چرا داروی ایرانی آنفلوانزای خوکی در دنیا خبرساز نشد؟

۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۲۰:۳۹ کد : ۴۶۲۶ اخبار اصلی
با توجه به ظهور یکباره بیماری مهلک آنفلوانزای خوکی که از مناطق آمریکای مرکزی و حوزه دریای کارائیب برخاست و پرزنان راهی آمریکا و استرالیا و شرق آسیا شد، باید نسبت به کشف داروی آن در کشوری که هنوز این بیماری را در خود نیافته است ابراز شگفتی و تحسین کرد.
چرا داروی ایرانی آنفلوانزای خوکی در دنیا خبرساز نشد؟

مطابق آخرین اخبار، شمار موارد آنفلوانزای خوکی در جهان تا 12 ماه می از پنج هزار نفر گذشته است و تایلند و فنلاند و هنگ کنگ نیز به جمع کشورهایی پیوسته اند که با این بیماری روبرو شده و تهمیدات خود را برای قرنطینه و مقابله با شیوع آن به کار بسته اند.

از سوی دیگر اوضاع در مکزیک هنوز به حال آرامش بازنگشته و با وجود اینکه رشد روزهای قبل آنفلوانزای خوکی تا اندازه ای مهار شده است ولی همچنان نگرانی های زیادی در این باره وجود دارد.

مسئولان امور بهداشت هنگ‌ کنگ هم اعلام کرده اند که قرنطینه برای مقابله با شیوع این بیماری کافی نیست. در این جزیره 300 گردشگر که اکثرشان مکزیکی بودند به همراه کارکنان هتلی که این گردشگران در آن اقامت داشتند در شرایط قرنطینه به سر می بردند.

در پکن نیز پس از شناسایی یکی از مبتلایان به این ویروس که از امریکا آمده بود، سایر مسافران آن پرواز شناسایی و به عنوان حاملان احتمالی این ویروس مرگبار قرنطینه شدند.

سازمان بهداشت جهانی تا این تاریخ تعداد بیماران مبتلا به آنفلوانزای خوکی را در سراسر جهان 5251 نفر تخمین زده است. حالا تایلند و فنلاند نیز به جمع این کشورها افزوده شده است. از سوی دیگر ایالات متحده هم هنوز نتوانسته از شیوع عفونت بیماری به طور کامل جلوگیری کند و...

اما در عین حال خبر رسیده است که بسیاری از مبتلایان به این بیماری در کشورهای مختلف با نوعی از داروهای ضد ویروسی درمان شده‌اند. شرکت داروسازی سوئیسی روش اعلام کرده است که 5.65 میلیون دوره درمانی داروی ضد ویروسی تامیفلو را برای کمک به مقابله با شیوع انفلوانزای خوکی اهدا کرده است،‌ با این وجود یک کارشناس سازمان بهداشت جهانی گفته است که این ویروس در حال مقاومت نشان دادن به این دارو است.

 

همه این اخبار در کنار اظهارات کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت که گفته است "مورد بومى ابتلا به آنفلوانزاى خوکى در قاره آسيا گزارش نشده است و موارد ابتلا در اين منطقه وارداتى بوده است" به یکباره سمت و سویی دگر پیدا می کند.  

دکتر لنکرانى گفته است: بخش هاى قرنطينه اى در نظر گرفته شده در مبادى ورودى کشور فعال است و در هر کدام از آنها تيم هاى پزشکى از جمله پزشکان و کارشناسان بهداشت محيط و همچنين کارشناس بيمارى ها در اين قرنطينه ها مستقر هستند.

او پیش از این در سخنان دیگری که 16 اردیبهشت ایراد کرده بود، با صراحتی جالب توجه از تولید داروی آنفلوانزای خوکی در ایران خبر داده بود. وی که اعلام کرد ایران عاری از آنفلوانزای خوکی است، در عین حال خبر از تولید این دارو در کشور داد و اظهار داشت که درخواست هایی هم برای خرید این دارو دریافت کرده ایم.

وزیر بهداشت گفت: برخلاف خیلی از کشورها که فقط وارد کننده داروی ضد ویروسی برای مقابله با آنفلوانزا هستند ما مراحل فرمولاسیون دارو را انجام می دهیم و بنابراین هزینه تمام شده ما برای این دارو کمتر است.

وی تاکید کرد: ما می توانیم نه تنها ایران بلکه برخی از کشورهای دیگر را هم پوشش دهیم و در حال حاضر درخواست هایی برای خرید این دارو به ما داده شده است.

او البته این مسئله را هم یادآور شده است که در مورد آنفلوانزای نوع A که در ابتدا آنفلوانزای خوکی نامیده می شد با توجه به اینکه به تازگی مجامع علمی و پژوهشی در حال رصد آن هستند، به خوبی نمی توان صحبت کرد.

با این وصف به نظر می رسد درباره بیماری ای که دارویش در ایران تولید شده است، به خوبی نمی توان صحبت کرد. او البته در ادامه این نکته را اذعان کرده است که داروی فوق همان ضد ویروسی است که برای آنفلوانزای پرندگان ذخیره سازی شده بود. لنکرانی گفته است: ضد ویروسی که از قبل در مورد آنفلوانزای پرندگان ذخیره سازی کرده بودیم، داروی انتخابی این نوع جدید از آنفلوانزا هم هست.

در همین باره معاون غذا و داروى وزير بهداشت نیز از درخواست برخى از کشورها براى تهيه داروى موثر بر آنفلوانزاى خوکى از ايران خبر داده است. البته با توجه به رشد و خطر این بیماری در جهان، معلوم نیست چرا هنوز رسانه های دنیا از تولید این دارو در ایران و یا تهیه آن از کشورمان خبری نداده اند و به انحای مختلف مشغول دست و پنجه نرم کردن با آن هستند؟

طبیعی است که کشف ضد ویروس یکی از ناشناخته ترین بیماری های جدید در جهان می تواند از جنبه های علمی و فناوری، از اهمیت بالایی برخوردار باشد. باید دید سازمان بهداشت جهانی و مسئولان بهداشت کشورهایی که به این بیماری دچار شده اند، چگونه و چه زمان به ایران روی می آورند و از این دستاورد مهم و نجات بخش سود می جویند؟ ایران هنوز به این ویروس دچار نیامده، توانسته است داروی آن را تولید کند و این مسئله حتی می تواند در کتاب رکوردهای جهانی به ثبت برسد.


نظر شما :