ديپلمات جين پوش

۲۰ مرداد ۱۳۸۶ | ۲۲:۰۴ کد : ۴۷۲ اخبار اصلی
همسر رييس جمهور فرانسه در حال تبديل شدن به يک ديپلمات تمام عيار است
ديپلمات جين پوش

 

هنگامى که «سيسيليا سارکوزى» در فرودگاه صوفيه از ايرباس ويژه دولت فرانسه قدم به بيرون نهاد به يکباره فرياد شادى و تحسين استقبال‌کنندگان به آسمان رفت. اشک شوق و تشکر از چشمان مردمى که او را تحسين مى‌کردند جارى بود و در اين ميان زن بلغارى جوانى که پرچم سه رنگ فرانسه را به دور خود پيچيده بود با فرانسوى دست و پا شکسته‌يى خطاب به همسر رئيس جمهور فرانسه فرياد کشيد: «خيلى ممنون سيسيليا، تو را دوست داريم و به فرانسه عشق  مى‌ورزيم.» مخاطب هم در حالى که لباسى ساده يعنى شلوارى سياه و پيراهنى سفيد بر تن داشت با ايما و اشاره به ابراز احساسات استقبال‌کنندگان پاسخ داد و با لبخندى بر لب تقريباً از ديده‌ها پنهان شد.

 اما کمى بعد سيسيليا سارکوزى با چشمانى که آثار خستگى از آن مى‌باريد در مقابل دوربين‌هاى شبکه‌هاى تلويزيونى فرانسه ظاهر شد و تنها در چند کلمه گفت: «ما 48 ساعت است که  نخوابيده‌ايم  اما من بسيار خوشحال و مسرورم.»

سيسيليا به همراه «بنيتا فررو-والدنر» کميسر روابط خارجى اتحاديه اروپايى و «کلود ژوان» دبيرکل کاخ اليزه، پنج پرستار بلغارى و يک پزشک فلسطينى را که هشت سال در زندان‌هاى ليبى اسير بودند، با خود به بلغارستان بازگرداند. اين آزادى البته پس از مذاکراتى دشوار با معمر قذافى رهبر ليبى ميسر شد، مذاکراتى که سيسيليا در آن نقش اصلى را ايفا کرد.

 

کلود ژوان در اين مورد مى‌گويد: «او نقشى تعيين‌کننده در اين مذاکرات داشت.» و سپس در مورد نقش‌هاى آينده «بانوى اول» فرانسه اعلام مى‌کند: «سيسيليا زنى مدرن است و جايگاه وى را هم بايد در اين چارچوب تفسير کرد. بدون شک اين آخرين ماموريت او نيست و باز هم در نقش يک ديپلمات ظاهر خواهد شد.»

اما سيسيليا يا همان همسر رئيس جمهور فرانسه که موفق به آزادى اين چند زندانى محکوم به مرگ شد، چه ويژگى‌هايى دارد. او زنى پر از تضاد و تناقض است، هميشه لباس‌هاى راحت و ساده مى‌پوشد و صد البته زنى است مرموز و غيرقابل محاسبه، انسانى عصيانگر و چند بعدى که به مانند شوهرش در خودنمايى مقام استادى دارد ! اين روزها اکثر مطبوعات فرانسه به تحسين مهارت‌هاى ديپلماتيک سيسيليا مشغولند و او را با امثال «ژاکلين کندى» مقايسه مى‌کنند.

با اين حال سيسيليا در ماموريت ليبى از هيچ مقام و نمايندگى رسمى برخوردار نبود. پس تعجبى ندارد که اپوزيسيون فرانسه ضمن استقبال از نتيجه اين سفر نسبت به حضور همسر سارکوزى به شدت اعتراض مى‌کند.

 يکى از نمايندگان سوسياليست پارلمان فرانسه با لحنى خشمگين پيش از عزيمت سيسيليا به ليبى گفت: «سارکوزى‌ها با بى‌شرمى از اين موضوع سوء‌استفاده مى‌کنند تا به سود خود تبليغ به راه اندازند.» اما هيچ‌کدام از اين اظهارات باعث نمى‌شود که اين دانش‌آموز سابق مدرسه‌هاى مذهبى تشويشى به خود راه دهد: «من به عنوان يک مادر آمده‌ام.» اين جمله‌يى بود که سيسيليا به هنگام اولين ملاقاتش در ليبى به زبان آورد. او بلافاصله پس از ورود به ليبى به ديدار کودکانى رفت که به بيمارى ايدز مبتلا شده‌اند و به آنها قول کمک‌هاى فورى پزشکى و صدور رواديد فرانسه را داد.

سيسيليا که از پدرى تاجر و يونانى‌تبار و مادرى اسپانيايى زاده شده است، کوتاه زمانى پيش از آغاز رياست جمهورى همسرش با تاکيد گفت: «هرگز به اين راضى نخواهم شد که نقش چوب رختى را ايفا کنم.» اين در حالى است که دو سال پيش  سوگند خورده بود که هيچ علاقه‌يى به پست بانوى اولى ندارد و آن را کسالت بار خوانده بود: «دلم مى‌خواهد هميشه بتوانم با لباس راحت و شلوار جين به گردش بروم.» او اين سخنان را در حالى مى‌گفت که اصولاً به خاطر خوش‌پوشى و آن لباس‌هاى بلند زنانه‌اش معروف بود. سيسيليا در جاى ديگرى گفته است: «خانواده براى من در درجه اول اهميت قرار دارد و هرگز فرزندانم را قربانى سياست نمى‌کنم.» 

سيسيليا امروز دفترى در کاخ اليزه و علاوه بر آن يک ديپلمات و يک سخنگوى مطبوعاتى به عنوان مشاور در کنار خود دارد. اين زن با 178 سانتيمتر قد زمانى يکى از مدل‌هاى معروف فرانسه بود که البته سال‌ها پيش به عرصه سياست نزديک شد. سيسيليا در اين عرصه‌گاه در پيش‌زمينه (مانند همين روزها) و گاه در پس زمينه (مانند روزهاى پيش از انتخابات) ظاهر شده است. بيست سال پيش بود که با سارکوزى ازدواج کرد و همراه با او تيم‌هاى انتخاباتى را تشکيل داد و روى برنامه‌ها کار کرد و دکور انتخاب مى‌کرد و در ساخت موسيقى‌هاى انتخاباتى مشارکت داشت.

 

اما ناگهان در همان دوران انتخابات ناپديد شد و تازه به هنگام شروع رياست جمهورى سارکوزى بود که بار ديگر سيسيليا در انظار ظاهر شد. سيسيليا در دور دوم انتخابات حاضر نشد پاى صندوق راى برود و به همسرش راى دهد. با اين حال سارکوزى همچنان براى وى پيام‌هاى عاشقانه مى‌فرستاد و مى‌گفت: «به سيسيليا خيلى افتخار مى‌کنم.» رئيس جمهور فرانسه پس از ماموريت موفق همسرش در بازگرداندن آن گروه پزشکى به بلغارستان، در حالى که آشکارا خوشحال بود، گفت: «سيسيلياى من بسيار زيبا است و من جز او همدمى ندارم.»

دوستان سارکوزى ادعا مى‌کنند که وى گوش به فرمان سيسيليا است  و به هر حال همه کار مى‌کند تا يک رابطه عاشقانه را نشان دهد. هنگامى که نشريه «ژورنال دوديمانژ» خبردار شد که سيسيليا از همراهى شوهرش براى حضور در پاى صندوق راى امتناع مى‌کند، مدير مسوول اين نشريه يعنى «آرنو لاژادور» اجازه چاپ  اين مطلب را نداد.

 

 اين اولين بار نبود که لاژادور به عنوان يکى از صميمى‌ترين دوستان سارکوزى براى وى چنين کارى مى‌کرد. لازادور که صاحب چندين نشريه معروف فرانسوى است زمانى متوجه شد که سردبير مجله «پارى ماچ»  مطلب مفصلى همراه با عکس و تفصيلات در مورد قهر سيسيليا از سارکوزى منتشر کرده است. پس بى درنگ  و بلافاصله سردبير پارى ماچ را اخراج کرد.

 

از زمان انتخاب سارکوزى و نشستن سيسيليا بر مسند بانوى اول فرانسه، هفته‌يى نيست که نشريات فرانسوى مطلبى در مورد خانواده رئيس جمهور نداشته باشند. در اکثر اين مقالات هم البته شخص سيسيليا در کانون داستان قرار دارد. مجله پارى ماچ اخيراً در يکى از اين گزارش‌ها نوشته است: «گرچه که در تاريکى مى‌نشيند اما همچنان مى‌درخشد.»

 

سيسيليا سارکوزى اهل آشکار کردن احساسات درونى خود نيست و زنى خشک به نظر مى‌آيد. اما آن روز در فرودگاه صوفيه کم نبودند کسانى که با چشم خود شاهد غلتيدن دو قطره اشک بر گونه‌هاى بانوى اول فرانسه بودند. 


نظر شما :