ما رسما این انتخابات را باطل اعلام می کنیم

۲۳ خرداد ۱۳۸۸ | ۲۰:۵۹ کد : ۴۹۲۳ اخبار اصلی
علی اکبر محتشمی پور در جلسه مطبوعاتی که صبح روز 23 خرداد در ستاد مرکزی میرحسین موسوی واقع در خیابان میرهادی ولیعصر برگزار شد ضمن باطل خواندن شمارش آرا و انتخابات ریاست جمهوری دهم، برخی تخلفات صورت گرفته در انتخابات را تشریح کرد.
ما رسما این انتخابات را باطل اعلام می کنیم

علی اکبر محتشمی پور رییس کمیته صیانت از آرا در این باره گفت :از ساعات اولیه صبح پنج شنبه اختلال در سیستم مخابراتی پیش آمد که این اختلال در روز جمعه و امروز هم ادامه دارد و عملا نتوانستیم با نمایندگانمان در ارتباط باشیم. این امر تا ساعت ها ما را بی اطلاع نگاه داشت و بعد از ساعت ها متوجه شدیم که بیشتر نمایندگان ما به حوزه ها راه نیافته اند. چون به آنها کارت های اشتباه با اسم و عکس و فامیل جعلی صادر شده بود. یا اینکه ادرس های اشتباهی از صندوق ها داده بودند در حالیکه صندوق ها در جای دیگری قرار داشتند که آنها نتوانسته اند صندوق ها را پیدا کنند. یا نماینده ای را که ما برای یک منطقه تعیین کرده بودیم به منطقه دیگری فرستاده بودند. طبق آمار 50% صندوق ها در تهران فاقد نماینده صیانت آرا از سوی ما بوده است.

نکته دیگر اینکه کارت ها از ابتدا به صورت منسجم و مدیریت شده ای مانع از حضور نمایندگان ما به هیئت های اجرایی شده اند. در پی اعتراض این هیئت ها وزارت کشور قبول کرده روز اخذ رای می توانند بیایند. که عملا از 21 خرداد که هیئت های اجرایی ما وارد کار شده اند تا دیروز 22 خرداد نمایندگان ما در جلسات حضور پیدا نکرده اند. که این امر موجب شده تا آنها حتی در هنگام شمارش ارا هم در این جلسات نباشند. نکته قابل بحث دیگر در مورد تعرفه هاست. برای 45 میلیون واجد شرایط نزدیک به 59 میلیون تعرفه چاپ شده است؛ این در حالی است که در برخی استان های ما مثل ارومیه، تبریز، اردبیل، شیراز و کرمانشاه در همان ساعات اولیه رای گیری تعرفه ها تمام شده است. در شهری مثل تبریز ساعت 11 صبح در بیش از 50 شعبه تعرفه تمام می شود و مردم در صف های طولانی در انتظار می ایستند که این امر در ساعت 19 محقق می شود و رای گیری تا ساعت 21 ادامه و دوباره تعرفه تمام می شود و خیل عظیم مردم تبریز از رای دادن بازماندند.

در عوض در روستاهای دورافتاده تعرفه های اضافی دست به دست می چرخید. حتی در برخی نقاط تهران که انتظار می رفت آقای موسوی رای بیشتری بیاورد برگه تعرفه و رای کم آمده بود. بعد از درخواست مسئولین شعب برای دریافت برگه رای به انها به صورت قطره چکانی برگه داده بودند که در نهایت همه آنهایی که می خواستند رای بدهند موفق به این کار نشده بودند.

اینها گزارش های مستند و تخلفات آشکاری است که صورت گرفته و ما نمی خواهیم وارد سوءظن ها بشویم که نمود آشکارتری دارد. طبق قانون اساسی باید نمایندگان نامزدها در پایان شمارش آرا و سایت های تجمیع آرا حضور و نظارت کنند که این امر هم جزو تخلفات آشکاری است که اتفاق افتاده است. به همین دلیل ما نمی دانیم شمارش آرا و تجمیع آن به چه صورتی بوده است. حتی نرم افزار سایت مورد نظر بدون هیچ ناظری عوض شده است.

نمایندگان ما تا ساعت 23 دیشب اجازه حضور به وزارت کشور و ستاد انتخابات را پیدا نکرده بودند و حتی در جریان نتایج هم رار نگرفته بودند. نمایندگان کروبی، رضایی و موسوی نیز طی نامه ای این اعتراض را مطرح کرده بودند و خواستار دخالت وزیر کشور شدند که نتیجه ای در بر نداشته و لذا نمایندگان ما که باید حضور فیزیکی و نظارتی می داشتند از طریق شبکه 6 سیما از نتایج آرا مطلع شده بودند. اینها گوشه ای از تخلفات آشکاری است که در زمینه تعرفه و شمارش آرا و تجمیع و اعلام آن صورت گرفته است. از نظر ما این انتخاباتی نیست که نماد دموکراسی و مردم سالاری مردم ایران باشد و در همین جا رسما این انتخابات را باطل اعلام می کنیم و از شورای نگهبان می خواهیم تا انتخاباتی دیگر طبق قوانین اسلامی ایران برگزار کنند.


نظر شما :