خروج نيروهاى امريکايى از عراق محور مذاکرات پلوسى در بغداد

۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۶:۳۳ کد : ۴۶۰۸ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
نورى مالکى نخست وزير عراق، در این ديدار گفت: «ما نيازى به تعداد زيادى از نيروهاى نظامى در داخل شهرها نداريم. عقب‌نشينى مسئولانه از عراق هرگز تاثيرى منفى بر اوضاع امنيتى نخواهد داشت.»
خروج نيروهاى امريکايى از عراق محور مذاکرات پلوسى در بغداد

این روزها سفر ناگهانی مقام­های ارشد امریکایی به عراق افزایش یافته است. در حالی که هنوز از سفر هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحد به عراق یک هفته هم نگذشته نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان امریکا در یک سفر از پیش اعلام نشده به طور ناگهانی وارد بغداد شد و با مقام های ارشد عراقی از جمله ایاد سامرائی رئیس مجلس عراق و نوری مالکی نخست وزیر این کشور دیدار و گفت و گو کرد. افزایش حملات تروریستی در عراق و بازگشت مجدد شائبه ناآرامی نگرانی تازه ای را در میان امریکایی­ها به وجود آورده مبنی بر این که نکند خروج نیروهایشان از عراق به منزله شکست امریکا در این جنگ تعبیر شود. جنگی که نزدیک به 6 سال است، به طول انجامیده و سیاستمداران ایالات متحد از این که چرا این جنگ تا این اندازه طول کشیده، آزارده خاطر هستند.

نخست وزير عراق و رئيس مجلس نمايندگان امريکا در دیداری که در کاخ نخست وزیری عراق انجام شد، به بررسى عقب‌نشينى نيروهاى امريکايى از شهرهاى عراق، اوضاع امنيتى اين کشور و همکارى‌هاى دو جانبه پرداختند.

نورى مالکى نخست وزير عراق، در این ديدار گفت: «ما نيازى به تعداد زيادى از نيروهاى نظامى در داخل شهرها نداريم. عقب‌نشينى مسئولانه از عراق هرگز تاثيرى منفى بر اوضاع امنيتى نخواهد داشت.»

مالکى همچنين بر تحکيم توسعه روابط با امريکا در تمامى زمينه‌ها تاکيد کرد و از کنگره خواست تلاش‌هاى خود را در زمينه‌ توسعه‌ روابط دو جانبه اقتصادى و علمى متمرکز کند.

مالکی همچنین گفت: «بايد روابط دو کشور در زمينه توسعه صنايع نفتى و سرمايه‌گذارى شرکت‌هاى بزرگ بين‌المللى در اين زمينه در عراق گسترش يابد. اوضاع امنيتى در عراق مناسب است و نيازى به تعداد زيادى نيروهاى نظامى در داخل شهرها بعد از اين که بر اين شهرها تسلط يافتيم نداريم و اکنون تلاش ما در زمينه توسعه‌ سيستم‌هاى اطلاعاتى متمرکز است.»

پلوسى نيز خواستار تحکيم همکارى اطلاعاتى ميان عراق و ا‌مريکا براى رويارويى با مرحله‌ بعد از عقب‌نشينى نيروهاى امريکايى شد.

رئيس مجلس نمايندگان امريکا بار ديگر ضمن تاکيد بر حمايت واشنگتن از عراق گفت: «ما خواهان توسعه روابط ميان دو کشور به ويژه در زمینه بررسى مساله‌ عقب‌نشينى نيروها از شهرها و حمايت از تلاش‌هاى هدفمند در راستای افزايش ثبات امنيتى و همکارى‌هاى اقتصادى و حفظ اموال و دارايى‌هاى عراق هستيم.»

پلوسى ضمن اعلام حمايت از طرح باراک اوباما رئيس جمهوری امريکا در زمينه خروج نيروهاى امريکايى از عراق تاکيد کرد، توافق­نامه امنيتى امضا شده ميان عراق و امريکا يکى از مسائل مورد توافق است و بايد دو دولت درباره زمان خروج نيروها با هم به توافق برسند.

وی همچنین گفت: «من از مخالفان سرسخت اعمال خشونت در عراق بودم اما اکنون که ما به اين مرحله رسيديم، بايد با دولت عراق در زمينه‌ زمان خروج نيروها به توافق برسيم. مذاکرات من با نورى مالکى در برگيرنده‌ بررسى توافق­نامه‌ استراتژيک و تحکيم توافق­نامه‌ امنيتى بود؛ در حالى که ما اعتقاد به اين مساله که عدم وقوع خشونت‌ها را در عراق بعد از خروج نيروها تضمين کنيم، نداريم. نمايندگان امريکا بر اهميت همکارى اطلاعاتى با عراق تاکيد دارند و اگر ما نيروهايمان را در عراق کاهش دهيم، بايد در ازاى آن با سازمان اطلاعات عراق همکارى بيشترى داشته باشيم. من در ديدارم با مسئولان عراقى به بررسى مساله‌ فساد، نحوه‌ کاهش آن و تاثيرکاهش آن بر توسعه‌ اقتصادى اين کشور پرداختم. ما در اين زمينه به بررسى حل و فصل مسائل مرزى، ايجاد ارتش و پليس آماده و برقرارى دموکراسى در عراق پرداختيم. ما به گسترش روابط با عراق اميدواريم.»­

يک مقام پارلمانى عراق نيز تصريح کرد، پلوسى با اياد سامرايى رئيس مجلس عراق در منزلش ديدار کرد. علت اين امر قطع برق پارلمان عراق اعلام شده است.

وى گفت: «سامرايى و پلوسى در اين ديدار به بررسى روابط آينده دو کشور پرداختند و اين دو مقام کنفرانس خبرى مشترکى را برگزار کردند.»

نانسى پلوسى در اين کنفرانس خبرى اظهار کرد، رئيس پارلمان عراق توجه زيادى به همکارى مشترک به امريکا دارد و ما جزئيات نابودى فساد کنونى در عراق را بررسى خواهيم کرد. بايد به دولت عراق در زمينه‌ پيشرفت به نحو احسن کمک کرد.

سامرايى نيز گفت: «همکارى مشترک ميان عراق و ا‌مريکا به رغم تمام مشکل تراشى‌ها همچنان به قوت خود باقى است.»

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :