لیونی: اسرائیل هنوز به هدفش یعنی نابودی حماس نرسیده است

۲۶ دی ۱۳۸۷ | ۰۲:۴۱ کد : ۳۶۹۸ اخبار اصلی
زیپی لیونی، وزير امور خارجه اسرائیل در گفت‌وگو با هفته‌نامه اشپيگل درباره حملات اين رژيم به نوار غزه و دلايلش مبنى براين که مذاکره با حماس اشتباه است، صحبت کرد.
لیونی: اسرائیل هنوز به هدفش یعنی نابودی حماس نرسیده است
زیپی لیونی، وزير امور خارجه اسرائیل در گفت‌وگو با هفته‌نامه اشپيگل درباره حملات اين رژيم به نوار غزه و دلايلش مبنى براين که مذاکره با حماس اشتباه است، صحبت کرد.  

به گزارش ايسنا، زيپى ليونى، اذعان داشت که اسرائيل در اين حملات به هدفش براى نابودى حماس دست نيافته است. وى تاکيد کرد، اين رژيم حاضر به مذاکره با حماس که اسرائيل را به رسميت نمى شناسد، نيست.   اشپيگل: خانم ليونى آيا اسرائیل به اهدافش در از بين بردن حماس رسيده است؟ 

  ليونى: خير، اما اسرائيل با موفقيت حماس را تضعيف و ضربه سنگينى به اين جنبش وارد کرده است. اين عمليات هرگز به خاطر نابودى حماس نبوده است، بلکه هدف ما احياى توانايى بازدارندگى‌مان بوده است. با حملاتمان تعجب رهبران حماس را برانگيختيم. 

  اشپيگل: در جنگ لبنان در سال 2006، شما خواهان ايجاد استراتژى پايان جنگ بوديد. استراتژى شما براى جنگ فعلى در غزه چيست؟‌ 

  ليونى: جنگ لبنان شامل دو کشور بود و در نهايت يک توافق­نامه حاصل شد، اما از نظر من، هيچ توافق و سازشى با گروه‌ حماس غيرممکن است. مهمترين چيز از نظر من اين است که به حماس ضربه بزنيم. به علاوه بايد قاچاق اسلحه در سراسر مرز مصر را تحت کنترل درآوريم.  

اشپيگل: آيا به برقرارى آتش‌بس رسمى با حماس تمايل داريد؟‌ 

  ليونى: ما درباره‌ عقب‌نشينى فکر نمى‌کنيم. اين جنگى نيست که با توافق­نامه صلح پايان بيابد. حماس از به رسميت شناختن اسرائيل امتناع مى‌کند و آماده نيست تا حملات و فعاليت‌هايش را عليه ما متوقف کند. جنگ ما عليه حماس پايان ندارد حتى اگر عمليات‌هاى فعلى نظاميمان براى مدتى متوقف شود. 

  اشپيگل: پس چرا ايهود باراک، مذاکره کننده‌اى را براى بحث در مورد آتش‌بس در غزه به قاهره اعزام کرده‌ است؟ آيا اين مذاکرات بى‌فايده هستند؟  

ليونى: اگر به من باشد با حماس مذاکره نمى‌کنم و معتقدم که مذاکره با اين جنبش اشتباه است.   اشپيگل: اما مصر مهمترين هم‌پيمان اسرائیل در خاورميانه است. 

  ليونى: به طور طبيعى مصرى‌ها در مورد اوضاع مردم غزه نگران هستند. آنها خواهان ايجاد صلحند. اين موضوع را نيز درک مى‌کنم که قاچاق اسلحه در مرزهای اين کشور تاثير مى‌گذارد اما با اعطاى مشروعيت به حماس مخالف بودم و هستم. ما با افرادى که اعلام کردند اسرائيل را به رسميت نمى‌شناسند مذاکره نمى‌کنيم و از مجامع بين‌المللى مى‌خواهيم که اين کار را انجام بدهند.   اشپيگل: تا چه مدت اسرائیل مى‌تواند در برابر فشارهاى بين‌المللى مقاومت مى‌کند؟‌ 

  ليونى: در يک طرف، همدردى بين‌المللى در مورد اين حقيقت وجود دارد که اسرائیل در حال جنگ با تروريسم است، همانند ديگر کشورها! از طرفى ديگر تصويرى که از جنگ در غزه منتشر مى‌شود به نفع اسرائیل نيست. 

  اشپيگل: آيا بمباران مدرسه تحت اداره سازمان ملل در اردوگاه پناهندگان جباليا يک اشتباه نبود؟ حدود 40 تن در اين حمله کشته شدند.  

ليونى: لازم است اين موضوع درک شود که مدارس تحت کنترل سازمان ملل به طور مکرر توسط تروريست‌ها(!) مورد استفاده قرار مى‌گيرد و آنها از اين مکان‌ها به عنوان مخفى‌گاه سود مى‌برند. در بعضى مواقع، آنها از اين مدرسه به سوى ما موشک‌هايى شليک مى‌کنند. از کشته شدن غيرنظاميان در اين بمباران متاسفم اما آنچه که در اين مدرسه تحت کنترل سازمان ملل رخ داد اشتباه نبود. ما مکانى را که از طرف آن مورد اصابت موشک قرار گرفتيم هدف قرار داديم. ما مى‌خواستيم تروريست‌ها از بين بروند نه غير نظاميان.   اشپيگل: اين جنگ موقعيت محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين را تضعيف کرده است.   ليونى: بله اما اين موضوع موقتى است . ما به روند صلح با عباس و ادامه جنگ با حماس ادامه مى‌دهيم. اگر حماس ضعيف‌تر شود، عباس قوى‌تر مى‌شود و برعکس. 

  لیبرمن و بمب هسته ای برای غزه 

  از سوی دیگر آويگدور ليبرمن، رئيس حزب ئيزرائيل بيت نو اعلام کرد، بايد در حمله عليه نوار غزه از بمب هسته‌اى استفاده و به طور کامل اين منطقه ويران شود! 

  رئيس حزب تندروى ئيزرائيل بيت نو در سخنرانى خود گفت: «ملت اسرائيل هرگز تا زمانى که حماس در نوار غزه باشد در امان نخواهند بود و ما بايد به جنگ تا نابودى حماس ادامه دهيم. راه ‌حل موجود اين است که همانند ایالات متحد در جنگ جهانى دوم عمل کنيم. يعنى آن‌چه امريکا در جنگ جهانى دوم در ژاپن صورت داد را ما نيز بايد اکنون در نوار غزه پياده کنيم. به اين ترتيب مى‌توان به اين مساله که جهان اسرائيل را دولتى اشغالگر مى‌داند خاتمه داد.»    

نظر شما :