جهان ناظر حوادث ایران

۳۱ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۶:۴۲ کد : ۴۹۶۳ اخبار اصلی
به نظر می‌رسد مواضع محتاطانه کاخ سفید در قبال حوادث خیر ایران تاحدودی ناشی از تمایل ایالات متحده امریکا بر استمرار حرکت دیپلماتیک این کشور در برابر ایران و زنده باقی ماندن زمینه‌های گفت و گوی تهران و واشنگتن در مسئله هسته‌ای ایران و دیگر مسائل بین دو کشور باشد.
جهان ناظر حوادث ایران

مقام معظم رهبری در خطبه‌های نمازجمعه تهران مطالب بسیار مهمی در باره انتخابات 22 خرداد بیان کردند. به دنبال سخنان مقام معظم رهبری در نماز جمعه هفته گذشته، باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا گفت که جهان ناظر حوادث ایران است.

وی که پیشتر گفته بود مایل نیست به عنوان یک مداخله گر در امور ایران قلمداد شود، در گفتگویی با شبکه CBS امریکا گفت: "برای من بسیار مهم است که دولت ایران درک کند که جهان این کشور را تحت نظر گرفته است." 

او با تاکید بر این نکته که تحولات کنونی ایران یک مسئله داخلی این کشور است و ارتباطی با رویارویی امریکا یا غرب با ایران ندارد، گفت: "در نهایت مردم ایران باید تصمیم بگیرند."

اظهارات آقای اوباما در مورد مسائل جاری ایران بسیار محافظه کارانه و همراه با در نظرگرفتن این مطلب بیان شده که شرایط امروز ایران مسائلی داخلی است و تصمیم گیری درباره آن به مسئولین و مردم این کشور مربوط است، این سخنان محافظه کارانه اوباما با انتقاد شدید سیاستمداران جمهوریخواه مواجه شده است، هرچند که برخی از دموکرات‌ها آن را هوشمندانه و حساب شده دانسته‌اند.

در عین حال کاخ سفید با وجود موضع گیری کنگره این کشور علیه دولت ایران همچنان تاکید کرد که موضع شدیدتری علیه ایران اتخاذ نمی‌کند.

رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید بار دیگر گفت که امریکا نمی‌گذارد مانند یک توپ فوتبال سیاسی در بحث‌های بعد از انتخابات ایران، مورد استفاده قرار بگیرد.

سناتور جان کری، رئیس کمیسیون روابط خارجه مجلس سنا، اخیرا به طور علنی از این موضع کاخ سفید حمایت کرده است.

به نظر می‌رسد مواضع محتاطانه کاخ سفید در قبال حوادث و وقایع اخیر ایران تاحدودی ناشی از تمایل ایالات متحده امریکا بر استمرار حرکت دیپلماتیک این کشور در برابر ایران و زنده باقی ماندن زمینه‌های گفت و گوی تهران و واشنگتن در مسئله هسته‌ای ایران و دیگر مسائل مابین دو کشور باشد.

به همین دلیل هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا در تأیید سخنان اوباما تصریح کرده است که برای امریکا احمدی‌نژاد و یا موسوی تفاوتی ندارد بلکه هدف آنها پیگیری فرصت‌های به وجود آمده برای گفتگو میان دو طرف است.


( ۱ )

نظر شما :