تنش در روابط امریکا و اسرائیل اوج می‌گیرد

۱۶ خرداد ۱۳۸۸ | ۲۳:۴۱ کد : ۴۸۵۵ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
تنها دو روز پس از سفر اوباما به خاورمیانه جورج میچل در یک اظهار نظر تازه گفت: «اسرائيل در طول سال‌هاى گذشته به امريکا دروغ گفته و اکنون زمان آن فرا رسيده که حد و حدودى براى اين دروغ‌ها تعيين شود.»
تنش در روابط امریکا و اسرائیل اوج می‌گیرد

در حالی که تنها دو روز از سخنان باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا در دانشگاه قاهره می‌گذرد، فشارها بر دولت تندروی اسرائیل برای پذیرفتن معاهده مرتبط با صلح خاورمیانه باز هم افزایش یافته است. اوباما در سخنرانی خود در قاهره تاکید کرده بود، باید برای تشکیل دو کشور مستقل فلسطینی و اسرائیلی که در آن دو ملت یهود و مسلمان به طور مسالمت­آمیز در کنار هم زندگی کند تلاش کرد. وی متعهد شده بود برای رسیدن به این هدف نهایت تلاش خود را به کار گیرد.

در همین رابطه جورج میچل فرستاده ایالات متحده به خاورمیانه در یک اظهار نظر تازه گفت: «اسرائيل در طول سال‌هاى گذشته به امريکا دروغ گفته و اکنون زمان آن فرا رسيده که حد و حدودى براى اين دروغ‌ها تعيين شود.»

در ديدار وی با يک رهبر يهودى برجسته در امريکا، محوريت گفت‌وگوها درباره رويارويى رو به افزايش دولت باراک اوباما، رئيس جمهور امريکا و کابينه اسرائيل بود.

ميچل به اين رهبر برجسته يهودى گفت: «سياست ما روشن است و اسرائيلى‌ها در طول سال‌هاى گذشته به ما دروغ گفتند و اکنون اين دروغ‌ها به پايان رسيده است.»

در همین حال هیلاری کلینتون وزير امور خارجه‌ امريکا نیز اظهارات مقام‌هاى اسرائیلی را در زمينه‌ وجود توافق‌نامه‌هاى دو طرفه ميان دولت جورج بوش و اين رژيم درباهر توقف شهرک سازى‌ها، رد کرد تا یکی دیگر از برگه‌هایی را که اسرائیلی‌ها قصد بازی با آن را داشتند، بسوزاند.

هيلارى کلينتون در يک کنفرانس خبرى اظهار کرد، ما متن تمام مذاکرات يا سند رسمى که دولت جورج بوش رئيس جمهوری سابق امريکا به دولت جديد باراک اوباما ارائه کرده را در اختيار داريم و در هيچ يک اثرى رسمى از توافق‌نامه‌هاى دو جانبه ميان دولت بوش و اسرائيل در زمينه توقف شهرک سازى‌ها وجود ندارد.

وى در کنفرانس خبرى مشترک با احمد داوود اوغلو وزير امور خارجه ترکيه، تصريح کرد، هيچ اثرى از توافق‌نامه شفاهى يا غيررسمى در اين زمینه وجود ندارد و این توافق‌نامه‌ها دولت اوباما را ملزم نمى‌کند. حتی اگر چنين توافق‌نامه‌هايى نيز وجود داشت همان‌طور که برخى مى‌گويند، در راس موضع‌گيرى رسمى دولت امريکا نبود. اسناد متناقضى وجود دارد که به اين مساله اشاره دارد که در هر صورت نبايد تعهدات اسرائيل مخالف طرح نقشه‌ راه باشد.

جيمى کارتر رئيس جمهوری اسبق امريکا که فعالیت گسترده‌ای در زمینه صلح خاورمیانه انجام می‌دهد نیز تصريح کرد، اسرائيل بعد از اين‌که باراک اوباما رئيس جمهوری امريکا از اسرائيل خواست شهرک‌سازى‌ها را متوقف کند با روندى متفاوت روبه‌رو خواهد شد. اسرائيل بايد شهرک سازى‌ها را در کرانه باخترى متوقف کند.

کارتر که در دولت اوباما یکی از مشاوران وی در امور خاورمیانه محسوب می‌شود، در گفت‌وگو با خبرگزارى رويترز در بيروت گفت: «بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل بايد اکنون تصميم‌ ديگرى بگيرد آيا وى رئيس جمهوری امريکا را به چالش خواهد کشيد؟ يا اين‌که روابط ميان نخست وزير اسرائيل و رئيس جمهوری امريکا که براى اسرائيل مهم است را حفظ خواهد کرد؟ درخواست باراک اوباما برای توقف شهرک‌سازى‌ها بسيار مهم است و براى اسرائيلى‌ها سخت است آن را بپذيرند.»

وى همچنین ابراز عقیده کرد، تصور نمى‌کنم اسرائيل به ايران حمله کند و تصور نمى‌کنم که اسرائيل هيچ نوع تشويقى از سوى کاخ سفيد برای گام برداشتن برای ماجراجويى نظامى عليه ايران دريافت کرده باشد. من هيچ علامتى دال بر اين‌که اوباما در حال برنامه‌ريزى براى راه‌حل‌هاى نظامى است را مشاهده نکرده‌ام. اگر اسرائيلى‌ها دست به اين کار بزنند دست به اقدامى عجولانه زده‌اند که پيامد‌هاى بسيار وخيمى در بر خواهد داشت. تصور نمى‌کنم ايران به عنوان کشورى با حاکميت مستقل حمله‌ نظامى را بپذيرد و هيچ واکنشى نشان ندهد تصور مى‌کنم واکنش ايران بسيار جدى خواهد بود.

رئيس جمهوری اسبق امريکا عنوان کرد، سخنرانى اوباما با هدف اظهار آمادگى امريکا در گام برداشتن در جهت برقرارى روابط مناسب با ايران بود.

کارتر از سخنرانى اوباما که خواستار آغازى جديد در روابط واشنگتن و جهان اسلام شد تقدير کرد و گفت اوباما متعهد به صلح و همکارى‌ است. سخنرانى اوباما هماهنگ با منافع مختلف کشورهاى جهان بود.

از سوی دیگر احزاب مخالف در پارلمان اسرائیل استعفاى نخست وزير اين رژيم را خواستار شدند و پيش نويس قانونى را براى براندازى کابينه وى تدوين کردند.

رياست پارلمان اسرائیل بررسى پيشنهاد‌هاى سلب اعتماد از کابينه را به دوشنبه آينده موکول کرد. اين در حالى است که بنيامين نتانياهو از اين پيش نويس‌ها نگران نيست اما از لحن خطابى احزاب مخالف که سعى مى‌کنند وى را مسئول وخامت روابط اسرائيل با دولت امريکا بدانند، نگران است.

داليا ايتسيک رئيس فراکسيون حزب کاديما در کنست اظهار کرد، سخنرانى اوباما نشان دهنده اين است که دولت نتانياهو فرصت تاثير بر موضع‌گيرى‌هاى امريکا را از دست داد.

ايتسيک همچنین گفت: «دولت نتانياهو به جاى اين که با مديريت بين‌المللى براى حل و فصل درگيرى با فلسطينيان و ساير اعراب بر اساس راه حل تشکيل دو کشور هم‌راستا شود به اختلافات دامن زد و دولت اوباما چاره‌اى نداشت به جز اين که طرح‌هاى حل و فصل را بدون هماهنگى با اسرائيل مطرح کند پس به جاى اين‌که با اين روند پيشگام باشيم، دنباله‌رو اين روند شديم.

حزب چپ گراى مرتس نيز پيشنهاد سلب اعتماد از کابينه را مطرح کرده است.

حييم اورون رئيس حزب مرتس اظهار کرد، اوباما فرصت تاريخى را براى تحقق صلح به ملت‌هاى منطقه مطرح کرد.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :