وزير امور خارجه اسرائیل باز هم جنجال آفريد

ليبرمن: مذاکره‌اى با فلسطينيان نداريم

۱۹ فروردین ۱۳۸۸ | ۲۲:۱۲ کد : ۴۳۰۶ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
آویگدور لیبرمن در تازه­ترین اظهار نظر ادعاهای سابق خود را تکرار کرده و این بار از به بن بست رسیدن مذاکره با فلسطینیان سحن گفته است. پیش از این اتحادیه اروپا تهدید کرده بود، در صورتی که دولت جدید اسرائیل بخواهد به تندروی­های خود ادامه داده و به صلح با فلسطینیان پایبند نباشد، در رابطه با این رژیم تجدید نظر خواهد کرد.
ليبرمن: مذاکره‌اى با فلسطينيان نداريم

آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه جدید اسرائیل در حالی که هنوز مدت تصدی­اش در وزارت خارجه اسرائیل به یک ماه نرسیده، موضعگیری­ها و اظهارات تندی بیان داشته که نشان می­دهد تا چه اندازه با صلح اعراب و اسرائیل دشمنی دارد و به هیچ عنوان به دنبال حل مشکلات با فلسطینیان نیست. اظهارات تازه لیبرمن به اندازه­ای تند بود که حتی صدای امریکایی­ها که از متحدان اصلی اسرائیل می­شند، نیز در آمده است. پس از آن که لیبرمن علنا در یک سخنرانی رسمی به صلح خاورمیانه تاخت و گفت، به توافقات آناپلیس به هیچ عنوان پایبند نیست، امریکایی­ها تماس­های مکرری را با طرف­های اسرائیلی برقرار کرده و مراتب نگرانی شدید خود را از اظهارات لیبرمن اعلام کردند.

  پیش از این اتحادیه اروپا تهدید کرده بود، در صورتی که دولت جدید اسرائیل بخواهد به تندروی­های خود ادامه داده و به صلح با فلسطینیان پایبند نباشد، در رابطه با این رژیم تجدید نظر خواهد کرد.  

اما ظاهرا دولت جدید اسرائیل قصد کوتاه آمدن از سیاست­های افراطی ندارد، وی در تازه­تارین اظهار نظر ادعاهای سابق خود را تکرار کرده و این باره سخن از به بن بست رسیدن مذاکره با فلسطینیان کرده است.

وی در سخنرانى خود در برابر اعضاى حزب اسرائيل بيت نو ضمن اعلام مخالفتش با هرگونه دخالت خارجى در سياست‌هاى دولت اين رژيم اعلام کرد، اسرائيل در امور ديگران دخالت نمى‌کند و ما نيز از ديگران انتظار داريم در امور داخلى ما دخالت نکنند.  

وی سپس گفت: «ما شاهد برخى کوتاهى‌ها از سوى فلسطينى‌ها هستيم و بايد بدانيم و اعتراف کنيم که مذاکرات صلح به بن بست رسيده است و ما قصد داريم در راستاى دستيابى به صلح، طرح‌ها و ايده‌هاى جديدى را مطرح کنيم. هيچ منطقى در مذاکرات کنونى در زمينه تشکيل کشور فلسطين که از سوى دولت سابق اسرائيل آغاز شده، وجود ندارد. دولت اسرائيل متعهد به طرح نقشه‌ راه است و مذاکرات وضعيت نهايى بايد بعد از تحقق شروط طرح صلح ديگرى نظير خلع سلاح گروه‌هاى فلسطينى آغاز شود. من منطقى را که در راستاى دستيابى به توافق نهايى دنبال مى‌کنيم، نمى‌فهمم. به اعتقاد من چشم پوشى از تمامى خواسته‌هايمان در برابر فلسطينى‌ها درست نيست.

ليبرمن این اظهارات را در حالی ایراد کرده که باراک اوباما، رئيس‌جمهوری امريکا که گفته بود، متعهد به تشکيل دو کشور فلسطين و اسرائيل است، صورت گرفته است.  

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل هم‌چنان در برابر اظهارات وزير امور خارجه‌اش سکوت کرده است.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :