جهان در هفته‌اى که گذشت

۲۹ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۴:۳۸ کد : ۴۲۰۷ آمریکا
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
جهان در هفته‌اى که گذشت

توافق گروه های فلسطینی در کمیته آشتی ملی

کمیته آشتی ملی پس از گذشت سه روز از آغاز گفتگوهای ملی فلسطین در قاهره با موفقیت به کار خود پایان داد.

کمیته های پنجگانه گفتگوی فلسطینی شامل دولت، امنیت، سازمان آزادیبخش فلسطین(ساف)، انتخابات و آشتی ملی هستند که از تمام گروه ها و افراد مستقل تشکیل شده اند.

اردوغان از اصلاح قانون اساسی ترکیه خبر داد

نخست وزیر ترکیه امروز از اصلاح قانون اساسی کشورش توسط حزب حاکم خبر داد.

رجب طیب اردوغان در مصاحبه با خبرگزاری ANKA با اعلام این مطلب افزود: البته باید بگویم که این اصلاحات کامل نخواهد بود و فقط بخش هایی از قانون اساسی تغییر می کنند.

نخست وزیر ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه ( حزب حاکم ) در ادامه گفت : اصلاحات مورد نظر در قانون احزاب سیاسی، قوانین دادرسی و قانون انتخابات خواهد بود.

استعفای اعتراض آمیز وزیر دولت پاکستان

شری رحمان، وزیر اطلاع رسانی پاکستان به دنبال بروز اختلاف نظر بر سر نحوه مقابله با اعتراضات عمومی در این کشور از سمت خود کنار رفت.

این تصمیم خانم رحمان پس از آن صورت گرفت که دولت پاکستان شبکه تلویزیونی اصلی این کشور را به دلیل پوشش گسترده تلویزیونی تظاهرات مخالفان تعطیل کرد.

خانم رحمان هشدار داده بود که در صورت اقدام دولت علیه رسانه ها از سمت خود کنار خواهد رفت.

اجلاس گروه 20 در انگليس

 وزراى گروه 20 متشکل از کشور‌هاى ثروتمند و قدرت‌هاى اقتصادى جديد به رغم وجود اختلافاتى پيرامون چگونگى مهار بدترين بحران اقتصادى دهه‌هاى اخير در انگليس گرد هم آمدند.

در اين اجلاس وزراى اقتصاد به همراه روءساى بانک‌هاى مرکزى اين کشور‌هاى گروه 20 راه‌هاى خروج از رکود اقتصادى و احياى اقتصاد کشور‌هاى خود را بررسى کردند.

در حالى که دولت آمريکا بر افزايش هزينه‌هاى دولت در بخش اقتصادى تاکيد دارد، برخى از کشور‌هاى اروپايى بر لزوم تغيير قوانين حاکم بر بازار‌هاى مالى پافشارى مى‌کنند.

امير کويت استعفاى نخست وزير و کابينه‌ را پذيرفت

شيخ صباح احمد الصباح امير کويت استعفاى شيخ ناصر المحمد نخست وزير کويت را که پس از اتهامات برخى نمايندگان پارلمان مبنى بر عدم همکارى نخست وزير و تلاش جهت استيضاح دولت وى صورت گرفت پذيرفت.

اين استعفا در حالى ارائه شد که انتقادات زيادى از نخست وزير کويت از سوى پارلمان اين کشور صورت گرفته است.

انفجار راولپندی 33 کشته و زخمی برجا گذاشت

در جریان یک انفجار انتحاری در راولپندی پاکستان 15 نفر کشته و 18 نفر زخمی شدند.

فرمانده پلیس منطقه ای راولپندی یکی از کشته های این حادثه تروریستی بود. این انفجار در خارج از یک رستوران و در نزدیکی ایستگاه تاکسی که یکی از پر ترددترین محله های راولپندی محسوب می شود منفجر شد.

جنجال بر سر قدرت در ماداگاسکار

سربازان ماداگاسکار یکی از کاخ‌های رئیس‌جمهوری این کشور را به تسخیر خود در آوردند.

يکی از کاخ های مارک راوالومانانا، رئیس جمهور ماداگاسکار در آنتاناناریوو پایتخت این کشور توسط سربازان طرفدار شهردار سابق به طور کامل تسخیر شد.

شاهدان نزدیک به محل کاخ عنوان کردند که چندین تانک با ورود به این کاخ و وقوع چندین انفجار توانستند این کاخ را که رئیس‌جمهور در آن حاضر نبوده را در کنترل خود در آورند.

کلينتون از تعيين سفير جديد آمريکا در عراق دفاع کرد

هيلارى کلينتون وزير امور خارجه‌ آمريکا در واکنش به اظهارات جان مک کين و ليندسى گراهام دو عضو مجلس سناى آمريکا که از باراک اوباما رييس جمهور آمريکا خواسته‌اند تا در نامزدى سفير جديد آمريکا در عراق بازنگرى کند گفت: اين انتقادات قابل توجيه نيست و هيچ اساس و پايه‌اى ندارد.

کلينتون گفت: جان نگرو پونته فرستاده سابق آمريکا به عراق معاون وزير امور خارجه و مدير اطلاعات ملى نيز کارشناسى زيادى درباره مسايل خاورميانه نداشت در حالى که در بغداد فعاليت کرد و مورد حمايت مک کين و گراهام بود.

سفر نخست وزير کرهشمالى به چين

نخست وزير کره​ شمالى به منظور گفتگو با سران چين در شصتمين سالگرد برقرارى روابط ديپلماتيک ميان دو کشور وارد پکن شد.

سفر روز سه شنبه 17 مارس کيم يونگ ايل ، که وى را به رغم تشابه اسمى نبايد با رهبر کره شمالى اشتباه کرد، به چين در حالى انجام مى‌گيرد که دولت کره شمالى خود را براى پرتاب يک ماهواره به مدار زمين آماده مى‌کند.

رهبر مخالفان ماداگاسکار به مقام ریاست جمهورى رسيد

آندری راجولینا، رهبر 34 ساله مخالفان در ماداگاسکار با پشتوانه ارتش، به ریاست جمهوری رسید.

خبرگزاری آلمان از آنتاناناریو گزارش داد، وی اعلام کرد دولت موقت ظرف دو سال انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌کند.

موافقت پارلمان فرانسه با بازگشت به ساختار نظامى ناتو

پارلمان فرانسه با دادن راى اعتماد به بازگشت کامل فرانسه به ساختار ناتو موافقت کرد.

پارلمان فرانسه با 329 راى موافق با عضويت کامل فرانسه در ساختار سازمان پيمان آتلانتيک شمالى (ناتو) موافقت کرد.

تاکيد گرجستان و آمريکا بر اجراى سريع قرارداد ژنو

معاون دستيار وزير خارجه آمريکا پس از ديدار با معاون وزير خارجه گرجستان در تفليس اعلام کرد که گرجستان و آمريکا خواستار اجراى سريع مفاد قرارداد ژنو مبنى بر کاهش تنش در مناطق مورد مناقشه گرجستان شدند.

متيو برايزا، معاون دستيار وزير خارجه آمريکا افزود: ما پس از مذاکره درباره اجراى سريع مفاد قرارداد ژنو، اظهار اميدوارى کرديم که روسيه نيز در اين سمت و سو گام‌هاى لازم را برخواهد داشت.

مخالفت مجدد سودان با حکم دادگاه لاهه عليه عمرالبشير

احمد هارون وزير امور حقوق بشر دولت سودان در گفتگو با راديو سوا آمريکا اظهار داشت: حکم دادگاه لاهه عليه عمر بشير رييس‌جمهور سودان هيچ‌چيزى را تغيير نخواهد داد.

وى اظهارات دادستان دادگاه لاهه را نسبت به اعتراض به هرگونه پرواز بين‌المللى هواپيماى حامل عمرالبشير کم‌اهميت دانست.


نظر شما :