در آستانه سفر جورج ميچل

قول اوباما به برقرارى صلح ميان اسرائيل و فلسطين

۱۱ بهمن ۱۳۸۷ | ۱۳:۲۱ کد : ۳۸۰۵ آمریکا
باراک اوباما رئيس‌ جمهوری جدید ایالات متحده امريکا قول داد، فرستاده جديد این کشور به خاورميانه براى برقرارى صلح ميان اسرائيل و فلسطين با قاطعيت تمام مسئوليت خود را انجام دهد. وى اطمينان داد که به نتايجى محسوس و عينى در مورد مساله فلسطين دست يابد.
قول اوباما به برقرارى صلح ميان اسرائيل و فلسطين

باراک اوباما رئيس‌ جمهوری جدید ایالات متحد امريکا قول داد، فرستاده جديد این کشور به خاورميانه براى برقرارى صلح ميان اسرائيل و فلسطين با قاطعيت تمام مسئوليت خود را انجام دهد. وى اطمينان داد که به نتايجى محسوس و عينى در مورد مساله فلسطين دست يابد.

رئيس جمهوری امريکا در نخستين واکنش ديپلماتيک خود به مساله خاورميانه، جورج ميچل، نماينده جديدش در خاورميانه را به اين منطقه مى‌فرستد تا به رايزنى‌هاى ديپلماتيک در خصوص مناقشات موجود ميان اسرائیل و فلسطين بپردازد.  

در دوران رياست جمهورى جورج بوش يکى از بارز‌ترين انتقاداتى که از وى مى‌شد عدم توجه کافى به مناقشه فلسطين و اسرائیل بود.

جورج ميچل يک سفير صلح کهنه‌کار 75 ساله است که از زمان رياست جمهورى بيل کلينتون نيز فعاليت‌هاى ديپلماتيک در این زمینه داشته است. وی از سر سخت­ترین مخالفان توسعه شهرک­سازی­های توسط اسرائیل بود و تا کنون نیز 7 بار نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شده است. ميچل، سناتور سابق کنگره امريکاست که در حل درگيرى‌هاى ايرلند شمالى نقش ميانجى داشته است، وى هفته گذشته از سوى هيلارى کلينتون، وزير امور خارجه ایالات متحد امريکا براى جهت دهى به تلاش‌هاى واشنگتن در جهت حل درگيرى‌ها شش دهه‌اى اعراب - اسرائيل انتخاب شد.  

اوباما پس از ملاقات خود با ميچل در کاخ سفيد قبل از عزیمت وی به خاورمیانه گفت: «برقرارى صلح در خاورميانه براى امريکا و منافع ما حائز اهميت است. اين مساله براى شخص خود من نيز مهم است. مسئوليتى که سناتور ميچل عهده‌دار آن است تلاشى قاطعانه و مداوم در راستاى پيشرفت حقيقى در روند صلح است.»

ميچل در سفر يک هفته‌اى خود براى تقويت آتش بس شکننده‌اى که به جنگ 22 روزه غزه پايان داد، به مصر، اسرائیل، کرانه باخترى، اردن، عربستان، فرانسه و بریتانیا سفر خواهد کرد.  

رابرت وود، سخنگوى وزارت امور خارجه امريکا نيز با اعلام آغاز سفر فرستاده‌ جديد صلح اين کشور به خاورميانه بر تلاش دولت جديد ‌امريکا برای تحقق صلح دائمى و فراگير در منطقه تاکيد کرد.

رابرت وود در این باره گفت: «جورج ميچل، فرستاده ويژه صلح امريکا به خاورميانه از امروز سه‌شنبه سفرش را به کشورهاى منطقه و اروپا آغاز مى‌کند. دولت باراک اوباما، رئيس‌جمهوری امريکا به شکلى فعال و گسترده برای ايجاد صلح دائمى و فراگير بين اسرائيل و فلسطين و همچنين اسرائيل و همسايگانش تلاش مى‌کند. ميچل در اين سفر در راستاى تحکيم و تثبيت آتش‌بس در غزه، ايجاد راهکارهاى مناسب جهت مبارزه با قاچاق سلاح و ممانعت از دستيابى جنبش حماس به سلاح تلاش خواهد کرد.»  

وى در ادامه افزود: «بررسى راهکارهاى موجود برای بازگشايى گذرگاه‌هاى غزه و رفع نيازهاى انسانى فلسطينيان ساکن غزه، بازسازى اين منطقه و از سرگيرى روند صلح از ديگر برنامه‌هاى مندرج در جدول کارى سفر ميچل به خاورميانه است.

سخنگوى وزارت امور خارجه آمريکا همچنين سفر ميچل به ترکيه و سوريه را بعيد ندانست و گفت: «فرستاده‌ ويژه صلح امريکا به منطقه مى‌آيد تا ضمن شنيدن نظر‌ها و ديدگاه‌هاى طرف‌هاى مختلف منطقه‌اى پس از بازگشت به واشنگتن، هيلارى کلينتون، وزير امور خارجه و باراک اوباما، رئيس‌جمهوری را در جريان نتايج گفت‌وگوهايش با رهبران منطقه قرار دهد تا به اين ترتيب دولت جديد ایالات متحد بتواند سياست خود را در قبال منطقه ترسيم کند.»  

وى درباره همراهان میچل به خاورمیانه گفت: «ديويد هايل، دستيار و معاون وزير امور خارجه امريکا در امور خاورميانه، تعدادى از نمايندگان شوراى امنيت ملى و وزارت دفاع امريکا نيز در اين سفر ميچل را همراهى خواهند کرد و برخى از مسئولان امريکايى ديگر در بيت‌المقدس و رام‌الله نيز به اين هيات خواهند پيوست.»

پیام هنیه به اوباما

از سوی دیگر در آستانه سفر فرستاده اوباما به خاورمیانه اسماعیل هنیه، نخست وزير دولت حماس در پيام تبريکى به باراک اوباما، حمايت وى از حق ملت فلسطين در برخوردارى از آزادى و استقلال را خواستار شد. 

وی در این باره گفت: «من از اين که شما به عنوان رئيس‌ جمهوری امريکا انتخاب شديد، خرسندم چرا که در اين روز تاريخ جهان و نه تنها تاريخ جديد امريکا پيروزى مبارزه انسانى به خاطر آزادى را در عصر جديد ثبت کرد. انتخاب شما به عنوان رئيس جمهوری ایالات متحد يعنى حاکميت ارزش‌هاى برابرى، پيروزى انسانيت بر تعصب چرا که مبارزه به خاطر برقرارى عدالت هيچ حد و مرز و هيچ جنسيتى را نمى‌شناسد. ما نيز با شما در اقدام به سوى تغيير همگام مى‌شويم. تغييرى که بايد عدالت را براى همه مردم به ارمغان بياورد. هيچ کس نمى‌تواند در صورتى که عدالت براى همه مردم جهان تحقق نيابد شما را سرزنش کند، اما شما بدون شک در صورتى که تلاشى در برابر طغيان‌گرى‌ها نکنيد سرزنش خواهيد شد. فلسطينى‌ها در مسير آزادى با ملت‌هايى در جنوب آفريقا و امريکا همگام شدند و همراه آنها به منظور دستيابى به آزادى و برقرارى عدالت مبارزه کردند. اما تا زمانى که قربانيان اشغالگران تروريست وجود دارند هيچ کس رضايت خاطر ندارد.»

وی در ادامه افزود: «کشته شدن 1330 فلسطينى و 5500 زخمى توسط نيروهاى اشغالگر در نوار غزه به خاطر وابستگى‌هاى سياسى شان نبود بلکه به خاطر اين بود که آنها فلسطينى‌هايى بودند که فرياد آزادى سر دادند. ملت فلسطين تا زمانى که از تمام حقوق انسانى خود که تمام مردم امريکا و مردم ديگر کشورهاى جهان از آن برخوردار هستند، محرومند احساس رضايت نمى‌کنند.»  


نظر شما :