موضع تازه حماس: هر راه حلى که به احياى مرزهاى ۱۹۶۷ بینجامد، می‌پذیریم

۲۸ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۵:۳۴ کد : ۴۹۵۲ اخبار اصلی
جنبش حماس در موضعی تازه اعلام کرد، حاضر است هر راه حلی را که به تشکیل کشور مستقل فلسطینی بر اساس مرزهای سال 1967 بینجامد، بپذیرد.
موضع تازه حماس: هر راه حلى که به احياى مرزهاى ۱۹۶۷ بینجامد، می‌پذیریم

جنبش حماس در موضعی تازه اعلام کرد، حاضر است هر راه حلی را که به تشکیل کشور مستقل فلسطینی بر اساس مرزهای سال 1967 بینجامد، بپذیرد.

اسماعيل هنيه در دیدار با جیمی کارتر رئیس جمهوری اسبق ایالات متحده تاکيد کرد، ما با هر گونه طرح واقعى که به تشکيل کشور فلسطين در مرزهاى 1967 و حاکميت کامل با پايتختى بيت‌المقدس منجر شود، موافق هستيم و در راستاى تحقق اين رويا تلاش مى‌کنيم.

هنيه همچنين از رايزنى‌هاى کارتر برای پيشبرد طرح تبادل اسراى فلسطينى با گلعاد شليط اسير اسرائيلى استقبال کرد.

هنیه همچنین گفت: «سفر رئيس جمهوری اسبق امريکا به غزه پس از تحولات به وجود آمده در دولت امريکا حاصل شده و ما لحن، زبان و روحيه‌ جديدى را در سخنرانى رئيس جمهوری جديد ا‌مريکا يافتيم.»

وى همچنين عنوان کرد، کارتر را در جريان مشکلات حاکم بر نوار غزه به دليل محاصره‌ اين منطقه توسط اسرائیل قرار داده است.

هنيه تاکيد کرد، دولت حماس ضمن پيگيرى اوضاع ميدانى، به دنبال حفظ آتش بس متقابل با اسرائیل است.

در مورد مذاکرات ملى نيز نخست وزير دولت حماس گفت: «ما تمايل خود را نسبت به بازگرداندن وحدت و پايان دادن به شکاف داخلى و تلاش برای دستيابى به توافق ملى و تشکيل دولت وفاق ملى به رئيس جمهوری اسبق امريکا ابلاغ کرديم.

جیمی کارتر نیز در این دیدار حمايتش را از ديدگاه باراک اوباما مبنى بر تشکيل کشور مستقل فلسطين در کنار اسرائيل اعلام کرد.

وى از تلاش‌هاى دولت حماس برای سرعت بخشيدن به مذاکرات مربوط به طرح تبادل اسرا با اسرائیل خبر داده و تاکيد کرد، طرح تبادل اسرا بايد تضمين کننده‌ آزادى اسيران فلسطينى باشد و ما از هر گونه تلاشى که در اين راستا صورت گيرد استقبال مى‌کنيم.

کارتر پيش از ديدار با هنيه در ديدار با مسئولان آژانس کار وامداد سازمان ملل متحد (آنروا)، از جنبش حماس خواست به خشونت‌ها پايان داده و ضمن احترام گذاشتن به توافق‌نامه‌هاى امضا شده بين تشکيلات خودگردان و اسرائیل، حق موجوديت اين رژيم را به رسميت بشناسد.

وى در عين حال با انتقاد از نحوه‌ تعامل اسرائیل با فلسطينيان ساکن غزه گفت: «اسرائيل با فلسطينيان غزه همچون حيوان برخورد مى‌کند و من در اين خصوص سئوالاتى را از رهبران اسرائيلى پرسيدم که جوابى به سوالات من ندادند. موضوع پايان دادن به خشونت، احترام به توافق‌نامه‌هاى قبلى، به رسميت شناختن حق موجوديت اسرائيل و متوقف کردن حملات موشکى به شهرک‌هاى يهودى نشين شرط‌هاى ما براى حماس است و من اين موضوع را در ديدار هفته گذشته‌ام با رهبران حماس در دمشق مطرح کرده و در ديدار با رهبران اين جنبش در غزه نيز اين مساله را تکرار خواهم کرد. خالد مشعل رئيس دفتر سياسى جنبش حماس، شخصا به من تاکيد کرد که حماس خواهان مشارکت در تحقق صلح و تشکيل کشور مستقل فلسطين است.»

جيمى کارتر رئيس جمهوری اسبق امريکا، در کنفرانس خبرى مشترک با اسماعيل هنيه نخست وزير دولت حماس همچنین اظهار کرد، ما با پيشنهادهای باراک اوباما در سخنرانى اخيرش در قاهره موافق هستيم و معتقديم که ابتدا بايد شهرک سازى‌هاى اسرائيل متوقف شود. پس از آن نيز بايد مساله‌ بيت‌المقدس بررسى شده و راهکار تشکيل دو کشور مستقل که بتوانند با صلح در کنار يکديگر زندگى کنند، عملى شود.

کارتر همچنين از جنبش‌هاى فتح و حماس خواست به اختلافات و درگيرى‌هاى خود پايان داده و زندانيان سياسى دو گروه را پس از اثبات بى‌گناهيشان آزاد کنند.

وى خاطرنشان کرد، تشکيل کشور مستقل فلسطينی در مرزهاى 1967 به پايتختى بيت‌المقدس ضرورى است و ما از راهکار تشکيل دو کشور حمايت مى‌کنيم.

وى اوضاع حاکم بر نوار غزه را بسيار سخت و دشوار و محاصره‌ اسرائیل عليه اين منطقه را شرم‌آور توصيف کرد و افزايش تلاش‌هاى کشورها و سازمان‌هاى ذى‌ربط براى وارد کردن نيازهاى ضرورى به غزه برای برطرف کردن نيازمندى‌هاى ساکنان اين منطقه را خواستار شد.

رئيس جمهوری اسبق امريکا درباره احساسش نسبت به حجم ويرانى‌هاى موجود در نوار غزه گفت: «من با ديدن اين ويرانى‌ها عليه مردم بى‌گناه احساس اندوه، نااميدى و خشم دارم و مى‌دانم که ويرانگرى‌هاى اسرائيل با استفاده از سلاح‌هاى امريکايى انجام شده است؛ اما اميدوارم که اين مساله ديگر تکرار نشود.»

وى همچنين تاکيد کرد،گزارش سفرش را به باراک اوباما، هيلارى کلينتون وزير امور خارجه اريکا و جورج ميچل فرستاده ويژه امريکا به خاورميانه ابلاغ خواهد کرد.


نظر شما :