سايه شاهزاده تاريکى بر انتخابات آمريکا

۲۰ اسفند ۱۳۸۶ | ۲۰:۳۹ کد : ۵۰۵ اخبار اصلی
يکى از دموکرات هاى سرشناس آمریکايى معتقد است که کارل روو خارج از کاخ سفید بسیار خطرناک تراز کارل روو درون این کاخ است. زیرا او اکنون وقت زیاد تری برای تعيين استراتژى جمهوریخواهان در رقابت های انتخابات پیش روی آمریکا خواهد داشت.
سايه شاهزاده تاريکى بر انتخابات آمريکا
  هر چهار سال یک بار احزاب جمهوریخواه و دموکرات آمریکا بر اساس سنت همیشگی 9 ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری این کشور ایالت به ایالت می گردند تا انتخابات اولیه به منظور معرفی نامزد نهایی خود برای این پست را معرفی کنند. هنوز تا زمان برگزاری این انتخابات - نوامبر سال 2008 - فاصله زیادی است. اما بروز برخی رویدادها باعث شده است تا موضوع انتخابات آتی در آمریکا مورد توجه قرار گیرد. یکی از این رویدادها کنارگیری کارل روو، مشاور بوش در کاخ سفید است.

کارل روو که عنوان استراتژیست انتخاباتی جمهوری خواهان را نیز با خود یدک می کشد، کاخ سفید را در حالی ترک کرده است که نظرسنجی ها همچنان از برتری یکی از نامزدهای دموکرات ها در رقابت های اولیه حکایت دارند.

در روزهاى اخير شمار مناظره‌هاى ميان نامزدهاى هر حزب افزايش يافته و نامزدهاى ضعيف تر حملات خود را متوجه نامزدهاى برتر کرده‌اند.

از حزب دمکرات 8 نفر نامزد شده‌اند تا در نهايت نامزد برتر اين حزب براى رقابت با رقيب جمهوريخواه معرفى شود. وضعيت در حزب جمهوريخواه نيز به همين گونه است. هم اکنون در اردوگاه جمهوريخواهان "رودى جوليانى"، شهردار سابق نيويورک در مقايسه با ساير نامزدهاى اين حزب در جايگاه نخست قرار دارد و در حزب دمکرات نيز "هيلارى کلينتون" پيشتاز است.

نتایج نظرسنجی روزنامه یو اس ای تودی و موسسه گالوپ اخیرا نشان داده است که کلینتون با 48 درصد- 8 درصد بیشتر از سه هفته گذشته- از رقیب خود با 26درصد پیش است.

در این نظرسنجی همچنین نشان داده شد که جولیانی با 33 درصد از " فرد تامپسون" سناتور سابق آمریکا با 21 درصد پیشتاز است. 16 درصد هم از "جان مک کین" سناتور ایالت آریزونا و 8 درصد هم از " میت رامنی"، فرماندار سابق ماساچوست حمایت کردند.

در حزب دمکرات، "باراک اوباما" با فاصله‌اى نه چندان زياد مى‌کوشد تا خود را به کلينتون برساند و بقيه نامزدهاى حزب دمکرات نيز به فراخور جايگاه خود تلاش دارند تا هم اوباما و هم کلينتون را بکوبند تا بلکه خود را از انتهاى جدول به سطح بکشند.

کلينتون گفته است او بهترين نامزدى است که آمادگى دارد در سال ۲۰۰۸ جمهوريخواهان را شکست دهد و بار ديگر دمکرات‌ها را به کاخ سفيد بازگرداند. اوباما نيز پيوسته در نشست‌هاى خود از اين که به شروع جنگ عراق راى مثبت نداده، به عنوان برگ برنده استفاده مى‌کند و به ويژه رقيب هم حزبى خود يعنى خانم کلينتون را مورد سرزنش قرار مى‌دهد.

اما به هر حال همه نظرسنجى‌ها نشان مى‌دهند فاصله خانم کلينتون از همه نامزدهاى دمکرات و جمهوريخواه بسيار زياد است و اگر در حال حاضر انتخاباتى برگزار شود، جوليانى از حزب جمهوریخواه متحمل شکست سختى خواهد شد.

محور برخی از مناظره های انتخاباتی ناکامی های نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان و همچنین شکست طرح های خاورمیانه ای دولت بوش است. تزلزل اخیر دولت مشرف در پاکستان هم که یکی از هم پیمانان آمریکا در جنگ علیه تروریسم محسوب می شود، یکی دیگر از مباحث مهم در رقابت های انتخاباتی سال آینده در آمریکا محسوب می شود. طبیعی است که دموکرات ها در چنین موقعیتی دست برتر را دارند و جمهوریخواهان هم به دلیل سابقه شان در حمایت از جنگ در موضع ضعف قرار گرفته اند

  

این رقابت نفس گیر درحالی ادامه دارد که گفته می شود خروج کارل روو از کاخ سفید در واقع مقدمه ای در راستای برنامه های جدید جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

این بدان معنا است که بالاخره جمهوریخواهان در انتخابات آتی آمریکا برگ برنده ای در اختیار نداشته و باید یک مبارزه انتخاباتی دشوار را آغاز کنند.

نگاهی گذرا به سیاهه نامزدهای جمهوریخواهان در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری گذشته نشان می دهد که افراد زیادی از این حزب متدهای پیشنهادی کارل روو را برای پیروزی خود در مقابل رقبا به کار بسته و موفق به کسب برتری شده اند.

بسیاری کارل روو را به دلیل عقاید نئومحافظه کارانه تندش با دیک چنی هم کیش خوانده اند. وی علاقه خاصی به هدایت پشت پرده امور سیاسی در دولت بوش داشت و به همین دلیل با عنوان "شاهزاده تاریکی" در این دولت شناخته می شد.

او دهه های متمادی در خدمت خانواده بوش بوده است و مشاوره هایش به بوش پدر باعث شد که وی موفق به کسب عنوان رئیس جمهور آمریکا شود. اما کارل روو هرگز به اندازه ای که به بوش پسر نزدیک بود، نتوانست در خلوت های بوش پدر حضور داشته باشد.

همکاری های روو و جورج بوش اولین بار در مبارزه وی برای پیروزی در انتخابات فرمانداری ایالت تگزاس آغاز شد و همچنان در پیروزی های آینده بوش در دو انتخابات ریاست جمهوری سال های 2000 و 2004 ادامه یافت.

اگرچه به عقیده برخی استعفای کارل روو از سمتش در کاخ سفید او را از کانون توجهات در انتخابات ریاست جمهوری 2008 آمریکا دور نگاه خواهد داشت، با این حال ریش سفیدان حزب دموکرات معتقدند که او به روشی احتیاط آمیز سیاست های حزب متبوعش در این انتخابات را هدایت خواهد کرد.

"دونالد برازیل"،  مشاور تبلیغاتی ال گور در انتخابات ریاست جمهوری 2000 آمریکا در این مورد گفته است که کارل روو خارج از کاخ سفید بسیار خطرناک تراز کارل روو درون این کاخ است.

زیرا او اکنون وقت زیاد تری برای تاکید بر موفقیت های دوران ریاست جمهور بوش و تبدیل کردن آنها به برگ برنده هایی برای نامزد نهایی جمهوریخواهان در رقابت های انتخابات پیش روی آمریکا خواهد داشت.

کارل روو در تمام دورانی که در حزب جمهوریخواه آمریکا فعالیت داشته به گونه ای عمل کرده است که حتی با وجود دور شدن ظاهری اش از تنور انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، همچنان در حلقه سیاست سازان این حزب از نفوذ و قدرت فزاینده ای برخوردار باشد.

تنوری که آتش آن با نزدیک شدن موعد انتخابات آتی این کشور در نوامبر 2008 هر هفته داغ تر می شود.


نظر شما :