پچپچه‌ها/ تشکر چین از رسانه‌های رسمی ایران

۰۴ مرداد ۱۳۸۸ | ۲۱:۱۰ کد : ۵۲۳۶ آسیا و آفریقا
با گسترش یافتن نگاه‌های منفی نسبت به دولت چین در ایران، برخی خبرگزاری‌های رسمی کشور که روابط نزدیکی با رسانه‌های این کشور کمونیست دارند، سعی در ارائه تصویری موافق با مواضع دولت چین دارند. این نزدیکی در نظر و عمل خود را نشان داده است.
پچپچه‌ها/ تشکر چین از رسانه‌های رسمی ایران

تحلیل ایرنا درست از آب درآمد

زمانی که پکن، جدايى طلبان را عامل ناآرامى‌هاى اخير در غرب چين معرفى کرد، خیلی زود ذهنمان متوجه تحلیل های گروه بین الملل خبرگزاری ایرنا شد که پیش از مقامات چینی، ریشه این اتفاقات را فهمیده بودند و تجزیه طلبان را عامل فتنه در چین معرفی کرده بودند.

چين هفته گذشته ضمن از سياست‌هايش در قبال اقليت‌هاى قومى اعلام کرد که خشونت‌ها در استان سين کيانگ توسط جدايى طلبان ايجاد شد نه اويغور‌ها.

از سوی دیگر، معاون رئیس کمیته ملی امور ملیتی چین نیز هرگونه ارتباط میان حوادث پنجم ژوئیه ارومچی را با مقوله دین رد کرد و گفت:

وو شی مین تصریح کرد: حوادث پنجم ژوئیه ارومچی سین کیانگ با برنامه ریزی سه نیروی تروریسم، تجزیه طلبی و افراط گرایی اتفاق افتاد و ربطی به دین و مذهب ندارد.

وی وعده داد که واقعیت و جزئیات این حوادث پس از بازرسی قانونی نهادهای قضایی به طور همه جانبه مشخص خواهد شد.

تشکر چین از رسانه های رسمی ایران و انتقاد از مستقل ها

خبرگزاری مهر در اقدامی متعهدانه و با هدف واکاوی کشتار مسلمانان - در چین - به سراغ کاردار سفارت چین در تهران رفت تا نظر او را درباره حوادث اخیر سین کیانگ منعکس کند. البته این رسانه کشورمان همان پرسش هایی را از کاردار سفارت پرسید که ایشان انتظار داشت.

وی جینگ در این گفتگو هر آنچه را مدنظر حکومت چین و قرائت رسمی درباره حادثه سین کیانگ بود، بر زبان آورد و تلاش کرد که در حد وظیفه خود در ایران به تنویر افکار عمومی بپردازد.

او هرگونه ادعا درخصوص قومی و مذهبی بودن سرکوب های اخیر را تکذیب کرد و داستانی پرماجرا و جذاب درباره علل شیوع این حادثه نقل کرد که از سر تصادف بسیار شبیه برخی روایاتی است که بعضا در قبال اتفاقات ایران می شنویم. وی گفت: نقطه شروع این اغتشاشات در 26 ژوئن در یکی از کارخانه های اسباب بازی ایالت قواندوم بود. یک درگیری بین چند گروه از کارگران این کارخانه در گرفت که باعث شد دو نفر از کارگران جان خود را از دست بدهند که یک نفر از کشته شدگان این حادثه، اویغور بود. این مسئله باعث شد که از روز اول جولای تعدادی از گروه های تجزیه طلب خارج از چین و جدایی طلبان استان سین کیانگ، برای سوء استفاده از این درگیری ها وارد شدند و خانه های مردم را به آتش کشیدند و تخریب کردند و مردم بی گناه را هم کشتند.

به این ترتیب می فهمیم که آنجا هم دست سوءاستفاده گران و اوباش در کار بوده است. البته شاید تحقیقات و اعترافات بازداشت شدگان در آینده این نکته را هم اثبات کند که سرنخ های اصلی ماجرا در خارج از کشور بوده است.

این مقام دیپلماتیک چین از رسانه های ایرانی به خصوص خبرگزاری مهر که با رویکرد واقع بینانه و متعادل به اخبار استان سین کیانگ می نگریستند تشکر و توجه رسانه ها و خبرگزاری های ایرانی را به عمق دوستی و روابط نزدیک ایران و چین و کشورهای اسلامی جلب کرد.

وی با انتقاد از برخی رسانه های مستقل ایران در بازتاب دادن حوادث چین خاطرنشان کرد: در این مدت، برخی گزارش های نادرست هم در رسانه های ایرانی منتشر شد که این موارد معدود و گزارش های غلط محدود، متاسفانه بعضا آثار گسترده ای داشت و البته ما می دانیم این به خاطر آن است که رسانه های ایرانی به طور مستقیم در چین دفتر نمایندگی ندارند و بنابراین روش کاملی برای کسب خبر ندارند اما خبرگزاری مهر نسبت به دیگر رسانه های ایرانی، اخبار متعادل و واقع بینانه تری از حوادث چین ارائه داد.


نظر شما :