آخرین رهبر شوروی در آگهی تبلیغاتی

۰۵ شهریور ۱۳۸۶ | ۱۵:۴۷ کد : ۴۸۳ اخبار اصلی
حضور میخایل گورباچف برای دومین بار در یک تیزر تبلیغاتی
آخرین رهبر شوروی در آگهی تبلیغاتی

 

شخصیت های سیاسی مهم و تاثیرگذار دنیا معمولا یک دوران شکوفایی و اوج دارند که بالاخره روزی به پایان می رسد. نقاط عطفی هم که طی دوره های مختلف توسط این شخصیت ها به ثبت می رسند، معمولا پس از مدتی غبار فراموشی به خود می گیرند و در حافظه تاریخ گم می شوند.

 

اما برخی از شخصیت ها خالق وقایعی در تاریخ هستند که با وجود گذشت زمان همچنان در اذهان جا خشک می کنند و یادآور مقطعی سرنوشت ساز از تحولات شگرف جهانی هستند.

 

"میخائیل گورباچف"، رئیس جمهور اسبق شوروی و مبدع اصلاحات پروستوریکا و گلاسنوز در این کشور از جمله این شخصیت های سیاسی است.

 

تلاش های گورباچف در راستای این اصلاحات در واقع مهر پایانی بود بر دوران جنگ سرد و تفوق حزب کمونیست در اتحاد جماهیر شوروی. این اتحاد در حالی سال 1991 به فروپاشی رسید که یک سال پیش گورباچف موفق شده بود جایزه صلح نوبل را از آن خود کند.

 

بدین ترتیب نام گورباچف چنان با پایان دوران جنگ سرد گره خورده است که هیچ تاریخ نگار یا تحلیلگر این مقطع تاریخی را نمی توان یافت که نامی از گورباچف نبرده باشد.

 

اگرچه این سیاست مدار 76 ساله دیگر یک شخصیت سیاسی مسئول محسوب نمی شود، اما همچنان خبرساز است و گاهی مصاحبه ها و سخنرانی هایش بحث روز برخی از محافل خبری و سیاسی مهم دنیا را به خود اختصاص می دهند. این سرمایه معنوی باعث شده است که گاهی برندهای مهم دنیا برای جلب نظر بیشتر به سوی وی کشیده شده و از چهره اش در تیزرهای تلویزیونی خود بهره ببرند.

 

 

چنین اتفاقی اولین بار یک دهه پیش به وقوع پیوست. در آن زمان گورباچف در تیزری برای "پیتزا هات" ظاهر شد و طی آن آمریکا به خاطر این که کاپیتالیسم را به کشورش هدیه کرده است، قدردانی کرد.

 

اخیرا گورباچف بار دیگر در تیزری جدید ایفای نقش کرده است تا کالاهای تجملی "لوئیس ویتون" فرانسه تبلیغ شوند. در این تیزر گورباچف در حالی که اورکتی شیک به تن دارد و در کنارش یکی از کیف های ساخت شرکت لوئیس ویتون قرار گرفته، تصویر شده است.

 

 وی دورن یکی از لیموزین های عصر خورشچوف شوروی نشسته و در حال گذر از کنار بقایای دیوار برلین خاطره اضمحلال کمونیسم اروپا را در ذهن مخاطبین این تیزر زنده می کند.

 

مدیر بازاریابی شرکت لوئیس ویتون گفته است که گورباچف در ابتدا از پیشنهاد نقش آفرینی در این تیزر استقبال نکرده است. اما هنگامی که مبلغی به عنوان کمک به حساب موسسه "صلیب سبز بین الملل"، به ریاست گورباچف ریخته شد، وی به مشارکت در ساخت این تبلیغ علاقه نشان داد.

 

صلیب سبز از جمله سازمان های معدود در جهان است که تلاش های خود را بر سه مقوله امنیت، فقر و محیط زیست در جهان معطوف کرده اند. این موسسه بر روی معضلات جهانی مختلفی کار می کند که برخی از آنها عبارتند از: تهیه آب سالم، انرژی های پایدار، حل نزاع های مربوط به فرسایش محیط زیست و یاری رساندن به کسانی که به واسطه پیامدهای زیست محیطی ناشی از فجایع طبیعی متضرر شده اند.

 

 در هیات مدیره این موسسه چهره های جهانی معروفی نظیر شیمون پرز، ماریو سوروس و جان کولزیک نیز حضور دارند. محیط زیست و پیامدهای ناگوار تخریب و فرسایش آن از جمله مباحثی است که فعالیت بسیاری از سازمان های غیر دولتی و حتی دولتی را در سراسر جهان به خود معطوف کرده است.

شخصیت های دیگری نظیر ال گور، معاون بیل کلینتون و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2000 نیز هستند که در این زمینه فعالیت می کنند. ال گور ریاست سازمانی با نام "پروژه آب و هوا" را برعهده دارد و تاکنون مقالات و سخنرانی های متعددی در مورد روند گرم شدن زمین و لزوم مقابله با آن داشته است.

 

این موضوع باعث شده است که ال گور همچنان طرفداران خود را داشته باشد و به همین دلیل شرکت لوئیس ویتون درصدد است که وی را سوژه تیزر جدید خود کند.   

 

"مارگارت تاچر"، نخست وزیر اسبق انگلستان زمانی گفته بود که آقای گورباچف مرد نازنینی است و می تواند با او همکاری کند.

 ظاهرا لوئیس ویتون هم با این نظر تاچر موافق است و می داند که می توان با او کار کرد، فقط باید این را درک کرد که در حال حاضر برای این سیاستمدار کهنه کار روسی انجام فعالیت های زیست محیطی نسبت به هر چیز دیگری ارجحیت دارد.  


نظر شما :