر را هدف قرار داد و بدين ترتيب نيروى شهادت طلب گردان الاقصى از اين فرصت استفاده کرده و خود را در اين منزل منفجر و منجر به کشته شدن 12 سرباز اسراييلى شد.   گردان الاقصى در بيانيه خود تاکيد کرده است، اين اقدام در پاسخ به کشتارهاى دسته جمعى و نژاد پرستانه اسراييل عليه ملت ما در غزه انجام گرفته است.  

هم چنين حملات موشکى گروه‌هاى مقاومت فلسطينى به مناطق اسرائيلى ادامه دارد به طورى که پايگاه‌هاى نظامى ميغن، کفار، سدروت، کريات شمونه واقع در شمال اسراييل هدف چندين موشک فلسطينى قرار گرفتند.   گردان القدس شاخه نظامى جنبش جهاد اسلامى همچنين مسئوليت انفجار در مسير دو گردان ويژه از نيروهاى اسرائیلى در شمال نوار غزه به وسيله‌ مين را به عهده گرفت. 

  از سوی دیگر گروه حماسی که برای بررسی پیشنهاد آتش بس مصر به قاهره سفر کرده در تازه ترین اظهار نظر از زبان موسى ابومرزوق، رئيس دفتر سياسى حماس اعلام کرد، اکنون فرصت مناسبى براى دستيابى به نتايج تلاش‌هاى جنبش حماس وجود دارد.  

ابومرزوق تاکيد کرد، اين طرح اگر از سوى حماس پذيرفته شود، بايد بر اساس اصولى باشد که حماس از ابتدا آن را تعيين کرده، يعنى عقب نشينى اسرائيل و توقف حملات و گشودن گذرگاه‌ها. در حال حاضر توجه منطقه‌اى و بين‌المللى بر اين معطوف است که مساله فلسطين تنها توسط قاهره حل شود.   در همین حال شبکه الجزيره گزارش داد، ياسر عبدربه، دبيرکل کميته‌ مرکزى سازمان آزادى بخش فلسطين (ساف) تاکيد کرده است، کليد حل و فصل تمام مشکلات تلاش فورى براى پايان حملات اسرائيل به نوار غزه، پذيرش طرح مصر و رفتن و مشارکت در نشست سران عرب برای حمايت از موضع‌گيرى فلسطين به منظور اجراى قطعنامه 1860 است. 

  فاروق القدومى، رئيس اداره سياسى سازمان ساف نيز گفته است، من خواسته‌هاى گروه‌هاى مقاومت را در زمينه توقف حملات، عقب نشينى اسرائيل قبل از بررسى هر گونه آتش بس تاييد مى‌کنم.   فاروق القدومى در ادامه افزود، قاهره در تلاش براى دستيابى به توقف جنگ است، البته ادامه مقاومت در برابر حملات اسرائيل ضرورى است.  

همچنين اين سايت اينترنتى در خبرى ديگر گزارش داده است، جنبش حماس از موضع‌گيرى محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين مبنى بر مخالفت با مجازات سران اسرائيلى به عنوان جنايتکار جنگى ابراز تاسف کرده است.   حماس در بيانيه‌اى اعلام کرد، محمود عباس نخستين مسئولى است که بايد عليه جنايت‌هاى اسرائيل به دادگاه‌هاى جنايى شکايت کند.  

اين در حالى است که صائب عريقات، مذاکره کننده ارشد فلسطينى‌ها انتشار خبرى مبنى بر مخالفت تشکيلات خودگردان فلسطين در زمينه همکارى با وکلاى عرب و غير عرب در زمينه ارائه فهرست اتهام عليه رهبران اسرائيل را رد کرد.   عريقات در این باره گفت: «رياست تشکيلات خودگردان فلسطين هيچگونه پيام يا درخواستى در اين زمينه دريافت نکرده است.»   اين در حالى است که بيش از 30 جمعيت حقوقى و مدنى فرانسه عليه برخى از مسئولان اسرائیلی به اتهام جنايت‌هاى جنگى در نوار غزه اقامه دعوى کردند.  

اين جمعيت‌ها اعلام کردند، جامعه جهانى نيز در قبال اسرائيل سکوت کرده و با این رژیم همدست است.   از سوی دیگر وزير امور خارجه فرانسه بر ضرورت انجام مذاکرات گروه‌هاى فلسطينى ودستيابى اين گروه­ها به توافق ملى در راس آنها دو جنبش فتح و حماس تاکيد کرد.   برنار کوشنر وزير امور خارجه فرانسه در گفت‌وگو با فيگارو گفت: «من علاقه‌ زيادى به محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين دارم اما وی با تمام احترامى که برايش قائلم هيچ گاه از مذاکره با حماس صحبت نمى‌کند در حالى که ميان گروه‌هاى فلسطينى سوء تفاهم وجود دارد وما نمى‌توانيم به جاى آنها درباره مشکلاتشان صحبت کنيم.  

وزير امور خارجه فرانسه اخبار منتشره مبنى بر اين‌که مذاکرات فرانسه با حماس در راستاى وادار کردن اين جنبش به خواسته‌هاى جامعه جهانى بوده را رد کرد و گفت: «فرانسه با جنبش حماس هيچ گونه ارتباط رسمى برقرار نکرده و تنها زمانى خواهان اين ارتباطات رسمى است که حماس به شروط سه گانه کميته کارى چهارجانبه يعنى پايان خشونت، به رسميت شناختن اسرائيل و توافقنامه 1993 ميان سازمان آزادى بخش فلسطين و دولت اسرائيل احترام بگذارد.  

وى همچنین گفت: «تلاش‌ها و ميان‌جيگرى‌هاى فرانسه برای برقرارى آتش بس مفيد بوده و تلاش‌هاى ترکيه نيز در اين زمينه قابل تقدير است.»    
على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :