به اين دلايل اقتصاد آمريکا، اقتصاد جنگ است

۱۹ فروردین ۱۳۸۷ | ۱۸:۲۳ کد : ۴۲۶ اقتصاد و انرژی
پیش بینی می شود تا انتهای سال 2007 میلادی 116میلیون و و 984 هزار شغل غیر دولتی در آمريکا ایجاد شود که در مقایسه با سال 2004 میلادی حدود 4 میلیون شغل رشد داشته است.
به اين دلايل اقتصاد آمريکا، اقتصاد جنگ است

بازار کار یکی از اصلی ترین بخشهای اقتصاد هر کشوری است. شمار مشاغل ایجاد شده در هر اقتصاد ومیزان فرصتهای شغلی ایجاد شده در هر کشور نمادی از عملکرد اقتصاد آن کشور است و آسیبهای ناشی از کاهش نرخ اشتغال وافزایش بیکاری نیز روی اقتصاد بسیارزیاد است.

در این بخش گزارشی از وضعیت بازار کار آمريکا می خوانید که تاییدی بر نظریه جنگ طلب بودن اقتصاد آمريکا است. به این معنا که جنگ باعث تسریع نرخ رشد اقتصادی آمريکا می شود و بسیاری از مشکلات ان کشور از جمله کسری بودجه و بیکاری را هر چند به طور موقتی بر طرف می کند.

در چند سال اخیر تولید ناخالص داخلی آمريکا در هرسال بیشتر از3 درصد رشد کرد در حالیکه پیش از ان نرخ رشد اقتصادی آمريکا کمتر از 2 درصد بوده است. بسیاری از اقتصاددانان عقیده دارند در سالهای پس ازجنگ آمريکا و عراق اثر منفی کسری بودجه آمريکا روی بخشهای مختلف اقتصاد این سرزمین کمرنگ تر شد .

سایت  Buildingteam Forcastاعلام کرده است میزان مشاغل ایجاد شده در آمريکا در ماه ﮋوین سال جاری 132هزار شغل بیشتر شده است. این چهل و ششمین ماه پی در پی بود که اقتصا د آمريکا شاهد رشد مشاغل بوده است. آمارها نشان می دهد روند رشد شمار مشاغل ایجاد شده در آمريکا برای اولین بار در سپتامبر سال 2003 میلادی آغاز شد و پس از ان تاریخ آمريکا همچنان رشد مشاغل را تجربه کرده است.

این آمار تاییدیه ای است بر نظریه اقتصاددانان و پژوهشگرانی که اقتصاد آمريکارا اقتصاد جنگ می دانند و بر این باورند که جنگ باعث رشد میزان مشاغل در این کشور و تسریع نرخ رشد اقتصاد در این سرزمین می شود.در نیمه اول سال 2007 میلادی 871 هزار شغل در آمريکا ایجاد شد که طبق گزارش دولت آمريکا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی کاهش داشته است.

در نیمه اول سال 2006 و سال 2005 میلادی میزان مشاغل ایجاد شده در آمريکا هر یک برابر با1.1 میلیون شغل بود. در ماه ﮋوین سال 2007 میلادی میزان مشاغل ایجاد شده در آمريکا در مقایسه با ﮋوین سال 2006میلادی 2 میلیون شغل افزایش داشت.

طبق گزارش ملی اشتغال که توسط دولت آمريکا تهیه و ارایه شده است در سال جاری میزان مشاغل ایجاد شده در بخش خدمات 1.9 درصد، خدمات تجاری1.9 درصد، خدمات اطلاعاتی 1.7 درصد، فعالیتهای مالی 1.4 درصد و اشتغال سازمانی ( اشتغال افراد ماهر و تحصیل کرده) بیشتر از 3.1 درصد رشد داشته است.

سایت تجارت در آمريکا نیز جدولی ارایه داده است که در آن در مورد میزان مشاغل ایجاد شده در بخشهای مختلف آمريکا از سال 1994 میلادی تا به حال آمار دقیقی آورده است.

طبق آمار ارایه شده در این جدول تا سال 1994 میلادی 98میلیون و 600 هزار شغل جدید غیر دولتی در آمريکا ایجاد شد ه بود اما تا 10 سال بعد یعنی در فاصله سالهای 1994 تا 2004 میلادی میزان مشاغل ایجاد شده در این کشور به 112 میلیون و 714 هزار شغل رسید.

نرخ تغییر سالانه در میزان مشاغل جدید ایجاد شده در این کشور برابر با 14 درصد اعلام شده است. در این بازه زمانی مشاغل ایجاد شده در صنعت عمران، بخش تولید، کشاورزی، معدن، ماهیگیری، جنگل داری و شکار سیر کاهشی داشته است و بیشترین نرخ رشد مشاغل به بخش خدمات آموزشی و بعد از ان به خدمات فنی - علمی و حرفه ای مربوط می شود.

در این سالها نرخ رشد این دو بخش به ترتیب 46 و 40 درصد بووده است که نشان از تمرکز زیاد دولت آمريکا روی این دو بخش به عنوان بخشهای زیر بنایی دارد.

پیش بینی می شود تا انتهای سال 2007 میلادی 116میلیون و 984 هزار شغل غیر دولتی در آمريکا ایجاد شود که در مقایسه با سال 2004 میلادی حدود 4 میلیون شغل رشد داشته است.

میزان مشاغل غیر دولتی ایجاد شده در آمريکا تا  سال 2004 میلادی برابر با 112 میلیون و 714هزار  شغل بوده است.

سایت فوربس به نقل از دولت آمريکا آورده است: در ماه ﮋوین سال جاری میلادی شرکتهای آمريکایی 150 هزار شغل در این کشور ایجاد کردند.

این در حالیست که پیش از این انتظار می رفت در ماه مورد بررسی تنها 110 هزار شغل در این کشور ایجاد شود.در ماه می نیز میزان مشاغل ایجاد شده در این کشور 1 هزار شغل بیشتر از میزان پیش بینی ها بود. در این ماه 98 هزار شغل جدید در کشور ایجاد شد.

طبق گزارش اشتغال ملی آمريکا در ماه ﮋوین سال جاری شمار مشاغل ایجاد شده در بخش خدمات 163هزار شغل اضافه شد در حالیکه میزان مشاغل ایجاد شده در بخش تولید کالا وخدمات 13هزار شغل کاهش یافت.

ﮋول پراکل مشاور اقتصاد کلان در دولت آمريکا می گوید که در سالهای اخیر نرخ رشد ایجاد فرصتهای شغلی در آمريکا بیشتر از برآوردهای قدیمی بود و دلیل آن رشد میزان تولید و گردش مالی شرکتهای مختلف آمريکایی بوده است.

آمار نشان میدهد در 7 ماه اول سال جاری میلادی به طور متوسط ماهانه 22هزار شغل غیر زراعی (مشاغل ایجاد شده به استثنای مشاغل مربوط به بخش کشاورزی ) در آمريکا ایجاد شده.

کل مشاغل ایجاد شده در بخش غیر زراعی طی ماههای اخیر سال جاری برابر با 17هزار شغل بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. شایان ذکر است در این بازه زمانی میزان مشاغل ایجاد شده در آمريکا در مقایسه با ماههای پیش از جنگ عراق افزایش زیادی داشت.

نظر شما :