اوباما برنامه خروج نيروهاى امريکايى از عراق را اعلام کرد

۱۰ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۸:۳۹ کد : ۴۰۵۱ آمریکا
باراک اوباما، رئيس جمهوری امريکا در پايگاه تفنگداران دريايى ارتش ایالات متحده واقع در کاروليناى شمالى در خصوص استراتژى جديد جنگ اظهار داشت، بگذاريد صراحتا اعلام کنم، در 31 اوت 2010 ماموريت‌ ما در عراق به پايان خواهد رسيد.
اوباما برنامه خروج نيروهاى امريکايى از عراق را اعلام کرد

سرانجام باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحد به وعده خود عمل کرد و زمان خروج نیروهای امریکایی از عراق را اعلام کرد. شاید این اعلام زمان همان طور که بسیاری از کارشناسان پیش­بینی می کنند در حقیقت اعلام زمان تحقق پیروزی­ امریکایی ها در عراق باشد. رئيس‌جمهوری امريکا دستور داد، ظرف مدت 18 ماه نيروهاى امريکايى از عراق خارج شوند، اين در حالى است که جنگ عراق، سياست داخلى امريکا را تحت تاثير قرار داده و منجر به برجاى ماندن تلفات نظامى بالايى شده است. از سويى اين جنگ هزينه‌هاى سرسام آورى را به دنبال داشته و همچنين وجهه امريکا را در جوامع بين‌المللى تا حد زيادى خدشه‌دار کرده است. موضوعاتی که در حقیقت عامل اصلی پیروزی جناح مخالف دولت جورج بوش در انتخابات اخیر ریاست جمهوری این کشور شد و در نهایت باراک اوباما را به قدرت رساند.

باراک اوباما، رئيس جمهوری امريکا در پايگاه تفنگداران دريايى ارتش ایالات متحد واقع در کاروليناى شمالى در خصوص استراتژى جديد جنگ اظهار داشت، بگذاريد صراحتا اعلام کنم، در 31 اوت 2010 ماموريت‌ ما در عراق به پايان خواهد رسيد.

البته اوباما خاطرنشان ساخت، 50 هزار سرباز امريکايى تحت ماموريتى جديد تا پايان سال 2011 در عراق باقى خواهند ماند.

در حال حاضر 142 هزار سرباز آمريکايى در عراق مستقر هستند.

وى همچنین گفت: «من قصد دارم تمام سربازان امريکا را تا پايان سال 2011 از عراق خارج کنم. شمار نيروهايى که پس از 2010 در عراق باقى خواهند ماند، بين 35 تا 50 هزار سرباز خواهد بود. پايان جنگ نامحبوب عراق آغاز دوره جديد ديپلماسى امريکا در خاورميانه است که شامل تعامل اصولى و مداوم با ايران و سوريه خواهد بود.»

اوباما همچنين به طور رسمى انتصاب کريستوفر هيل، به عنوان سفير آمريکا در عراق را اعلام کرد.

کريستوفر هيل که يک ديپلمات کهنه‌کار است اخيرا به عنوان مذاکره کننده امريکا در مذاکرات شش جانبه خلع سلاح هسته‌اى کره شمالى انجام وظيفه کرده است.

رئيس جمهوری امريکا گفت: «ما نمى‌توانيم عراق را از شر هر فردى که با امريکا مخالفت مى‌کند يا با دشمنان ما همدردى مى‌کند، خلاص کنيم. ما نمى‌توانيم از خيابان‌هاى عراق به مدت نامعلومى مراقبت کنيم تا کاملا امن شوند و نمى‌توانيم تا زمانى که اتحاد عراق کامل شود در اين کشور بمانيم.»

باراک اوباما همچنين در گفت‌وگو با شبکه تلويزيونى PBS اظهار داشت که وى به طور روشن اعلام کرده است برنامه خروج نيروهاى امريکايى از عراق با مشورت فرماندهان نظامى آمريکا مطرح شده است.

وی در این باره گفت: «ما به اجماعى قوى با فرماندهان نظامى، افراد حاضر در صحنه، ديپلمات‌ها و تحليلگران دست يافته‌ايم و من معتقدم اين راهى است که ما را به جلو مى‌راند.»

رئيس جمهوری امريکا همچنين قول داد، به رغم تغيير تمرکز امريکا از عراق به افغانستان امريکا برنامه بلندمدتى براى افغانستان ندارد.

اوباما در این باره گفت: «يکى از مسائلى که من معتقدم بايد در افغانستان مطرح شود اين است که ما هيچ منافعى در حضور طولانى مدت در افغانستان نداريم.»

وى با اشاره ضمنى به درک احساسات مردم افغانستان پس از تهاجمات روسيه و بریتانیا در ادامه افزود: «همان طور که مى‌دانيد تاريخ بلندمدتى از اشغال در افغانستان جريان داشته و ما بايد در استراتژى خود به اين تاريخ توجه داشته باشيم. هدف ديگر ما در منطقه امنيت آمريکايى‌هاست. تا زمانى که استراتژى روشنى نداشته باشيم هيچ استراتژى براى خروج نخواهيم داشت. هدف من بازگرداندن فورى سربازان تا حد امکان بدون وجود داشتن شرايطى در افغانستان است که در آن تروريست‌هاى بالقوه اجازه حمله به امريکا را داشته باشند.»

در همین حال دولت عراق از تصميم اوباما مبنى بر عقب‌نشينى نيروهاى جنگى امريکا از عراق در اوت 2010 استقبال کرد.

ياسين مجيد، مشاور اطلاع‌رسانى نخست وزير عراق تاکيد کرد، باراک اوباما، رئيس جمهوری امريکا در تماس تلفنى با نورى مالکى، نخست وزير عراق بر پايبندى دولتش نسبت به توافق­نامه‌ عقب‌نشينى نيروهاى امريکايى از عراق تاکيد کرده است.

وى در این باره گفت: «رئيس جمهوری امريکا در اين تماس تاکيد کرد نيروهاى نظامی امريکا تا پايان اوت 2010 از عراق خارج خواهند شد و 31 دسامبر 2011 نيز زمان خروج آخرين سرباز امريکايى از عراق خواهد بود.»

مشاور اطلاع رسانى نخست وزير عراق بار ديگر خرسندى دولت عراق را از تصميم اوباما مبنى بر عقب­نشينى نيروهاى امريکايى از اين کشور اعلام کرد.

اعلام عقب نشينى نيروهاى امريکايى از عراق تا سال 2011 از سوى اوباما هم‌چنين در درون امریکا نیز واکنش‌هایی در بر داشت.

جان مک کين، سناتور جمهوريخواه و نامزد سابق انتخابات رياست جمهورى امريکا خوش‌بينى نسبى‌اش را به طرح اوباما براى خروج نيروهاى جنگى امريکا تا اوت 2010 اعلام کرد.

جان مک هاگ، عضو جمهوريخواه مجلس نمايندگان امريکا و عضو کميته‌ نيروهاى مسلح اين کشور با استقبال از تصميم اوباما گفت: «عراق با تهديدهاى بزرگى روبه‌رو است و فرماندهان نظامى امريکا بايد از انعطاف پذيرى لازم براى رويارويى با اين تهديدها برخوردار باشند.»

وى تاکيد کرد، اوباما شخصا به وى ابلاغ کرده است در صورت پيشرفت امور در عراق در روندى مخالف با سطح انتظارات موجود، طرح جايگزينى را ارائه خواهد داد.

اما نانسى پلوسى، رئيس مجلس نمايندگان آمريکا با انتقاد از تصميم اوباما مبنى بر حضور 35 تا 50 هزار سرباز آمريکايى در عراق تا سال 2011 و پس از عقب نشينى نيروهاى جنگى امريکا از اين کشور، در گفت و گو با شبکه M.S.N.B.C امريکا گفت: «نمى‌دانم دليل حضور 50 هزار سرباز آمريکايى چيست؟ با توجه به اين که يک سوم اين تعداد نيز براى حضور تا پايان سال 2011 کافى است.»

رابرت گيتس، وزير دفاع امريکا نيز تاکيد کرد، استراتژى اوباما براى عقب‌نشينى از عراق متناسب با اسناد توافق­نامه‌ عقب‌نشينى نيروهاى امريکايى از عراق است که به ضرورت خروج کامل اين نيروها تا پايان سال 2011 تاکيد دارد.

وى در ادامه افزود: «هرگونه حضور نظامى امريکا در عراق پس از پايان سال 2011 مستلزم مذاکرات جديد و توافق با دولت عراق بر اساس پيشنهاد اين دولت است. توافق­نامه موجود همان توافق­نامه‌اى است که طرفين عراقى و امريکايى به آن پايبند هستند و در صورت نبود هرگونه توافق­نامه جديد، نيروهاى امريکايى تا پايان سال 2011 به طور کامل از عراق خارج مى‌شوند.»

وزير دفاع آمريکا در ادامه افزود: «عامل اصلى نگرانى در طرح‌هاى امريکا درباره عقب‌نشينى از عراق نحوه پشت سرگذاشتن خطرات و تهديدهاى مربوط به برگزارى انتخابات محلى و پارلمانى در عراق است که همين امر حضور نيروهاى امريکايى را تا پايان سال جارى و اوايل سال آينده ضرورى ساخته است.»

گیتس همچنین گفت: «تمام گردان‌هاى نظامى ا‌مريکا تا پايان اوت 2010 از عراق خارج خواهند شد و نيروهاى باقى مانده نيز از توانمندى نظامى برای انجام عمليات‌هاى محدود مبارزه با تروريسم و آموزش نيروهاى عراقى برخوردار هستند. ماموريت نيروهاى امريکايى پس از اوت 2010 در عراق تغيير خواهد کرد.»

وزير دفاع آمريکا با اعلام اين موضوع که اوباما شرايط لازم براى انجام هر گونه تغيير در جدول خروج نيروهاى امريکايى از عراق را برعهده دارد، گفت: «در حال حاضر اين احتمال نيز در اين جدول وجود ندارد و استراتژى اوباما پس از ارزيابى کامل خطرات ناشى از حضور طولانى مدت نيروهاى امريکايى در عراق ارائه شده است.


نظر شما :