تفاهم نامه امنیتی اسرائیل و امریکا؛ فروختن پوست خرس قبل از شکار

هنوز اسرائیل پیروز نهایی نیست

۱۱ بهمن ۱۳۸۷ | ۱۳:۳۹ کد : ۳۷۳۶ گفتگو
گفت‌وگوی دیپلماسی ایرانی با محمود شمس‌الواعظین، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه
هنوز اسرائیل پیروز نهایی نیست
یک شنبه، بیست و نهم دی ماه، اهود اولمرت نخست اسرائیل گفت که اسرائیل به اهداف خود در این عملیات رسیده و حماس - که از غزه به سوی اسرائیل راکت پرتاب می کند-  شکست خورده است.
 
گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با محمود شمس الواعظین، کارشناس و تحلیل گر مسائل خاورمیانه:

- آیا به واقع اسرائیل تن به آتشی بسی یک جانبه داده است؟
اسرائیل واژه حقوقی آتش بس را استفاده نکرده است بلکه اعلام توقف عملیات نظامی کرده و در ادامه طرف اسرائیلی ادامه حضور تانک های نظامی خود در غزه را با هدف پاسخ گویی به منابع شلیک آتش اطلاع داده است، بنابراین باید صبر کرد تا 24 ساعت از اعلام توقف عملیات نظامی اسرائیل بگذرد، هنوز مشخص نیست که بحث توقف عملیات صرفا بدلیل استفاده از تفاهم نامه امنیتی ممنوعیت قاچاق سلاح به غزه میان رایس و لیونی صورت گرفته است و یا اساسا بدنبال آتش بس بوده، آیا از موضع ناتوانی در سرکوب جنبش حماس تن به این اقدام داده است- که در این خصوص دلایل زیادی وجود دارد- اگر آتش بس میان اسرائیل و حماس نهادینه شد می توان این موارد را تحلیل کرد. - تفاهم نامه امنیتی اسرائیل و امریکا در ممنوعیت قاچاق سلاح به حماس را چگونه ارزیابی می کنید؟
تفاهم نامه خطرناکی است، البته فکر می کنم که بر اساس یک ضرب المثل عربی، پوست خرس را قبل از شکار فروختن است در واقع اسرائیل قصد داشت قبل از پایان ریاست جمهوری جرج بوش از ایالات متحده امریکا در مورد اهرم های آینده فشار بر ایران و روسیه تضمینی امنیتی بگیرد تا باراک اوباما را در مقابل عمل انجام شده قرار دهد.
 
از این به بعد بر خلیج عدن، اقیانوس هند، دریای مدیترانه و دریای سرخ و سواحل شرق آفریقا در معرض بازرسی های احتمالی ناوچه های جنگی ناتو قرار خواهد گرفت که تاحدودی ناامن کردن آبراه های بین المللی محسوب می شود، باید دید که ابعاد این تفاهم نامه در همین حد است و یا گسترش خواهد یافت، هنوز این امر مشخص نیست و همه چیز بستگی به این دارد که در روی زمین و در غزه چه حوادثی رخ دهد.
 
- اعلام آمادگی بریتانیا، فرانسه و آلمان برای همکاری با اسرائیل و امریکا در ممانعت از قاچاق سلاح به حماس چه تبعاتی بدنبال دارد؟
زمانیکه در بعد بین المللی نمی توانند راهزنان سومالی را کنترل کنند چگونه می توانند آبراه های بین المللی را کنترل کنند، ظاهرا وقتی موضوعی به اسرائیل مروبط می شود دیگر همه چیز الزامی و فراگیر و فراهم می شود اما اگر امری به موضوعات امنیت منطقه ای مرتبط می شود، مسائل تغییر یافته و ناتوانایی ها آغاز می شود و درخواست بودجه می شود و ...
 
این مسائل نشان دهنده سیاست های دوگانه امریکاست، اسرائیل به هر حال از این جنگ خسته و فرسوده و ناکام بیرون آمده است، قصد داشت در روزهای پایانی و پیش از روی کار آمدن اوباما از یک سو و پیش از آغاز رقابت های انتخابات پارلمانی اسرائیل از سوی دیگر، به پیروزی حتی سنبلیک در حدی که آقای اولمرت اعلام کرد؛ دست یابد. در نتیجه تفاهم نامه ممنوعیت قاچاق سلاح به غزه یکی از پیروزهای سنبلیکی است که خانم لیونی می توانست برای افکار عمومی اسرائیل و به عنوان دست آورد جنگ اعلام کند، با این وجود هنوز چشم انداز نهایی درگیری ها مشخص نیست.
 
- در شرایط کنونی پیروز واقعی درگیری های غزه کدام طرف است، آیا حماس و اسرائیل اکنون در شرایط برابر قرار دارند؟
در تعریف و داوری های استراتژیک مروبط به جنگ نیروی مهاجم اگر به اهدافش دست پیدا نکند، شکست خورده است و نیروی مورد تهاجم اگر نشکند و پرچم سفید را بلند نکند، پیروز میدان خواهد بود، بنابراین تاکنون در جنگ و نه در کشتار و ویرانی، پیروز نهایی هنوز اسرائیل نیست، مشخص است که اسرائیل گرفتار شده است اما در آینده نزدیک می توان ارزیابی بهتری در این خصوص داشت.

- وضعیت مصر را در برابر امضای تفاهم نامه اسرائیل و امریکا در ممنوعیت قاچاق سلاح به غزه چگونه ارزیابی می کنید؟
مصر احساس کرد که به رغم همکاری فراوانی که داشت، در یک تنگنا قرار گرفته است، این کشور احساس کرد که نه آغاز جنگ در مشورت با مقامات مصری صورت گرفت- چنانچه خانم زیپی لیونی در قاهره حماس را به حمله تهدید کرد- و نه پایان آن، آغاز جنگ در قاهره اعلام شد و پایان جنگ در واشنگتن بسته شد، لذا به نوعی مصر مورد تحقیر قرار گرفت.

به همین دلیل حسنی مبارک موضع رادیکالی اتخاذ کرد و تقریبا مواضع خود را به سایر کشورهای عربی منطقه و حتی فلسطینی ها نزدیک کرد، این کشور خواستار ضرورت توقف تجاوز، بازگشایی گذرگاه ها و عقب نشینی اسرائیل از نوار غزه و غیره شد، ابوالغیظ روز شنبه واژه ای را خطاب به اسرائیل بکار برد که در روابط قاهره و تل آویو بی سابقه بود. او گفت" رهبران اسرائیلی شراب خشونت را نوشیده اند که از خود در تجاوز به مردم بی دفاع غزه سرسختی نشان می دهند".
 
بر این اساس به نظر می رسد که اسرائیل زمانیکه گفت در پاسخ به دعوت مبارک آتش بس را می پذیریم؛ تحقیر دیگری به مقامات مصر کرد چراکه اگر قصد حرف شنوی از مصر را داشت می توانست روز های اول این کار را انجام دهد. مفهم ضمنی آن است که مصر در مدت بیست و دو روز با ادامه درگیری ها موافق بوده و شب بیست و سوم با ادامه جنگ مخالفت کرده است و این اهانت به مقامات قاهره محسوب می شود، دلایل گفته شده مجموعا به رادیکال شدن موضع مصر کمک کرد.

نظر شما :