کارتر: اوباما به توقف شهرک‌سازى‌ها تعهد داده است

۲۴ خرداد ۱۳۸۸ | ۲۰:۲۷ کد : ۴۹۲۶ اخبار اصلی
جيمى کارتر گفت: «رئيس‌ جمهوری امريکا موضع خود را در مورد راه‌حل تشکيل دو کشور مستقل فلسطينى و اسرائيلى و شهرک‌هاى يهودى نشين در کرانه باخترى تغيير نخواهد داد.»
کارتر: اوباما به توقف شهرک‌سازى‌ها تعهد داده است

جيمى کارتر گفت: «رئيس‌ جمهوری امريکا موضع خود را در مورد راه‌حل تشکيل دو کشور مستقل فلسطينى و اسرائيلى و شهرک‌هاى يهودى نشين در کرانه باخترى تغيير نخواهد داد.»

جيمى کارتر، رئيس جمهوری اسبق امريکا يک روز پيش از سخنرانى بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائیل در مورد سياست‌هاى اين رژيم در يک گفت‌وگوى اختصاصى با روزنامه‌ هاآرتص تاکيد کرد، در صورتى که اسرائيل از پيروى از اين دو مساله خوددارى کند در مسير رويارويى با امريکا قرار مى‌گيرد.

وى عنوان کرد، باراک اوباما، رئيس جمهوری امريکا به جامعه جهانى متعهد شده تا ساخت شهرک‌ها را که وى مانع کليدى براى هر گونه توافق صلح مى‌داند، متوقف کند.

رئيس جمهوری اسبق امريکا همچنين اظهار کرد، مخالف گسترش بعضى شهرک‌ها به بهانه جمعيت رو به رشد دراسرائيل است.

کارتر تصريح کرد که حتى در دوران رياست جمهورى‌اش مساله شهرک‌هاى يهودى نشين غيرقانونى و مانع برقرارى صلح بودند.

وى در اين رابطه گفت: «مطمئنا من هيچ گاه نظرم را در اين باره تغيير ندادم. مناخيم بگين به من وعده داد و همچنين انور سادات، رئيس‌ جمهوری وقت مصر خيلى شفاف تاکيد کرد که در زمان مذاکرات صلح هيچ شهرکى ساخته نخواهد شد. دستيابى به اين هدف آسان نبود، اما بگين متعهد به انجام آن شد اما مدت کمى پس از ترک کمپ ديويد بگين مدعى شد که فرض او اين بوده مذاکرات صلح ظرف سه ماه تمام خواهند شد.»

کارتر همچنین ابراز عقیده کرد، اوباما به بهترين نحوى که مى‌توانست وعده داد تا پيش از پايان دوره‌اش (2012) يک صلح جامع داشته باشيم. يک وجه مشترکى که داريم اين است که من هم از روز اول دوره‌ام حتى قبل از آن کار را بر روى صلح خاورميانه آغاز کردم. اوباما در جريان رقابت‌هاى انتخاباتيش به من و ديگران وعده داده که اين کار را انجام خواهد داد و به اين قول عمل کرده است، اين تفاوت عمده بين دولت‌هاى کلينتون، بوش و اوباماست.

رئيس‌ جمهوری پيشين امريکا در پاسخ به اين پرسش که بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائیل در جريان سخنرانى‌اش چه خواهد گفت؟ عنوان کرد، جديترين شرايط براى من بدرفتارى با مردم غزه است که واقعا گرسنگى مى‌کشند و هيچ اميدى ندارند. به گفته سازمان ملل متحد، 41 هزار باب از خانه‌هاى آنها يا جدا آسيب ديده و يا تخريب شده است و پنج ماه يک گونى سيمان يا يک ورق کاغذ ديوارى نيز نداشته‌اند. کم کردن رنج آنها مهمترين چيزى است که نخست وزير اسرائيل مى‌تواند انجام دهد.


نظر شما :