نظرتان در مورد یک سفر مجانی به خاورمیانه چیست؟

۲۵ بهمن ۱۳۸۷ | ۰۴:۰۶ کد : ۳۸۷۰ سرخط اخبار
یادداشتی از توماس فریدمن
نظرتان در مورد یک سفر مجانی به خاورمیانه چیست؟

در روزهای اخیر برخی این سوال را مطرح کرده اند که آیا هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا در انتخاب تعداد زیادی نماینده برای همکاری در مناطق حساس جهان و انتخاب جورح میچل به عنوان نماینده امریکا در امور خاورمیانه و درگیری های اسراییل و فلسطین مرتکب اشتباه شده است؟ من فکر می کنم که آنها حق دارند در مورد فزونی تعداد نمایندگان از خانم کلینتون سوال کنند. اما تصور نمی کنم که مشکل در تعداد زیاد نماینده ها باشد، بلکه مشکل در کمبود نمایندگان امریکا در مناطق حساس است. در مورد مسئله فلسطین و اسراییل، خانم کلینتون باید حداقل 6 نماینده در این منطقه داشته باشد. در واقع این درگیری در حال حاضر به چند بخش تقسیم شده است که برای حل آنها یک وزارت امور خارجه لازم است.

خانم هیلاری علاوه بر آقای میچل، ممکن است که بخواهد جیم بیکر و جیمی کارتر را نیز به لیست خود برای حل مناقشه در این منطقه اضافه کند. حتی ممکن است از برخی غریبه ها هم بخواهد که او را در این مسیر همراهی کنند و درحالی که با افراد متفاوتی ملاقات می کند از آنها بپرسد: نظرتان در مورد یک سفر مجانی به خاورمیانه چیست؟

اما حل این مناقشه از کجا باید آغاز شود؟ فلسطین در حال حاضر به دو بخش کرانه باختری و غزه تقسیم شده است. حکومت خودگرادان فلسطین در رام الله در کرانه باختری واقع شده است و پایگاه دولت حماس در غزه است. اما حماس نیز به دو بخش تقسیم می شود، یکی بخش نظامی آن و دیگری جناح سیاسی حماس است. جناح سیاسی خماس به دو بخش با پایگاه رهبری در غزه و پایگاه رهبری در دمشق تقسیم می شود که هر دو از طرف ایران و سوریه مورد حمایت قرار می گیرند.

بهترین چیزی که می توانم بگویم این است که فلسطینی های غزه به طور همزمان در قاهره برای آتش بس با اسراییل مذاکره یم کنند، از طرف دیگر پرونده ای علیه جنایات جنگی اسراییل را به اروپا تحویل می دهند. این درحالی است که رهبر فلسطینی های نوار غزه سرگرم جمع آوری غذا و پتو برای فلسطینی هایی است که در غزه مورد محاصره قرار گرفته اند.

اسراییل دولتی دارد که نخست وزیر، وزیرامور خارجه و وزیر دفاع آن هر کدام برنامه متفاوتی برای صلح، استراتژی جنگ و شرایط آتش بس در غزه دارند و وزیر امور خارجه و وزیر دفاع اسراییل در رقابت با یکدیگر شرکت در انتخابات روز سه شنبه هستند.

این درگیری چگونه تکه تکه شده است؟ برای کسانی که اطلاع زیادی از تاریخ این درگیری ها ندارند، باید بگویم که این داستان پیشینه ای بس طولانی دارد. کرانه باختری با خیابان ها، ایست بازرسی ها و فنس های مختلفی تقسیم شده است که این تقسیم بندی، شهرک نشینان دیوانه اسراییلی را از روستایی های فلسطینی جدا کرده است به طوری که یک فلسطینی می تواند از خیلی سریعتر از اورشیلم به پاریس برسد تا اینکه بخواهد از شهر جنین در شمال کرانه باختری به هربون به جنوب برسد.

دلیل دیگر این است که هر ایده ای مورد آزمایش قرار گرفته است و با شکست مواجه شده است. فلسطینی ها، پان عربیسم، کمونیسم و اسلام گرایی افراطی را تجربه کرده اند. در اسراییل صلح و تشکیل دو دولت در این منطقه با قراردادهای صلح اسلو در آمیخته است و افزایش تعداد فلسطینی ها در نوار غزه به عنوان تهدیدی برای اسراییل است.

چه کسی در دنیا می تواند این شرایط را درست کند؟ من به شخصه ترجیح می دهم که به یک چوپان تبدیل شوم یا بروم و کلونوسکوپی بکنم. مسلما هر کدام از اینها نتیجه بهتری خواهد داشت. اگر جورج میچل همچنان به دنبال انجام ماموریتش است، خداوند به او رحم کند.


نظر شما :