سید حسن نصرالله: گزينه حل و فصل با اسرائيل شکست خورده است

۲۹ بهمن ۱۳۸۷ | ۲۱:۴۴ کد : ۳۹۷۶ اخبار اصلی
دبيرکل حزب‌الله لبنان بر حق اين حزب در برخوردارى از هر گونه سلاح براى دفاع از لبنان و ملت‌ آن تاکيد کرد.
سید حسن نصرالله: گزينه حل و فصل با اسرائيل شکست خورده است

دبيرکل حزب‌الله لبنان بر حق اين حزب در برخوردارى از هر گونه سلاح براى دفاع از لبنان و ملت‌ آن تاکيد کرد.

سيد حسن نصرالله دبير کل حزب‌الله لبنان، در مراسمى که به مناسبت يادبود ياد و خاطره شهداى مقاومت شهيد سيد عباس الموسوى، راغب حرب و همچنين اولين سالگرد شهادت عماد مغنيه از فرماندهان ارشد اين حزب در جنوب بيروت برگزار شد، با گراميداشت ياد و خاطره اين شهداى بزرگوار تاکيد کرد، چنانچه خون اين شهيدان نبود هيچ يک از لبنانى‌ها به منازل خود که تحت اشغال اشغالگران درآمده بود، باز نمى‌گشتند.

وى افزود: «خون اين شهيدان، ساکنان مرجعيون را به اين منطقه و ساکنان حاصبيا و ساکنان شبعا را به شبعا بازگرداند. اين شهدا با نثار خون خود شرايط را جهت بازگشت مردم لبنان به خانه‌ها و سرزمين‌شان با عزت و کرامت فراهم کردند و با توجه به اين موضوع حق آنهاست که ما امروز از رشادت‌هاى آنها تقدير کرد و آن را ارج نهيم و پايبنديمان را به خط و مشى و راه‌ آنها اعلام کنيم.»

بر اساس گزارش شبکه تلويزيونى المنار، دبيرکل حزب‌الله لبنان در ادامه سخنانش تاکيد کرد، گزينه حل و فصل بحران با دشمن اسرائيلى طى سالهاى گذشته شکستش را به اثبات رسانده است و دشمن اکنون بايد يا با زبان خوش و يا با جنگ، حقوق غصب شده ملت عرب را به آنها بازگرداند. هر گاه که اعراب چشم پوشى‌هاى بيشترى از حقوق خود نمودند اسرائيل در قتل و کشتار و ترور و انجام حملات پيشتازتر شد.

سيد حسن نصرالله تاکيد کرد: نشست سران عرب در کويت پيام مناسبى بود مبنى بر اينکه طرح صلح پيشنهادى اعراب براى مدت طولانى در ميز مذاکره باقى نخواهد ماند.

وى ادامه داد: واکنش اسرائیلى‌ها پيش از برگزارى نشست کويت مبنى بر پايبندى به طرح صلح عربى، افراط گرايى بيشتر از سوى آنها را به دنبال داشت که بيش از همه در انتخابات اسرائیل آشکار شد.

دبير کل حزب‌الله لبنان با مطرح کردن اين سوال که واکنش‌ها لبنانى‌ها به نتايج انتخابات اسرائیل چيست، گفت: آيا بايد در قبال اين انتخابات بيش از پيش از حقوق چشم پوشى کرد؟ چرا مى‌خواهيد اين مقاومت را مجانى قربانى کنيد. آيا اگر ما از حقوقمان در قبال اسرائیل چشم پوشى کنيم، صلح در منطقه محقق خواهد شد و آيا اين بدان معناست که اسرائیل قتل و کشتار را متوقف خواهد کرد؟

وى ادامه داد: در لبنان اختلاف نظرهايى درخصوص گزينه‌هاى بزرگ سياسى وجود دارد و اين اختلافات از زمان‌هاى گذشته به ويژه درخصوص توصيف اسرائیل و درک طرح‌هاى اسرائیل و نحوه رويارويى با اين طرح‌ها وجود داشته است.

دبير کل حزب‌الله لبنان خاطر نشان کرد: هيچ تفاوتى بين احزاب اسرائیلى وجود ندارد و همه آنها در سياست‌هايشان مشابه هستند. حزب کارگر بدتر از کاديما، کاديما بدتر از ليکود و ليکود بدتر از بيت‌نو است.

وى همچنين عنوان داشت، اکثر جنگ‌هايى که اسرائیل عليه اعراب انجام داده است توسط دولت‌هاى حزب کارگر صورت گرفته است. اين احزاب در امور داخلى، اقتصادى و اجتماعى ممکن است با يکديگر اختلافاتى داشته باشند؛ اما از نظر مضمون نژاد پرستى صهيونيسم و موضع‌گيرى در قبال حقوق فلسطينيان و حقوق ملت‌هاى عرب همه آنها شبيه يکديگرند. همه آنها قاتل کودکان و جنايتکار هستند. تمام روساى احزاب اسرائیلى، از زمان حضور مقاومت در عرصه مبارزات در لبنان شکست خوردند و اسرائیل از سال 1984 تاکنون جز با شکست با چيز ديگرى روبرو نشده است، به همين دليل به شما مى‌گويم از اينها نترسيد؛ زيرا شما قوى‌تر هستيد و مى‌توانيد اين جنايتکاران و قاتلان را شکست دهيد.

سيد حسن نصرالله گفت: «پس از حمله ماه ژوييه اسرائیل به لبنان، اسرائیلى‌ها کميته‌ حقيقت ياب تشکيل دادند و بسيارى از ژنرال‌ها و رهبران سياسى اسرائیل به انجام تحقيقات جهت بررسى علل شکست در اين جنگ پرداختند و به اجماع رسيدند که نيروى هوايى ارتش اين رژيم نمى‌تواند به تنهايى اين جنگ را کنترل کند و بايد جنگ با حمله زمينى گسترده جهت دستيابى به پيروزى منجر شود. اين همان چيزى است که باراک، اشکنازى، ليونى و المرت آن را تکرار کردند.»

دبيرکل حزب‌الله لبنان در ادامه گفت: «اسرائیل قوى نيست. همان طور که در گذشته نبود و ما نيز ضعيف نيستيم همانطور که در گذشته نبوديم. در جنگ ژوييه لبنان، به دليل عملکرد مثبت مقاومت نيروهاى دريايى اسرائیل از معادله خارج شدند و اسرائیلى‌ها تصور کردند که نيروهاى هوايى نيز به تنهايى قادر به رويارويى با اين جنگ نيستند لذا تصميم گرفته‌اند در هر گونه جنگ آينده بر نيروهاى زمينى‌شان تکيه کنند. اسرائیل از تجربه‌هايش در جنگ عليه لبنان درس نگرفت و شروع به تجهيز و آموزش نيروهايش طى دو سال کرد و بار ديگر جنگ غزه را با صبر و مقاومت قهرمانانه ملت غزه و رهبران مقاومت فلسطين تجربه کرد. جنگى که پيروزى ديگرى را براى مقاومت به همراه داشت. اسرائیل در غزه همان اشتباهات جنگ لبنان را تکرار کرد و طى هشت روز با بمباران هوايى مناطق مختلف غزه دريافت که نيروهاى هوايى‌اش به تنهايى قادر به کنترل جنگ نيستند. در اينجا من نيز مى‌گويم تا زمانى که فرماندهى سياسى شجاع و مردمى صبور وجود داشته باشند، سلاح‌هاى هوايى قادر به کنترل جنگ نخواهند بود.»

وى در ادامه افزود: «اسرائیل مرحله دوم جنگش را با عمليات نظامى آغاز و اعلام کرد که قصد ورود به شهرها، روستاها و مناطق مسکونى را دارد که در اين زمان نيز در تمام مناطق با مقاومت گسترده‌ گروه‌هاى فلسطينى روبرو شد. در مرحله سوم دشمن اسرائیلى برنامه‌ ورود به روستا‌ها و شهرها را طرح‌ريزى کرده بود که نتوانست اين همه هدف را محقق سازد، زيرا آنها وحشت داشتند و دريافته بودند که چه چيزى در غزه منتظر آنهاست و چه خسارت‌هاى بزرگى گريبانگيرشان خواهد شد؛ لذا از پيشروى به خاک غزه خوددارى کردند. اين اقدام در نتيجه اعمال فشارهاى سياسى جامعه بين‌المللى و يا اعمال فشارهاى مردمى صورت نگرفت بلکه دليل آن علم و آگاهى رهبران دشمن به اين مساله بود که ورود به شهرها و اردوگاه‌هاى فلسطين امر آسانى نخواهد بود. مهمترين درس استراتژيک در حمله اسرائیل به نوار غزه اين بود که نيروهاى زمينى اسرائیل ثابت کردند نه تنها قادر به کنترل جنگ نيستند، بلکه حتى براى ورود به يک جنگ حقيقى ناتوانند.

اگر هر دولت اسرائیلى تصور مى‌کند که توانايى تجاوزگرى به خاک کشورمان را دارد بايد بداند که ارتشش به دست شاگردان عماد مغنيه، عباس الموسوى و راغب حرب نابود خواهد شد.»

سيد حسن نصرالله در ادامه سخنانش عنوان داشت، آنها مى‌گويند دستيابى مقاومت به سلاح‌هاى دفاع هوايى به تغيير اصول و موازين جنگ منجر خواهد شد. اين موضوع صحيح است و در آن مبالغه نشده زيرا چنانچه معادله تغيير کند معادله کل جنگ تغيير خواهد کرد و اسرائیلى‌ها از طريق کانال‌هاى مختلف سعى کردند اين موضوع را ابلاغ کنند که چنانچه مقاومت به سلاح‌ هوايى دست يابد، تاوان سنگينى را خواهد پرداخت و چنانچه يک جنگنده‌ اسرائیلى در آسمان لبنان سقوط کند مقاومت بايد تاوان آن را پرداخت کند. اين يک وقاحت آشکار است. چطور اسرائیل حق پرواز در آسمان لبنان را دارد و هيچ کس نبايد در قبال اين اقدام حرفى بزند.

وى در ادامه افزود: «ما حق داريم براى دفاع از وطن و ملتمان به هر گونه سلاحى دسترسى داشته باشيم و عرصه درگيرى ما با دشمن بر اساس اصل و قاعده غافلگيرى و اقدامات غير منتظره است. ما حق دستيابى به هر گونه سلاح را داريم و چنانچه بخواهيم به سلاح‌هاى لازم دست خواهيم يافت، زيرا هرگز تجاوزگرى به خاک کشور و حقوق ملتمان را نخواهيم پذيرفت. دوره‌اى که ما را ضعيف فرض مى‌کردند، گذشته است. امروز ملت و ارتش ما و ملت‌هاى عرب و مسلمان هيچ کدام ضعيف نيستند اما ضعف در تصميم‌گيرى‌هاى سياسى موجب تضعيف آنها خواهد شد. چنانچه قدرت به تصميم‌گيرى‌هاى سياسى باز گردد، ملت‌ها و ارتش عربى و اسلامى نيز قادر به تصميم‌گيرى‌هاى بزرگ خواهند بود.»

وى درخصوص ترور عماد مغنيه با توجه به اولين سالگرد شهادت اين فرمانده ارشد حزب‌الله لبنان گفت: «ما نيازى به تکرار عهد و پيمان نداريم. آنها يک سال پيش مغنيه را کشتند تا از دست او راحت شوند؛ اما هنوز در رعب و وحشت بسر مى‌برند. اين همان ترسى است که بيش از 25 سال گريبانگير آنها بوده است. عماد مغنيه هم چنان شب و روز در همه جا حضور دارد و عهد و پيمان ما با حاج عماد به قوت خود باقى است و اين عهد و پيمان انشا‌ءالله به زودى محقق خواهد شد. در سالروز يادبود شهداى مقاومت، از امت‌ها مى‌خواهم از گزينه‌ مقاومت حمايت کنند و از دولت‌هاى عربى و اسلامى نيز حتى اگر برخى از آنها به مذاکره اعتقاد دارند مى‌خواهم از مقاومت حمايت کنند، زيرا مقاومت عامل قدرت براى همه خواهد بود. مقاومت يک قدرت ملى است که قدرت همه ملت‌ محسوب مى‌شود و هر کس که بر اين گزينه بر اساس زد و بندهاى داخلى حساب باز کند، دچار اشتباه شده است.»

وى در ادامه افزود: «ما بار ديگر حمايت همه جانبه‌مان را از مذاکرات و مصالحه فلسطين که مقدمات آن نيز آغاز شده است اعلام مى‌کنيم و از روند مصالحه کشورهاى عربى بويژه مصالحه بوجود آمده بين عربستان سعودى و سوريه و ديگر دوستان عرب استقبال مى‌کنيم زيرا معتقديم مسلما اين مصالحه قدرتى براى همه ما محسوب خواهد شد.»

سيد حسن نصرالله احترام به خون شهدا و فرهنگ شهادت را امرى واجب دانست و عنوان داشت، زنده نگه داشتن ياد و خاطره شهدا موجب تحکيم مفاهيم ملى و ارزشهاى اعتقادى و اخلاقى است که نسل‌هاى آينده ما در تاريخ به آن نيازمندند.

دبيرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به تحولات داخلى لبنان بار ديگر آرامش و خويشتن‌دارى را در هر گونه سخنرانى‌هاى سياسى داخلى در لبنان خواستار شد و گفت: «رهبران سياسى لبنان مسئوليت بسيار بزرگى را بر عهده دارند. هنگامى که ما با آتش بس موافقت کرديم و فضاى سياسى آرام شد، تمام مشکلات در تمام مناطق حل و فصل شد. لبنان در آينده در مرحله‌اى بسيار مهم قرار خواهد گرفت و من از تمام لبنانى‌ها مى‌خواهم که حضورى فعال و گسترده در انتخابات پارلمانى داشته باشند، زيرا اين انتخابات بسيار مهم و تاثير گذار است.»

دبيرکل حزب‌الله لبنان خاطر نشان کرد، در صورتى که گروه‌هاى معارض در انتخابات پارلمانى آينده پيروز شوند، به آنها پيشنهاد مى‌ دهم که دولت وحدت ملى تشکيل دهند. ما در برابر رويارويى با بحران‌هاى ملى مسوئول هستيم و نمى‌توانيم به اين مسايل پشت کنيم.


نظر شما :