تونى بلر و جورج ميچل در خاورميانه

۱۰ بهمن ۱۳۸۷ | ۰۵:۵۱ کد : ۳۸۱۹ آمریکا
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
جورج ميچل در قاهره گفت: اولويت نخست ما تمديد و تثبيت آتش بس در نوار غزه است چرا که اين مساله از اهميت بسيار مهمى برخوردار است.
تونى بلر و جورج ميچل در خاورميانه

تونی بلر، نماینده گروه چهار جانبه صلح خاورمیانه صبح چهارشنبه 28 ژانویه برای بررسی روند جاری در نوار غزه، آتش بس شکننده میان اسرائیل با فلسطینیان و طرح ویژه مصر درباره غزه وارد قاهره شد تا با مقام­های ارشد مصری در این باره موضوع به بحث و تبادل نظر بپردازد.

وی قبل از رسیدن به قاهره در کویت توقف کرد و با شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت درباره راه­های موجود برای آرام نگه داشتن غزه، چگونگی بازسازی آن و راه­های موجود برای رسیدن به صلح در خاورمیانه به گفت و گو پرداخت.  

این در حالی است که هم زمان با رسیدن بلر به خاورمیانه جورج میچل، نماینده رئیس جمهوری ایالات متحد نیز به قاهره سفر کرده است.  فرستاده امريکا به خاورميانه در دیدار با حسنى مبارک، رئیس جمهوری مصر و احمد ابوالغیط، وزیر امور خارجه این کشور به بررسى وضعيت خاورميانه به ويژه درگيرى‌هاى فلسطين و اسرائيل پرداخت.

جورج ميچل، پس از ديدار با حسنى مبارک، رئيس جمهوری مصر در مقر رياست جمهورى اين کشور در جمع خبرنگاران گفت: «اولويت نخست ما تمديد و تثبيت آتش بس در نوار غزه است چرا که اين مساله از اهميت بسيار مهمى برخوردار است. امريکا همچنان متعهد خواهد بود که به تلاش‌هايش در زمينه‌ برقرارى صلح دائم ادامه دهد. ظرف چند روز آينده گزارشى را از جريان سفرم به خاورميانه و اروپا به باراک اوباما مى دهم.»  

در اين نشست تلاش در راستاى اجراى طرح مصر با هدف برقرارى آشتى ملى ميان گروه‌هاى فلسطينى، پايان دادن به تحريم و‌ گشودن تمام گذرگاه‌ها بررسى شد. همچنين آينده روابط مصر و امريکا با روى کار آمدن باراک اوباما، رئيس‌ جمهوری جديد اين کشور نیز بررسى شد.

ميچل که روز سه‌شنبه وارد مصر شده بود با احمد ابوالغيط، وزير امور خارجه مصر نیز ديدار کرد.  

حسام زکى، سخنگوى وزارت خارجه مصر تصريح کرد که ابوالغيط و ميچل به بررسى اوضاع خاورميانه، تلاش‌ها برای آشتى ملى فلسطينى‌ها و وقايع بعد از حمله اسرائيل به نوار غزه پرداختند.

وی همچنین گفت: «ابوالغيط از توجه زودهنگام دولت جديد آمريکا به خاورميانه و انتخاب ميچل به عنوان فرستاده اين کشور به منطقه تقدير کرد و اين مساله را بسيار حائز اهميت دانست چرا که ميچل در برقرارى صلح در ايرلند شمالى نقش بسزايى داشته است.»  

ابوالغيط هم‌چنين استراتژى مصر در قبال منطقه و تمام مسائل مربوط به خاورميانه را با وى مطرح کرد و گفت: «در صورت ادامه درگيرى‌ها در منطقه تنها اوضاع خاورميانه بى‌ثبات‌تر مى‌شود.»

ابوالغيط همچنين شيوه مصر را در تعامل با مساله فلسطين و اسرائيل در زمينه تحقق آتش بس در نوار غزه و حمايت از تشکيلات خودگردان فلسطين مطرح کرد.  

ميچل همچنين با عمرو موسى، دبير کل اتحاديه عرب نیز ديدار و گفت و گو کرد.

عمروموسى بعد از ديدار با ميچل تاکيد کرد، تلاش‌هاى به کار گرفته شده براى برقرارى صلح در منطقه ادامه خواهد داشت و ما هرگز به نقطه صفر باز نخواهيم گشت. ما در اين نشست بر اهميت برقرارى صلح در منطقه و تلاش‌ها در مرحله آينده تاکيد کرديم.  

دبيرکل اتحاديه عرب همچنين گفت: «فرستاده جديد امريکا از ديد گسترده و وسيع و عملکردى متمايز برخوردار است و مهارت زيادى نيز در خصوص پرونده خاورميانه دارد و اين امر اميدوارکننده است.»

اين در حالى است که ميچل امروز بعد از قاهره به سرزمين‌هاى اشغالى سفر مى‌کند و طى آن با ايهود المرت، نخست وزير مستعفى، زيپى ليونى، وزير امور خارجه، ايهود باراک، وزير جنگ و ديگر مسئولان بخش‌هاى امنيتى اسرائیل ديدار مى‌کند و در جريان گزارش‌هاى مربوط به آخرين تحولات امنيتى و سياسى مربوط به اسرائيل قرار مى‌گيرد.  

ميچل پنج شنبه 19 ژانویه به رام‌الله سفر مى‌کند و با محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين و ديگر مقام‌هاى فلسطينى ديدار و گفت و گو خواهد کرد.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :