تنش‌زدایی ادامه خواهد داشت

۲۷ بهمن ۱۳۸۷ | ۰۱:۰۶ کد : ۳۹۰۱ گفتگو
گفت‌و گوی دیپلماسی ایرانی با محمد علی ابطحی، معاون سابق پارلمانی ریاست‌جمهوری
تنش‌زدایی ادامه خواهد داشت

 سید محمد خاتمی بعد از ماه ها انتظار وارد عرصه رقابت های انتخابات ریاست جمهوری شد. عملکردهای وی در سیاست خارجی ایران، عملکردی فعال بود که انتظار می رود در صورت انتخاب آقای خاتمی به عنوان رییس جمهور دور بعد، این روند مثبت دوباره آغاز شود. گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با محمد علی ابطحی، معاون سابق پارلمانی ریاست جمهوری

به نظر شما در صورتی که آقای خاتمی به عنوان رییس جمهور بعدی ایران انتخاب شوند، رویکرد سیاست خارجی وی چه خواهد بود و چه دستاوردهایی برای ایران خواهد داشت؟
من فکر می کنم که رویکرد سیاست خارجی آقای خاتمی، همان رویکرد سیاست خارجی دوره قبل باشد. یک تجربه موفقی در دوره گذشته وجود داشت که فکر می کنم حتی مخالفین آقای خاتمی هم در مورد سیاست خارجی آقای خاتمی اتفاق نظر دارند که سیاست خارجی وی بسیار با نشاط، فعال و پویایی بود.

خصوصیت برجسته سیاست خارجی آقای خاتمی حفظ ارزش ها، قدرت، استقلال و عظمت ایران بود که در عین حال از ظرفیت های جهانی به نفع منافع ملت ایران هم حداکثر استفاده را می کردند.

طبیعی است که یک رییس جمهور وظیفه دارد تا از امکانات جهانی برای سربلندی ملتش استفاده بکند و امکانات جهانی را به کار بگیرد تا بتواند کشورش را بسازد و سربلند کند.

طبیعتا سیاست خارجی تاثیر اولیه اش را در اقتصاد هر کشوری دارد. به خصوص در شرایطی که ما امروز داریم و مشکلات اقتصادی، مشکلات بسیار جدی هستند که برای حل این مشکلات جدی، سیاست خارجی یک عنصر بسیار تعیین کننده ای است.

اصل سیاست خارجی آقای خاتمی در دوران پیش، سیاست تنش زدایی و تشنج زدایی از روابط خارجی بود. من فکر می کنم که این اصل ثابتی باشد که در دوران بعدی ریاست جمهوری هم اصلی باشد که آقای خاتمی در سیاست خارجی در نظر بگیرد. که این مسئله می تواند هم از نظر به دست آوردن جایگاه تاریخی ملت ایران و هم برای حل مشکلات سیاسی ایران با جهان و هم در حوزه اقتصادی نتیجه بخش باشد.

به نظر می رسد که در حال حاضر شرایط بسیار دشوار تر از سال 76 به ویژه در حوزه سیاست خارجی باشد، آیا به نظر شما با وجود مشکلات موجود آیا آقای خاتمی می توانند مانند دوره های قبل در این حوزه به نتایج دلخواه برسند؟ 
 من معتقدم که در سیاست خارجی چند عامل وجود دارد که می تواند شرایط را در دوران ریاست جمهوری بعدی آقای خاتمی را آماده تر از گذشته بکند.

یکی از آنها این است که دنیا هم به بسیاری از واقعیت های درون ایران پی برده است و متوجه شده است که باید ایران را آن طور که هست بشناسد و به همین دلیل برای نوع سیاست های تشنج زدا ارزش بیشتری قائل شود و همکاری بیشتری بکند.

نکته دوم اینکه تنش زدایی یک اصل یک طرفه نیست. تنش زدایی یک اصل دوجانبه است که باید ارتباط و اطمینان دوسویه باشد تا امکان ارتباط خوب دیپلماسی جهانی شکل بگیرد. آقای خاتمی از چنین ظرفیت بالایی برخوردار هستند که بتواند در جهان این اطمینان و ارتباط دوسویه را بین ایران و سایر کشورهای جهان برقرار کند و به همین دلیل علارغم همه مشکلات، فعالیت و بازگشت سیاست خارجی به جایگاه قبلی اش را کار بسیار دشواری نمی دانم.


نظر شما :