انتخاب دنیس راس بر سیاست‌های ایران تاثیری ندارد

۱۵ بهمن ۱۳۸۷ | ۰۴:۴۳ کد : ۳۷۸۸ گفتگو
گفت‌وگوی دیپلماسی ایرانی با یکی از تحلیل‌گران مسائل امریکا
انتخاب دنیس راس بر سیاست‌های ایران تاثیری ندارد

باراک اوباما، رئیس جمهور جدید ایالات متحده امریکا با گزینش نمایندگان ویژه افغانستان، خاورمیانه و ایران، خطوط محوری سیاست خاورمیانه‌ای خود را روشن کرد. برخی ناظران معتقدند با انتخاب دنیس راس، دولت اوباما در برابر ایران سیاستی سرسختانه در پیش خواهد گرفت.

گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با یکی از تحلیل گران مسائل امریکا در این باره:

 - سوابق کاری آقای دنیس راس در مسائل خاورمیانه برای افکار عمومی روشن است اما آیا ایشان در   خصوص ایران نیز دارای سوابق فعالیت بوده اند؟

تا جایی که اطلاع دارم ایشان پیشتر در شورای امنیت ملی امریکا فعالیت می کرد و در آن مقطع ایران و تحولات این کشور در لیست کاری وی قرار داشت اما در وزارت خارجه امریکا مسئولیتی مشخص در ارتباط با ایران نداشت.

- انتخاب نماینده ویژه ای از سوی دولت جدید امریکا برای امور ایران و جدای از نماینده ویژه این کشور برای امور خاورمیانه به چه معناست؟

این انتخاب به دیدگاه دولت اوباما بر می گردد، وی اعلام کرده است که قصد دارد رویکرد جدیدی را در برابر ایران در پیش گیرد، حال باید در عمل مشخص شود که رویکرد های دولت اوباما در قبال ایران به واقع جدید خواهد بود یا خیر.

انتخاب یک نماینده ویژه در امور ایران طبیعتا نشان می دهد که امریکا قصد دارد با جدیت موضوعات مربوط به ایران را پیگیری کند اما هنوز مشخص نیست که این جدیت در عمل به تغییر موضعی از سوی واشنگتن منجر می شود یا خیر.

نمی توان در شرایط کنونی چنین قضاوت کرد که امریکا با انتخاب نماینده ای ویژه امور ایران آمادگی دارد در برابر این کشور تغییر جهت دهد.

- انتخاب دنیس راس چه تاثیراتی بر سیاست های فعلی ایران در قبال ایالات متحده امریکا دارد؟

بعید است، آقای اوباما به عنوان سیاست کلی خود از تغییر سخن گفت، در مورد ایران نیز از رویکردهای دولت بوش انتقاد می کرد، به هر حال ادعای ایشان برای در پیش گرفتن یک رویکرد جدید در کنار انتخاب دنیس راس برای امور ایران انتظار حرکت های جدید از سوی دولت امریکا را بالا می برد، از سوی دیگر باید مشخص شود که آیا دولت اوباما در رویکرد جدید خود صداقتی دارد یا خیر.

بعید است که از طرف دولت تهران صرفا به واسطه انتصاب یک فرد به سمت نماینده رئیس جمهور امریکا در امور ایران، حرکتی متفاوت آغاز شود، طبیعتا بر اساس اقدامات طرف امریکایی، اقدامات متناسبی از سوی طرف ایرانی انجام خواهد شد.

- به نظر شما ماموریت های اصلی دنیس راس در مورد ایران چیست؟

به هر حال دولت امریکا قصد دارد سیاست های خود در مورد ایران را از طریق فردی که سابقه کار در منطقه خاورمیانه را داشته اعمال کند. نمی توان یک ماموریت خاص یا موضعی خاص را به عنوان اولویت کاری دنیس راس در مورد ایران مورد اشاره قرار داد، موضوعاتی که میان ایران و امریکا وجود دارد، از این پس از کانال دنیس راس دنبال می شود و چندان نمی توان اولویت خاصی را در دستور کار نماینده اوباما در امور ایران تعیین کرد.

- آیا انتخاب دنیس راس را می توان مقدمه ای برای آغاز تعامل واشنگتن و تهران قلمداد کرد؟

این نتیجه گیری بسیار زود هنگام است، نمی توان چنین نتیجه گیری کرد که صرف انتخاب یک نماینده ویژه، حرکت مثبتی است که به تعاملی جدید منجر می شود، همه چیز بستگی به این دارد که در عمل چه قدم هایی برداشته شود، اگر همچنان سیاست های گذشته ادامه پیدا کند و نماینده جدید بخواهد سیاست های گذشته را اعمال کند؛ عملا هیچ تغییری ایجاد نمی شود.


نظر شما :