سیاست خارجی در کلام مسئولان ایرانی

۲۲ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۷:۳۸ کد : ۴۹۰۸ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
سیاست خارجی در کلام مسئولان ایرانی

رییس جمهور، وزیر امور خارجه، سخنگوی وزارت خارجه، مشاور رییس جمهور و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام مقام هایی هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.

آمریکا رسما از تصمیم برای دستگیری من خبر داده بود

محمود احمدی نژاد گفت: در گذشته یکی از این آقایان که قرار بود در اروپا سخنرانی کند به وی اعلام  کردند که برخی مخالفان نظام قرار است در مقابل محل سخنرانی شما تجمع کنند که همین امر باعث شد آن آقا سفر خود را لغو کند. اما این برادرشما در 4 سفر سازمان ملل خود که بیشترین فشارها و تبلیغات علیه بنده وجود داشت، به آمریکا سفر کردم سفری که مسئولان امریکایی رسماً اعلام کرده بودند که اگر بنده به آنجا بروم مرا دستگیر و هواپیما را نیز توقیف خواهند کرد. ولی بنده برای اینکه پیام ملت ایران را به جهانیان برسانم هر 4 بار در آن اجلاس شرکت کردم و پیام ملت ایران را به گوش آنها رساندم.

انرژی هسته ای از موفقیت های دولت نهم در سیاست خارجی است

وزیر امور خارجه کشور گفت: موضوع انرژی هسته ای از موفقیت های دولت نهم در عرصه سیاست خارجی بوده است.

وی افزود: دولت نهم با برنامه ریزی توانست تعلیق انرژی هسته ای را در کشور منتفی دانست و جانانه در عرصه های بین المللی از آن دفاع کرد.

جهان حقانيت ايران را در دوره دولت نهم شناخت

منوچهر متکى وزير امور خارجه گفت: دولت نهم با تبيين جايگاه ايران در اقصى نقاط دنيا توانست مواضع کشور را مشخص کند به طوريکه هم اکنون جهان حقانيت ايران را شناخته است.   

وى اظهار داشت: در دولت نهم فرصت هاى مناسبى در زمينه افزايش ارزآورى با ديپلماسى اقتصادى مهيا شد.

وزير امور خارجه همچنين گفت که اعضاى دولت نهم هيچ گاه دين خود را به دولتهاى ديگر نمى فروشند و کار را يک وظيفه دينى مى دانند.

تعلیق برای تعلیق را نمی پذیریم

مهدی کلهر مشاور رسانه ای رییس جمهور در گفتگو با رویترز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "آیا تعليق براى تعليق را انجام نمى‌دهيد؟" گفت: هرگز. اين موضوع البته در اختيار هيچ رييس‌جمهورى هم نيست. من معتقدم دو موضوع، يکى ايجاد رابطه با آمريکا فراتر از اختيارات رييس‌جمهور است که متعلق به مردم و رهبرى است که فقط مجرى آن رييس‌جمهور است و ديگرى بحث انرژى هسته‌اى که يک موضوع فرانسلى است و ما حق نداريم چيزى را که به رشد و تعالى نسل‌ها بستگى دارد به دليل چهار سال قدرت معامله بکنيم و اين موضوع هم فراتر از قدرت يک رييس‌جمهور است؛ در حالى که شکستن پلمب پالايشگاه هاى هسته‌اى به دستور رهبرى در زمان دولت آقاى خاتمى اتفاق افتاد، اما اگر معامله بر اين دو محور وجود داشت و شرط آن هم وجود يک رييس‌جمهور نرم بود، فکر نمى‌کنم غرب ديگر بتواند رييس‌جمهورى نرم‌تر از آقاى خاتمى پيدا کند.

گفتيم بلر بايد حرف‌هايش را عوض کند

وزير امور خارجه کشورمان به موضوع ملوانان انگليسى اشاره کرد و گفت: بى بى سى و محافل انگليسى در يکى دو روز گذشته پس از اظهارات رييس‌جمهور کشورمان درباره ملوانان انگليسى موضوعاتى مطرح کرده‌اند که لازم است توضيحاتى بدهم.

وى افزود: ملوانان انگليسى به دليل تعرض به آب‌هاى ما در اروندرود توسط گشت‌زنان قدرتمند نيروهاى نظامى و انتظامى کشورمان بازداشت شدند. پس از اين ماجرا انگليسى‌ها در دوران بلر به سبک هميشگى گمان کردند با تهديد و زدن حرف‌هاى آن‌چنانى ايران را محکوم خواهند کرد، بنابراين بلر تهديد کرد که اگر ظرف 48 ساعت ملوانان آزاد نشوند چه مى‌کنيم.

متکى عنوان کرد: ما ايستادگى کرديم و آن‌ها واسطه‌اى فرستادند و ما گفتيم بلر بايد حرف‌هايش را عوض کند و تهديدهايش را کنار گذاشته و درخواست کند که چنين نيز شد و اين اقتدار ايران را نشان داد و پس از به هم ريختن ژست تبليغاتى آن‌ها، ايران تصميم به آزادى ملوانان گرفت.

سوءتفاهم در خصوص ابوموسی رفع شدنی است

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طرح ادعاهای واهی و بی اساس پیرامون سه جزیره ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی در بیانیه پایانی اجلاس یکصد و یازدهم وزرای امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس را دخالت آشکار در امور داخلی کشورمان خوانده و آن را رد کرد.

حسن قشقاوی با تاکید بر اینکه این سه جزیره همواره در طول تاریخ جز لاینفک سرزمین ایران بوده است ، افزود: همان طور که بارها گفته شده سوءتفاهمی که در خصوص جزیره ابوموسی وجود دارد از طریق گفتگو میان ایران و امارات رفع شدنی است و دخالت طرف های دیگر هیچ کمکی به این روند نخواهد کرد.

استقبال متکی از اظهارات سارکوزی درباره حجاب

منوچهر متکی گفت: بديهى است اکنون که مى‌شنويم رييس‌جمهور فرانسه با توجه به تماس‌هاى اخير و ملاقات‌هاى سطح بالايى که در هفته گذشته در پاريس صورت گرفت, از اين عبارت استفاده مى‌کند که داشتن حجاب به شرط آزادى در انتخاب آن پذيرفتنى است اميدوار مى‌شويم نظام ادارى فرانسه در تصحيح و بازنگرى قانون لائسيته به نوعى که حق استفاده از حجاب را در مراکز آموزشى فراهم کند اقدام عاجلى صورت دهد.

وی در ادامه افزود: به نظر اينجانب تداوم چنين رويکرد مفاهمه‌جويانه در تعامل با واقعيات دنياى اسلام و جوامع مسلمان، تاثير مناسبى بر اذهان و افکار عمومى خواهد گذاشت و اميد را براى تداوم گفت‌وگو در بسترى سازنده فراهم خواهد کرد.

آمريکايى‌ها وقتى ديدند نمى‌توانند ايران را تغيير دهند، خودشان تغيير کردند

متکی با اشاره به برخى از اظهارات هم‌سو با دشمنان ايران، در داخل کشور گفت: برخى از بلندگوهاى دشمنان در کشور اعلام مى‌کردند که بايد در کشور رفراندوم برگزار کرد در حالى که مردم ايران براى به ثمر رسيدن انقلاب خون‌ها داده بودند.

وزير امور خارجه با اشاره به روابط ايران با آمريکا خاطرنشان کرد: روابط ايران با آمريکا در 30 سال گذشته مبتنى بر خصومت بوده است که در اين راستا آمريکايى‌ها بارها ايران را تهديد کرده‌اند اما، در نهايت هنگامى که ديدند نمى‌توانند ايران را تغيير دهند خودشان تغيير کردند.

قانون اساسى افغانستان مى‌تواند سرمايه خوبى براى مردم باشد

هاشمی رفسنجانی رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در دیدار جمعى از علماى اهل سنت افغانستان، تاريخ این کشور را سراسر اسلام‌خواهى، رشادت و مبارزه در راه حق و وطن‌خواهى توصيف کرد و افزود: قانون اساسى افغانستان اکنون مى‌تواند سرمايه خوبى براى مردم افغانستان در رسيدن به آمال و آرزوهايشان باشد.


نظر شما :