اسرائیلی‌ها پاپ بندیکت شانزدهم را دوست ندارند

۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۰۳:۵۳ کد : ۴۶۱۹ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
رابی ایزرائیل میر لائو خاخام اعظم تلاویو در گفت و گو با شبکه یورونیوز گفت: «سخنان این پاپ با پاپ قبلی که به اسرائیل آمد بسیار متفاوت است. وی گفت در هولوکاست 6 میلیون یهودی کشته شده است، نه قربانی شده‌اند. وی حتی حرفی از نازیسم نزد.»
اسرائیلی‌ها پاپ بندیکت شانزدهم را دوست ندارند

سفر پاپ بندیکت شانزدهم شاید از معدود سفرهای جنجالی پاپ به جایی خارج از جهان غرب باشد. این سفر هم از سوی اسرائیلی­ها و هم از سوی عرب­ها بسیار زیر ذره بین قرار گرفته است. اما نکته جالب این است که هر دوی آنها با وجود این که میزبان پاپ بودند وی را به شدت نقد کرده و با وجود این که پاپ در تمام مراسم مسلمانان و یهودی­ها (به ویژه یهودی­ها) شرکت کرده بود و تلاش داشت از میزان خشم هم اعراب و هم یهودی­ها نسبت به خود بکاهد، چنین اتفاقی نیفتاد و دو طرف با وجود استقبال عالی از وی همچنان پیکان انتقادها را متوجهش کردند. البته فعلا پاپ در اسرائیل است و چند روزی هم سفرش در آن جا طول خواهد کشید از این رو هم بهتر است سفر پاپ را تا قبل از سفرش به فلسطین در اسرائیل دنبال کنیم.

پاپ که از اردن وارد اسرائیل شده بود، گرچه مورد استقبال شیمون پرز رئیس جمهوری اسرائیل قرار گرفت اما استقبال از وی چندان گرم نبود. گرچه هنگامی که سخن از هولوکاست زد خنده بر لبان رهبران اسرائیلی نقش بست. اسرائیل برای محافظت از پاپ عملیات امنیتی گسترده ای با عنوان ردای سفید را به اجرا در آورده است و ده ها هزار مامور انتظامی را در نقاط مختلف بیت المقدس مستقر کرده است. عبور و مرور در بخش هایی از این شهر به طور کامل متوقف شده است.

در طی پنج روز آینده پاپ از اماکنی که به زندگی مسیح مرتبط دانسته شده اند دیدار خواهد کرد و با رهبران فلسطینی و اسرائیلی به گفت و گو خواهد پرداخت.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل که پیش از سفر به مصر برای شرکت در گفت و گوهای خاورمیانه در جمع استقبال کنندگان حضور داشت سخنرانی نکرد و تا کنون هم نظر خود را بطور رسمی درباره راه حلی برای مناقشه خاورمیانه مبنی برایجاد دو کشور اسرائیلی و فلسطینی اعلام نکرده است.

پاپ در فرودگاه بن گوريون در مراسمى که به مناسبت استقبال از وى برگزار شده بود، گفت: «اميدهاى تعداد بى‌شمارى از مردان، زنان و کودکان براى آينده‌اى امن‌تر و با ثبات‌تر به نتيجه مذاکرات صلح بين اسرائيلى‌ها و فلسطينى‌ها بستگى دارد. از تمامى اين مسئولان درخواست مى‌کنم که در جست‌وجو ى راه حلى عادلانه براى مشکلات معوقه، هر راه عملى را مورد بررسى قراردهند تا مردم اين منطقه بتوانند در صلح و آرامش زندگى کنند.»

وى از اسرائيلى‌ها و فلسطينى‌ها خواست تا به يک توافق صلح دست يابند.

ناظران معتقدند اسرائیل که 150 هزار مسيحى در آن ساکن هستند، توجه زيادى به سفر پاپ برای بهبود وجهه‌اش بعد از جنگ نوار غزه خواهد کرد. آنها همچنين معتقدند از اهداف سفر پاپ به اسرائیل بررسى توقف مهاجرت مسيحيان از خاورميانه است.

پاپ به دلیل برخى اشاره‌هايش به مسئله هولوکاست بسيارى از يهوديان را از خود نگران کرده است. ارتباط وی با دوره جنگ جهانى دوم، آلمانى بودنش و عضويتش در واحدى در ارتش آلمان مسائلى است که يهوديان به راحتى فراموش نمى‌کنند. پاپ همچنين کشيشى را که منکر هولوکاست بوده، عفو کرده است. گرچه پاپ بعدا گفت، از ديدگاه‌هاى اين کشيش اطلاع نداشته اما این مسئله جنجال­های گسترده­ای را به ویژه از سوی یهودیان علیه وی به وجود آورده است. پاپ يک بار هم از پاپ دوازدهم کشيش دوران جنگ جهانى دوم دفاع کرده بود که خشم یهودیان را از وی دو چندان کرد. يهوديان معتقدند پاپ دوازدهم با اعلام بى‌طرفى درواقع براى حمايت از يهوديان در جنگ اقدامى نکرد.

پاپ در سفر به اسرائيل، قصد دارد از موزه هولوکاست ديدار کند اما در نظر برخى، اين اقدام تازه اول راه براى پاپ است تا زخم‌هاى کهنه را التيام بخشد.

پاپ بنديکت شانزدهم درباره هولوکاست در فرودگاه بن گوریون گفت: «شکى ندارم که آنچه درباره هولوکاست گفته مى شود درست است و 6 ميليون انسان بى گناه در سوء تفاهمى تاريخى قربانى برخى افکار موهوم شدند.»

وی سپس بر سنگ يادبود 6 ميليون يهودى سوخته شده که خاکسترى نيز بر آن وجود دارد، دسته گلى اهدا کرد و با 6 نفر از نجات يافتگان هولوکاست نيز دست داد. پاپ در جریان این دیدار از واژه عبرى هولوکاست در سخنرانی اش استفاده کرد و گفت: «براى آمرزش آنها نماز مى گزارم و از ملت هاى جهان مى خواهم به دور از اختلاف­های زبانى، نژادى و مليتی براى سعادت بشر و جلوگيرى از تکرار هولوکاست دعا کنند.»

اما ظاهرا تا کنون این حرکت­ها از سوی پاپ برای یهودی­ها کافی محسوب نمی­شود. کینه­ای که آنها به دل گرفته­اند، به این سادگی­ها قصد پاک شدن ندارد. رابی ایزرائیل میر لائو، خاخام اعظم تلاویو و رئیس مرکز دینی  یهودیان یاد وشم، که پاپ را تا نزدیکی­های سنگ یادبود قربانیان هولوکاست هدایت کرد، در گفت و گو با شبکه یورونیوز گفت: «سخنان این پاپ با پاپ قبلی که به اسرائیل آمد بسیار متفاوت است. وی گفت در هولوکاست 6 میلیون یهودی کشته شده است، نه قربانی شده­اند. تفاوت کلمه کشته و قربانی بسیار زیاد است. وی حتی حرفی از نازیسم نزد و به دلیل ارتکاب به جنایات هلولوکاست آن را محکوم نکرد. این جای تاسف دارد.»

این به خوبی نشان می­دهد که اسرائیلی­ها از پاپ میزبانی کرده­اند تا از سخنان و رفتارش بهانه­ای بیابند تا علیه وی جنجال بسازند. این پاپ نه باب میل یهودیان است و نه باب میل مسلمانان. شاید در قرن بیست و یکم کمتر کسی نژاد و ملیت فردی را عامل نفرت خود بداند اما گویا در اسرائیل چنین نیست. هنوز اسرائیلی­ها نسبت به تبعه آلمانی آلرژی دارند.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :