به رغم تحولات اخير، براون خبر از عقب‌نشینی لندن در برابر تهران داد

عقب‌نشینی لندن در برابر تهران

۱۷ تیر ۱۳۸۸ | ۱۹:۲۲ کد : ۵۱۰۱ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
گوردون براون ساعاتی قبل از ترک لندن به مقصد ایتالیا به خبرنگاران خارجی گفت: «نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران یک موضوع ایرانی است و هیچ ارتباطى به قدرت های خارجی ندارد.»
عقب‌نشینی لندن در برابر تهران

در حالی که روابط تهران – لندن در یک ماه گذشته به بدترین حالت خود طی یک دهه اخیر رسیده و اوج بی‌اعتمادی بر نگاه دو طرف به هم سایه انداخته است، گوردون براون نخست وزیر بریتانیا تاکید کرد، لندن به این قانع شده که گفت و گو با ایران بهترین راه است.

این در حالی است که با بازداشت 9 تن از کارمندان ایرانی سفارت بریتانیا تنش در روابط دو کشور به سویی رفت که اتحادیه اروپا و بریتانیا پیشنهاد فراخواندن سفرای خود از ایران را دادند. اتفاقی که به نظر می‌رسد با آزادی 8 تن از 9 کارمند بازداشت شده، سایه‌اش کمی از فراز کشور دور شده باشد.

راهی که گوردون براون بر آن تاکید می‌کند، همان راهی است که دو روز پیش باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده بر آن تاکید کرد و گفت: «واشنگتن همچنان خواهان گفت و گو با تهران است.»

باراک اوباما این سخنان را در حالی ایراد کرد که معاونش جو بایدن، در گفت و گو با شبکه خبری ای‌بی‌سی گفت: «اسرائیل در اتخاذ راهکارهایش آزاد است و ما به تلاویو نمی‌گوییم که به ایران حمله کند یا نکند.»

اظهار نظری که بسیاری از رسانه‌ها و تحلیلگران به دادن چراغ سبز واشنگن به اسرائیل برای حمله به تهران تعبیر کردند.

گوردون براون در گفت و گو با تنی چند از روزنامه‌نگاران خارجی که در میان آنها خبرنگار روزنامه الشرق الاوسط نیز حضور داشت، همچنین گفت: «ما همچنان اعتقاد داریم راهکاری که روسیه، چین، ایالات متحده و اتحاد اروپا در پیش گرفته‌اند لازمه سرمایه‌گذاری بیشتر است تا به نتیجه برسد.»

براون اظهارات بایدن را درباره ایران چندان مهم ندانست و گفت: «گفته‌های بایدن تنها پاسخی به یک پرسش فرضی بود.»

براون که این نشست را ساعاتی قبل از عزیمتش به ایتالیا برای شرکت در نشست جی 8 انجام داده بود، همچنین گفت: «لازم است که ملت ایران را از طریق گفت و گو قانع کنیم که اگر خواهان رسیدن به انرژی صلح آمیز هسته‌ای هستند و می‌خواهند در جامعه جهانی بمانند، لازم است که بر موضع سابقشان باقی بمانند و همچنان خود را از دسترسی به سلاح هسته‌ای دور کنند.»

براون در این گفت و گو درباره کارمند زندانی سفارت بریتانیا در تهران نیز سخن گفت. وی تاکید کرد، ما همچنان از جامعه بین المللی می‌خواهیم که برای آزادی کارمند بازداشت شده ما بدون هیچ عواقبی تلاش کند.

گوردون براون در پاسخ به این سئوال که با توجه به این که بسیاری بر سلامت انتخابات ایران شک و شبهه وارد می‌کنند و در داخل ایران جریان‌های سیاسی هنوز آن را نپذیرفته‌اند و برخی منابع خبری از به رسمیت نشناختن جامعه جهانی از انتخاب محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهوری ایران داده‌اند، بریتانیا، اروپا و امریکا چگونه می‌خواهند با ایران گفت و گو کنند، گفت: «نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران یک موضوع ایرانی است و هیچ ارتباط به قدرت های خارجی ندارد. ما با ایران در یک مدت زمان معین به مذاکره پرداختیم. ما اکنون نیز مصمیم که به همراه دیگر شرکایمان، ایالات متحده و اروپا در زمینه‌های بین المللی به گفت و گو با ایران ادامه دهیم تا به نتایج بهتری در مسائل جهانی برسیم.»  

در نشست امروز جی 8 در ایتالیا موضوع ایران یکی از مهمترین و موضوعات مورد بحث اعضای شرکت کننده در این نشست است. پیش‌بینی می‌شود در بیانیه اختتامیه این نشست حاضران بندی را درباره مواضع یکپارچه اعضا بر سر ادامه بازداشت کارمند ایرانی سفارت بریتانیا در تهران صادر کنند.

پیش از این سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر ایتالیا که میزبان این نشست است گفته بود، احتمالا رهبران گروه جی 8 بر سر وضع تحریم‌های جدیدی علیه ایران به توافق برسند گرچه سخت است که تصور کنیم چنین چیزی عملی شود چرا که روسیه با این اقدام مخالف است.

براون سپس به موضوع قیمت جهانی نفت پرداخت و گفت: «این که قیمت نفت ثبات ندارد به هیچ وجه قابل قبول نیست. قیمت نفت در هفته‌های گذشته در حدود 75 درصد رشد داشته است. اگر قیمت نفت بخواهد غیر واقعی و غیر ثابت بماند هیچ کس از آن بهره نخواهد برد. ما دیدیم که قیمت نفت از بشکه‌ای 150 دلار ناگهان به بشکه‌ای 35 دلار رسید و اکنون در حدود 75 دلار است. ما دیدیم این عدم ثبات قیمت چه تاثیری بر تحولات جهان گذاشت و این مسئله‌ای غیر قابل قبول است. به اعتقاد من باید میان تولید کنندگان و مصرف کنندگان مذاکرات سازنده‌ای صورت گیرد تا به یک ثبات قابل قبول برسیم. همچنین در بریتانیا وظیفه ما است که به فکر سرمایه‌گذاری بر انرژی‌های جایگزین، قابل تجدید و هسته‌ای باشیم. در طول چند سال کوتاه آینده ما حتما میان عرضه و تقاضا توازن برقرار خواهیم کرد.»

قرار است رهبران گروه جی 8 درباره مسائل دیگری چون تحولات بحران اقتصاد جهانی، کمک های غذایی به آفریقا برای رویارویی با گرسنگی در این قاره و گرم شدن زمین نیز به بحث و تبادل نظر بپردازند.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :