نمایندگان امریکا در سازمان ملل، خاورمیانه و افغانستان انتخاب شدند

۰۶ بهمن ۱۳۸۷ | ۰۲:۰۸ کد : ۳۷۷۹ آمریکا
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
چهار روز پس از آغاز به کار باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحد، کار سخت اعضای تازه کاخ سفید آغاز شده است. در این میان سکان­داران مناصب جدید دولت امریکا نیز کار خود را آغاز کرده­اند.
نمایندگان امریکا در سازمان ملل، خاورمیانه و افغانستان انتخاب شدند
چهار روز پس از آغاز به کار باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحد، کار سخت اعضای تازه کاخ سفید آغاز شده است. در این میان سکان­داران مناصب جدید دولت امریکا نیز کار خود را آغاز کرده­اند.  

در حالی که تنها یک روز پس از آمدن اوباما به کاخ سفید، هیلاری کلینتون، از سوی سنا تصدی­اش در وزارت امور خارجه تنها با دو رای مخالف تصویب شد؛ اوباما، جورج مایکل را به عنوان نماینده خود در خاورمیانه انتخاب کرد.  

جورج مایکل، ضمن قبول این مسئولیت وعده داده که از نخستین روز آغاز فعالیت خود در این پست به نحوی فعال روند سازش اعراب- اسرائیل را تعقیب کند.  

مایکل در مراسمی که به مناسابات انتخاب او به این پست ترتیب داده شده بود و اوباما و ژوزف بایدن، معاون رئیس جمهور تمریکا در آن حضور داشتند، گفت: «نزاع بین اعراب و اسرائیل مدت زمان زیادی است که جریان دارد و تاثیرات آن چنان مخرب بوده که ممکن است این مسئله را به صورت غیر قابل تغییر دربیاورند. اما رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه چنین اعتقادی را ندارند. آنها معتقدند و من نیز همین عقیده را دارم که ادامه طرح صلح یک موضوع مهم است که حداکثر تلاش ما را می طلبد، مشکلات و عقب نشینی ها برای ما مهم نیستند.» 

  جورج مایکل 75 ساله که وی را مهندس صلح ایرلند شمالی می­دانند یکی از چهره­های شناخته شده صلح طلب در امریکا است که از مخالفان سرسخت گسترش شهرک­های یهودی­نشین در مناطق فلسطینی است. وی تا کنون 7 بار نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شده است.  

از سوی دیگر کميته‌ روابط خارجى سنا با انتصاب سوزان رايس به عنوان سفير جديد امريکا در سازمان ملل و جانشين زلماى خليل‌زاد موافقت کرد.   کميته روابط خارجى سناى امريکا به طور شفاهى با انتصاب وى موافقت کرد. کل سناى امريکا برنامه‌اى براى راى دادن به سوزان رايس ندارد، ولى انتظار مى‌رود که به راحتى انتصاب وى را تاييد کند. تاييد انتصاب وى در کميته روابط خارجى سنا راه را براى تاييد وى در کل سنا هموار مى‌کند. 

  سوزان رايس 44 ساله قبل از حضور چهار ساله‌اش در کميته‌ روابط خارجى سنا گفت که قصد دارد براى احياى رهبرى امريکا در سازمان ملل تمرکز کند. تقويت توان سازمان ملل براى اجراى عمليات‌هاى حفظ صلح، تامين رهبرى در نبرد با تغييرات جوى، جلوگيرى از گسترش و استفاده از تسليحات هسته‌اى و کاهش رنج فقراى جهان از ديگر اهداف وى ذکر شده‌اند. 

  سوزان رايس با اشاره به جنگ اسرائیل و حماس بحث بحران بشرى در غزه را مطرح کرد و گفت: «باراک اوباما، رييس‌جمهوری امريکا نگران درد و رنج بى‌گناهان است و قصد دارد راهکار دو کشور مستقل را پيش ببرد.» 

  براساس گزارش خبرگزارى آسوشيتدپرس،‌ منتقدان معتقدند، به رغم رويکرد تازه اوباما به جهان اسلام که در مراسم تحليف خود مطرح کرد، سوزان رايس صرفا به حمايت غير قابل تغيير امريکا از اسرائيل در سازمان ملل ادامه خواهد داد. 

  سوزان رايس 44 ساله دومين سفير جوان امريکا در سازمان ملل و اولين سفير زن آفريقايى - آمريکايى است. وى در زمان رياست جمهورى بيل کلينتون به عنوان معاون وزير امور خارجه در امور افريقا فعاليت داشت.  

گمان مى‌رود که رايس در ارتباط بسيار نزديک با اوباما کار خود را انجام دهد. سمت وى در دولت اوباما، در سطح يک پست کابينه‌اى است.  

در همین حال رئیس جدید کاخ سفید فرستاده خود در امور افغانستان و پاکستان را نیز تعیین کرد. ریچارد هولبروک، که وی نیز یکی از مهمترین چهره­های تاثیرگذار در صلح بوسنی و هرزگوین که به توافق­نامه دایتون مشهور شد، محسوب می­شود، به این سمت انتخاب شده است.    
على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :