بيل کلينتون نماينده سازمان ملل در هائيتى

۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۰۳:۳۶ کد : ۴۶۷۶ اخبار اصلی
يک مقام سازمان ملل اعلام کرد، بيل کلينتون، رئيس جمهوری اسبق ایالات متحده امريکا به عنوان فرستاده ويژه سازمان ملل در هائيتى فعاليت خواهد کرد.
بيل کلينتون نماينده سازمان ملل در هائيتى

يک مقام سازمان ملل اعلام کرد، بيل کلينتون، رئيس جمهوری اسبق ایالات متحده امريکا به عنوان فرستاده ويژه سازمان ملل در هائيتى فعاليت خواهد کرد.

اين مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت: اعلام رسمى اين خبر امروز (سه‌شنبه 19 می) در مقر سازمان ملل اعلام خواهد شد.

به گزارش خبرگزارى فرانسه، وى گفت: «اين يک سمت جديد است که به طور ويژه براى بيل کلينتون که براى جلب کردن توجه جهان به اين جزيره در آب‌هاى درياى کارائيب تلاش کرده، ايجاد شده است.»

اين کشور سال گذشته بر اثر طوفان ويران شد و فقيرترين کشور نيم کره غربى است.

بيل کلينتون در بيانيه‌اى که در روزنامه ميامى هرالد به چاپ رسيد و اساسا خبر انتصاب رئيس جمهوری اسبق امريکا را به اين پست اعلام کرد، گفت: «اکنون زمانى است که دعوت دبيرکل سازمان ملل براى پذيرفتن سمت نماينده ويژه سازمان ملل به هائيتى را بپذيرم. بلاياى طبيعى سال گذشته تلفات بسيارى بر جاى گذاشت، اما دولت و مردم هائيتى مصمم و توانا به ساخت بهتر کشورشان هستند و نه تنها ويرانى‌ها مرمت شده بلکه پايه‌اى براى توسعه پايدار طولانى مدت بنا خواهد شد.»

بان‌کى‌مون و بيل کلينتون، مارس گذشته با هم سفرى به هائيتى داشتند و از جامعه بين‌المللى خواستند به کمک‌هاى خود به اين کشور حوزه درياى کارائيب ادامه دهند.

در ماه آوريل، شرکت کنندگان در کنفرانس اهدا کنندگان در واشنگتن براى اهدا 324 ميليون دلار کمک برای بازسازى هائيتى توافق کردند.

کلينتون که در زمان تصدى رياست جمهورى اش در سال 1995 به هائيتى سفر کرد از زمان رياست جمهورى فرانکلين روزولت، نخستين رهبر امريکايى بود که به اين کشور سفر می­کرد.

کلينتون قبل از اين سمت در هائيتى، به عنوان فرستاده ويژه سازمان ملل براى احياى مناطق سونامى زده پس ازسونامى سال 2004 بود و ده­ها ميليون دلار را براى بازسازى اندونزى و ديگر مناطق سيل زده جمع کرد.


نظر شما :