بازتاب مراسم حکم تنفيذ احمدى‌نژاد در رسانه‌هاى جهان

۱۳ مرداد ۱۳۸۸ | ۰۴:۳۱ کد : ۵۲۹۶ اخبار اصلی
شبکه العربیه به محض این که نخستین تصاویر توسط شبکه العالم پخش شد، برنامه‌هاى‌ عادی خود را قطع کرد و به پخش تصاویر مراسم تنفیذ پرداخت.
بازتاب مراسم حکم تنفيذ احمدى‌نژاد در رسانه‌هاى جهان

مراسم حکم تنفید محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران اگر چه از تلویزیون ایران به طور مستقیم نمایش داده نشد و نخستین تصاویر آن دو سه ساعت پس از زمان تنفیذ توسط شبکه خبری العالم پخش شد، اما غالب رسانه­ها و شبکه‌های جهان به آن توجه خاصی داشتند و آن را در صدر اخبار خود قرار دادند. به جرات می‌توان گفت، بیشتر شبکه‌های خبری هر لحظه انتظار می‌کشیدند مراسم تنفیذ رسما پخش شود تا فورا آن را پوشش خبری دهند. شبکه العربیه به محض این که نخستین تصاویر توسط شبکه العالم پخش شد، برنامه های‌ عادی خود را قطع کرد و به پخش تصاویر مراسم تنفیذ پرداخت. شبکه خبری بی‌بی‌سی انگلیسی نیز که یک برنامه ویژه در همین زمینه تدارک دیده بود به محض پخش نخستین تصاویر از شبکه العالم به پخش تصاویر مراسم تنفیذ احمدی‌نژاد پرداخت.

اما ساعاتی از اعلام خبر انجام مراسم حکم تنفیذ احمدی‌ نژاد نگذشته بود که دیگر رسانه‌های جهان نیز به تحلیل و پخش گزارش‌‌های مرتبط با تنفیذ ریاست جمهوری وی پرداختند.

شبکه اسکای نیوز گزارش داد، آیت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران با امضای حکم تنفیذ ریاست جمهوری احمدی‌ نژاد به عنوان رئیس جمهوری جدید ایران و اعلام آغاز به کار وی در یک دوره چهار ساله دیگر به تمام ابهامات و شایعاتی که مخالفان احمدی ‌نژاد بر سر صلاحیت او برای انتخاب به این سمت مطرح می‌کردند، خط بطلان کشید. آیت الله خامنه‌ای انتخاب پر سر و صدای احمدی ‌نژاد را بازتاب انتخاب مردم دانست. اما این مراسم غایبان بزرگی هم داشت. رهبران اصلاحات با بایکوت کردن مراسم تنفیذ نشان دادند که اختلافاتشان با انتخاب جنجالی احمدی‌نژاد فراتر از بحث های فعلی است.

روزنامه گاردین هم در سایت خود نوشت، آیت الله علی خامنه‌ای رهبر انقلاب پس از 7 هفته پر تلاطم در ایران حکم تنفیذ ریاست جمهوری احمدی نژاد را امضا کرد. وی امروز رسما برای یک دوره چهار ساله دوم سکاندار دولت ایران شد. ایران اکنون سخت‌ترین روزهای خود را از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال1970 می‌گذراند. احمدی نژاد 52 ساله که از حمایت سیاستمداران محافظه کار برخوردار است با انتخاب مجددش به سمت ریاست جمهوری، شکاف بیشتری از اختلاف‌های خود با جامعه روحانیت که برخی از چهره‌های بارز آن آشکارا به حمایت از مخالفان او پرداختند، نشان داد.

روزنامه تایم لندن نیز در سایت خود نوشت، مراسم حکم تنفیذ احمدی‌ نژاد در بایکوتی کامل از سوی رهبران مخالف وی برگزار شد. بیشتر کسانی که نسبت به انتخاب مجدد محمود احمدی‌نژاد اعتراض داشتند در این مراسم شرکت نکردند. هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، مهدی کروبی و میر حسین موسوی رهبران اصلاحات با وجود فشارهای بسیار حاضر نشدند در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری احمدی نژاد شرکت کنند.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد، آیت الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در حالی در مراسم حکم تنفیذ ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد شرکت کرد و سند آغاز به کار دور دوم ریاست جمهوری او را به امضا رساند که انتخابات ریاست جمهوری اخیر باعث شد ایران وارد بدترین بحران خود از آغاز انقلاب اسلامی در سال 1979 تا کنون شود. اکنون اصلاح طلبان و طرفداران نامزدهای آنان یعنی میر حسین موسوی و مهدی کروبی با به چالش کشیدن پیروزی احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری اخیر نشان دادند که اختلافات عمیقی در هیات حاکمه ایران وجود دارد.

روزنامه نیویورک تایمز نیز با فرمایشی خواندن دادگاه روز شنبه که در آن یکصد نفر از مخالفان محمود احمدی نژاد محاکمه شدند، مدعی شد که در چنین فضایی محمود احمدی نژاد حکم تنفیذ ریاست جمهوری خود را از دستان رهبر انقلاب گرفت. مراسمی که از سوی بسیاری از رهبران و چهره‌های بارز اصلاح طلب مخالف وی تحریم شده بود.


نظر شما :