نشست وزاری خارجه اروپا

گوانتانامو،‌غزه و منافقین در اولویت

۰۹ بهمن ۱۳۸۷ | ۱۵:۲۸ کد : ۳۸۰۶ اروپا
وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست روز گذشته خود در خصوص زندان گوانتانامو، بحران غزه، افزایش تحریم ها علیه زیمباوه و حذف گروهک منافقین از لیست گروه های تروریستی با یکدیگر مذاکره کردند.
گوانتانامو،‌غزه و منافقین در اولویت

وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه خود در خصوص زندان گوانتانامو، بحران غزه، افزایش تحریم ها علیه زیمباوه و حذف گروهک منافقین از لیست گروه های تروریستی با یکدیگر مذاکره کردند. این نشست در حالی برگزار شد که تنها یک هفته از روی کارآمدن باراک اوباما، رییس جمهور امریکا می گذرد و طی هفته گذشته وی دستور بسته شدن زندان گوانتانامو را صادر کرده است.

دیپلمات های اروپایی روز دوشنبه اعلام کردند که خواستار کمک به دولت اوباما برای بستن زندان گوانتانامو هستند اما مسئله این است که هیچ یک از کشورهای اروپایی تمایلی به نگهداری زندانی ها در خاک خود ندارند.

خاویر سولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این خصوص اعلام کرد که زندان گوانتانامو مشکل امریکا است که باید خودشان آن را حل کنند اما ما در صورت نیاز آماده همکاری و کمک به امریکا هستیم. اگر امریکا از اتحادیه اروپا درخواست کمک کند، من فکر می کنم که پاسخ اتحادیه اروپا مثبت خواهد بود.

مقامات اروپایی همچنین هشدار دارند که کشورهای اتحادیه هنوز بر سر مداخله در این مسئله و کمک به امریکا با یکدیگر به توافق کلی نرسیده اند. کارل شوارتزنبرگ، وزير امور خارجه‌ جمهورى چک که کشورش رييس اين دوره اتحاديه اروپا است،‌ پس از اين مذاکرات اذعان کرد: هيچ کس خيلى مايل به انجام اين کار نبود و به دليل وضعيت قضايى ما نمى‌توانيم يک جواب سريع بدهيم. لوئيس آمادو، نخست وزير پرتغال، پيشتر عنوان کرده بود که اتحاديه اروپا به يک چتر مشترک نياز دارد تا کشورهاى مختلف عضو بتوانند با مشکل آمريکا مقابله کنند. وى اظهار کرده بود که تا هفت کشور احتمالا آماده پذيرش زندانيان گوانتانامو باشند. الکساندر استوب، وزير امور خارجه‌ فنلاند نيز بيان کرد که اتحاديه اروپا در صورتى که زندانيان خواستار پناهندگى در کشورهاى اروپايى شده و يا اين که خود را در معرض خطر محاکمه شدن در کشورهاى خود بدانند، اين بلوک احتمالا بر سر مسايل پناهندگان و انسانى با موانع قانونى مواجه خواهد شد.

ديويد ميليبند وزير امور خارجه انگلستان نيز بيان داشت که لندن تاکنون مشارکت شاخصى در کمک به اين مشکل آمريکا داشته است. وى افزود: ما تاکنون 9 تن از شهروندانمان را باز پس گرفته‌ايم. ما به بازپس‌گيرى شش تن از ساکنان انگلستان نيز متعهد شده‌ايم و در اين مورد کار خود را انجام داده‌ايم. ما نقش مهمى ايفا کرده و نشان داديم که مى‌توان به صورت امن و مطمئن اين کار را انجام داد.

فرانک والتر اشتاين ماير وزير امور خارجه آلمان، به همتايان خود هشدار داد که آن‌ها با کمک نکردن آبروى خود را از دست خواهند داد، زيرا اوباما نسبت به بوش در اروپا از محبوبيت بيشترى برخوردار است.

ايتاليا و اسپانيا نيز اعلام داشته‌اند که در اين مورد تصميم خواهند گرفت اما در صورت شرکت در اين برنامه تنها بر اساس طرحى با حمايت اتحاديه اروپا اين کار را انجام خواهند داد.

انگلستان، هلند، اتريش و دانمارک با اعلام اين که اين مسووليت فقط مختص آمريکاست، از اين کار خوددارى کرده‌اند. اما اين تنها مشکل زندان گوانتانامو نيست، بلکه مشکل ديگر 10 يمنى است که در اين زندان بسر مى‌برند.

اما يک مقام ارشد اتحاديه اروپا که در اين مذاکرات شرکت دارد، اعلام کرد که بعضى از کشورهاى اروپايى در حال بررسى ساخت يک زندان جديد در يمن هستند تا پس از آزادى، آنها را در اين زندان جا دهند..على عبدالله صالح، رييس جمهور يمن عنوان داشته که کشورش موافق ساخت يک مرکز بازپرورى براى آن شهروندان يمنى است که هنوز در گوانتانامو باقى مانده‌اند. اما مقامات دولت يمن صريحا اعلام کرده‌اند که براى اين پروژه به کمک خارجى نيازمند هستند.

به نظر می رسد که این مسئله به یک چالش در میان کشورهای اروپایی تبدیل خواهد شد. طی دوران دولت جورج بوش، کشورهای اروپایی دولت وی را به دلیل نگهداری زندانیان در گوانتانامو مورد انتقاد قرار می دادند. در همین دوره بسیاری از سازمان های اطلاعاتی اروپا از این زندان دیدن کردند. این درحالی است که مقامات اروپایی به هواپیماهای چارتر سازمان سیا که حامل زندانیان گوانتانامو بودند، اجازه می دادند تا برای سوخت گیری در کشورهایشان توقف داشته باشند.

پنتاگون اعلام کرده است که 60 تن از 245 زندانی گوانتانامو آزاد خواهند شد اما از نظر قانونی نمی توانند به کشورهای خود مانند سوریه، سومالی و لیبی بازگردند، چرا که احتمال اینکه مورد شکنجه و یا سواستفاده قرار بگیرند وجود دارد.

از زمان روی کار آمدن اوباما، تعدادی از کشورهای اروپایی از جمله پرتغال، ایرلند و سوییس به جمع هواداران امریکا پیوسته اند اما مقامات امریکایی از این کشورها انتظار ندارند که هر کدام بیش از چند زندانی را در خاک خود بپذیرند.

مسئله دیگری که روز دوشنبه در اجلاس وزرای خارجه اتحادیه اروپا مطرح شد، غزه بود. وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا خواهان ارسال هرچه سریعتر کمک های مادی به نوار غزه و بازسازی این منطقه شدند.

در همین راستا لویی میشل، کميسر امدادرسانى و توسعه اتحاديه اروپا روز گذشته از غزه دیدار کرد. وی پس از آن اعلام کرد که آنچه که من در غزه دیدم بسیار نفرت انگیز و غیر عادلانه بود.

اتحادیه اروپا بزرگترین کمک ها را برای فلسطینی ها ارسال کرده است. لویی میشل اعلام کرد که این اتحادیه در نظر دارد در سال 2009، 58 میلیون یوروو کمک های بشر دوستانه به فلسطین ارسال کند که 32 میلیون یوروو آن برای بازسازی غزه خواهد بود. وی همچنین از اسراییل خواست تا مرزها را به روی غزه بازکند تا نه تنها غذا بلکه تمام مواد لازم برای بازسازی غزه به این منطقه ارسال شود. این درحالی است که اسراییل از ورود سیمان و آهن آلات به این منطقه جلوگیری می کند.

رياض المالکى وزير امور خارجه‌ى تشکيلات خودگردان نيز اظهار داشت: نوار غزه بعد از حملات سه هفته‌يى اسراييل روزانه به 800 کاميون حامل کمک‌هاى بشرى نيازمند است. در حال حاضر به دليل تحريم اسراييل روزانه 150 کاميون وارد غزه مى‌شود.

با وجود اعلام آتش بس در منطقه، هنوز شرایط در غزه حالت عادی ندارد. کمک های بین المللی تنها می تواند بخشی از مشکلات این منطقه را التیام بخشد. آینده این منطقه باید به طور جدی تری در زمان کمتری مورد بررسی قرار بگیرد.

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا همچنین در خصوص حذف نام گروهک مجاهدین از لیست گروه های تروریستی اقدام کردند. این درحالی است که ایران با محکوم کردن این تصمیم اعلام کرد که دست های مجاهدین به خون هزاران ایرانی و غیر ایرانی آغشته است. تصمیم کشورهای اتحادیه اروپا به این معنا است که اموال مجاهدین از حالت بلوکه خارج می شود. این اولین بار است که اتحادیه اروپا چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است. گفته می شود که تنها 7 میلیون یوروو از اموال مجاهدین در فرانسه بلوکه شده بود. این درحالی است که این گروهک همچنان در لیست گروه های تروریستی امریکا باقی مانده است. واشنگتن در سال 1997، مجاهدین را جزو لیست گروه های تروریستی اعلام کرد و اروپا از سال 2002 مجاهدین را به این لیست اضافه کرد.

خاویر سولانا در این خصوص اعلام کرد که تصمیم در این خصوص بر عهده دادگاه بود و ما کاری از دستمان ساخته نیست. این درحالی است که برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه خواستار عدم حذف این گروه از میان گروه های تروریستی شده بود. وی همچنین اعلام کرد که فرانسه همچنان به دنبال یافتن اطلاعاتی برای اثبات تروریست بودن این گروه خواهد بود.

توضیح عکس: لویی میشل، کميسر امدادرسانى و توسعه اتحاديه اروپا در غزه


نظر شما :