سازمان صليب سرخ جهانى امريکا را به شکنجه زندانيان متهم کرد

۲۷ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۸:۴۵ کد : ۴۱۹۹ آمریکا
سازمان صلیب سرخ جهانی در گزارشی تازه سازمان امنیت ملی ایالات متحد امریکا، سیا را به شکنجه و آزار و اذیت زندانیان خود متهم کرده است.
سازمان صليب سرخ جهانى امريکا را به شکنجه زندانيان متهم کرد

 سازمان صلیب سرخ جهانی در گزارشی تازه سازمان امنیت ملی ایالات متحد امریکا، سیا را به شکنجه و آزار و اذیت زندانیان خود متهم کرده است. در این گزارش که صلیب سرخ به تازگی منتشر کرده است، چند تن از این افراد از شکنجه‌های دوران حبسشان پرده برداشته‌اند. 

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی که در روز دوشنبه 16 مارس منتشر شد، بخش‌‌‌هایی از گزارش محرمانه‌ سازمان صلیب سرخ را که در سال ۲۰۰۷ تهیه شده بود، منتشر کرد. بر اساس این گزارش، افراد محبوس در زندان‌های مخفی سازمان اطلاعاتی امریکا، موسوم به سیا، تحت شکنجه قرار گرفته‌اند و با آنها رفتاری غیرانسانی، بیرحمانه و تحقیر آور شده است.

این اسناد و مدارک محرمانه‌ سازمان صلیب سرخ، در اصل بر پایه‌ توصیف‌های ۱۴ زندانی گروه القاعده در بازداشتگاه گوانتانامو بوده است که پیش از این در زندان‌های سازمان سیا به سر می‌برده‌اند. این افراد از ضربه‌های فیزیکی، زنجیر شدن، بی‌خوابی کشیدن و همینطور سرمای کشنده‌ای گفته‌اند که به عنوان روش‌های شکنجه روی آن‌ها اعمال می‌شده است. در چند مورد نیز از روش آب‌سواری در زمان بازجویی‌ها یاد شده که در آن شرایطی مانند خفه کردن در آب شبیه‌سازی می‌شده است.

سازمان صلیب سرخ در گزارش خود با استناد به مفاد پیمان‌نامه‌ی ژنو، چنین رفتارهایی را از مصادیق شکنجه دانسته است که اعمال آن‌ها ممنوع هستند. برخی از زندانیان به بازرسان این سازمان گفته‌اند که آن‌ها را روزهای متوالی در حالت ایستاده، به زنجیر کشیده‌اند و حتی برای آن‌ها پوشک گذاشته بودند.

بنابر اعلام سازمان صلیب سرخ، منبع این اطلاعات تنها گفته‌های زندانیان بوده است، اما در آن زمان دو نسخه از این اسناد، هم برای سازمان سیا و هم برای دولت جرج دبلیو بوش فرستاده شدند که هیچ جا انتشار نیافتند. البته این نکته هنوز مشخص نیست که این گزارش محرمانه از چه طریق به دست خبرنگاران روزنامه‌ی واشنگتن‌پست رسیده است. با این همه یکی از سخنگویان سازمان صلیب سرخ در ژنو، روز دوشنبه از علنی شدن این گزارش اظهار تأسف کرد.

این برای نخستین بار نیست که سازمان سیا به دلیل روش‌های شکنجه‌ی تروریست‌های محبوس در زندان‌های این سازمان، مورد اعتراض قرار گرفته است. واشنگتن‌پست اما در گزارش خود از سازمان صلیب سرخ، به عنوان نهادی مورد اطمینان و موثق یاد می‌کند که انتقادهای وارده از سوی آن می‌بایست جدی گرفته شوند.

به باور سارا مندلسون، یکی از کارشناسان مرکز پژوهش‌های بین‌المللی و استراتژیکی، انتشار چنین گزارش‌‌هایی، همانند گزارش محرمانه‌ی صلیب سرخ، باعث می‌شوند تا فشارها بر دولت اوباما افزایش یابند و همه خواستار اقدامی از سوی دولت وی شوند. از سوی دیگر با علنی شدن گزارش داخلی صلیب سرخ، مدافعان حقوق بشر در آمریکا، خواستار برداشتن گام‌های حقوقی بر ضد دولت جرج بوش شده‌اند.


نظر شما :