وزراى امور خارجه اروپا يکى از پس از ديگرى در امريکا

۱۸ بهمن ۱۳۸۷ | ۰۱:۰۰ کد : ۳۸۵۹ آمریکا
تنها يک روز پس از تحليف هيلارى کلينتون در مجلس سنا براى تصدى‌گرى ژست وزارت امور خارجه امريکا وزراى امور خارجه آلمان و بريتانيا به واشنگتن رفتند تا مستقيما از برنامه‌هاى کادر خارجى جديد ايالات متحده مطلع شوند.
وزراى امور خارجه اروپا يکى از پس از ديگرى در امريکا

وزراى امور خارجه ایالات متحد امريکا و آلمان در ديدار با يکديگر بر ضرورت آغاز فصل جديدى در روابط دو کشور تاکيد کردند.  هيلارى کلينتون وزير امور خارجه‌ ایالات متحد امريکا در ديدار با فرانک والتر اشتاين ماير وزير امور خارجه‌ آلمان در واشنگتن از نقش فعال نيروهاى آلمان در افغانستان تشکر کرد.

به گزارش مجله آلمانى اشپيگل، وزير امور خارجه امريکا در اين ديدار به طور روشن اظهار داشت که امريکا در چه مواردى به کمک‌هاى آلمان نيازمند است.  

وزير امور خارجه‌ آلمان نيز اظهار داشت، همکارى در زمينه‌هايى چون برنامه‌هاى منطقه‌اى و کاهش تسليحات مى‌تواند روابط دوجانبه امريکا و آلمان را وارد مرحله تازه‌اى کند. کلينتون تاکيد کرد، امريکا از ماموريت‌ نيروهاى آلمانى در افغانستان بسيار خشنود است.

وى گفت: «براى برقرارى صلح و ثبات در افغانستان ما به کمک متحدان خود همچون آلمان نيازمنديم و در چنين شرايط حساسى اين کمک‌ها مى‌تواند تضمين کننده‌ امنيت در افغانستان باشد.»  وى ابراز اميدوارى کرد که آلمان نيروهاى بيشترى را به افغانستان اعزام کند. در اين ديدار کلينتون همچنين مواضع آتى کشورش در مورد روسيه را اعلام کرد.

فرانک والتر اشتاين ماير، وزیر امور خارجه آلمان نیز ضمن دعوت از همتای امریکایی­اش برای سفر به آلمان گفت: «در زمينه موضوعات جديد هم بايد روابط دو جانبه تقويت شود. موضوعات جديدی چون برنامه‌هاى کاهش و کنترل تسليحاتى، برنامه‌هاى منطقه‌اى، سياست انرژى و امنيت غذايي.»  

بستن زندان گوانتانامو و سرنوشت زندانیان این زندان نیز از دیگر مباحثی بود که دو طرف به آن پرداختند. اشتاين ماير درباره پذیرش بخشی از زندانیان گوانتانامو گفت: «ما پيشنهاد شما را مورد بررسى قرار مى‌دهيم و آن را خواهيم سنجيد.» کلينتون تاکيد کرد در حال حاضر زمان مناسبى براى درخواست‌هاى امريکا نیست.

اشتاين ماير علاوه بر کلينتون با مشاور امنيتى جديد آمريکا نيز ديدار کرد.  

اشتاين ماير دومين وزير امور خارجه‌اى است که با کلينتون بعد از احراز پست وزير امور خارجه دراآمريکا ديدار و گفت‌وگو کرد. پيش از وی ديويد ميلى‌بند، وزير امور خارجه‌ بریتانیا با کلينتون ديدار کرده بود. وی یک روز پس از تحلیف کلینتون در مجلس سنا برای تصدی پست وزارت امور خارجه با وی دیدار و گفت و گو کرد.

اشتاين ماير پيش از اين در ديدار با نمايندگان سنا بر لزوم اتخاذ اقدامات جدى امريکا براى کاهش تسليحات تاکيد کرده بود.  پیش از این وزير امور خارجه‌ آلمان در مقاله‌اى که پيش از اين در روزنامه‌ زود دويچه به چاپ رسيده بود ابراز اميدوارى کرده بود که با گذشت سال‌ها مخالفت دولت بوش با برنامه کاهش تسليحات اين برنامه بار ديگر فعاليت خود را از سر بگيرد.

در اين مقاله اشتاين ماير همچنين ابراز اميدوارى کرده بود که همه طرف‌هاى درگير بر سر برنامه‌ سپر موشکى امريکا در اروپا به بحث و مذاکره بپردازند.


نظر شما :