تشدید تحریم‌ها بر مناسبات ایرانی- عربی تاثیرگذار خواهد بود

۱۰ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۷:۲۵ کد : ۵۳۸۹ گفتگو
گفت‌وگو با محمد ایرانی، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل کشورهای عربی
تشدید تحریم‌ها بر مناسبات ایرانی- عربی تاثیرگذار خواهد بود

تحولات اخیر ایران بنا به اعتقاد برخی صاحب نظران سیاست خارجی علاوه بر تاثیرگذاری بر روند مناسبات خارجی ایران تا حدودی نیز بر جایگاه منطقه‌ای این کشور اثرگذار بوده است.

گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با محمد ایرانی، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل کشورهای عربی:

جایگاه و قدرت کنونی ایران در منطقه را چطور ارزیابی می کنید؟
تحولات منطقه طی روزهای گذشته حساس و پیچیده بوده است، سیاست‌های امریکا از زمان روی کار آمدن اوباما به ویژه در ارتباط با خاورمیانه به سمتی می‌رود که مباحث مربوط به جنگ سخت جای خود را به قدرت نرم در منطقه در راستای تحقق اهداف سیاست خارجی ایالات متحده امریکا داده است.

آقای اوباما با گفتمان تغییر به دنبال برنامه‌هایی است که برای خاورمیانه و پرونده‌های این منطقه تدارک دیده شده است. به طور طبیعی جمهوری اسلامی ایران طی دو ماه گذشته درگیر مسائل داخلی و عمدتا تحولات پس از انتخابات بوده است این مسئله باعث شده که به میزان زیادی از حساسیت موجود بر مباحث سیاست خارجی ایران کاسته شود.

در حقیقت هم امریکا و هم اروپاییان در انتظار مشخص شدن سمت و سوی تحولات داخلی ایران هستند و بسیاری از مسائلی که طرح آن به سیاست خارجی جمهوری اسلامی مربوط می‌شود متوقف شده یا تا مشخص شدن وضعیت داخلی ایران به کندی پیش می‌رود.

تصور می‌کنم که به زودی امریکاییان در رابطه با طرح معروفی که قرار است اوباما برای صلح فراگیر در خاورمیانه ارائه دهد خود به خود مسائل ایران را نیز به صحنه بین‌المللی خواهند کشاند.

افزایش تهدیدات اسرائیل علیه ایران و متحدان منطقه‌ای این کشور در شرایط کنونی منطقه با چه اهدافی صورت می گیرد؟
اسرائیل در شرایط فعلی با بحران مواجه است. اوضاع داخلی، منطقه‌ای و بین المللی اسرائیل به گونه‌ای است که تل آویو برای خروج از بحران به دنبال وارونه جلوه دادن صحنه است در این رابطه برخی مسائل ممکن است به ایران و هم پیمانان این کشور به ویژه سوریه و حزب الله مربوط شود.

یکی از اهداف تهدیدات مستقیم اسرائیل علیه ایران و تحرکاتی که در بعد نظامی در جنوب لبنان انجام می‌دهند این است که می‌خواهند با ارائه برخی مواضع از سوی تهران صحنه را داغ تر کرده و شرایط را به سویی ببرند که تنش‌ها افرایش یافته وتوجهات منطقه و جهان به سوی پرونده هسته‌ای ایران جلب شود.

از سوی دیگر از آنجا که اسرائیل با سوری‌ها نیز مشکل دارد با این اقدامات پیامی را نیز به دمشق می‌رسانند که تهدیدات تل آویو را جدی گرفته و برای مذاکرات مورد نظر اسرائیل اقدام کنند. در این میان باید سیاست‌های به گونه‌ای ترسیم شود که تنش‌های ما با قدرت‌های اصلی منطقه بروز نداشته باشد چراکه در شرایط فعلی طرف مقابل به دنبال افزایش تنش است.

بحث تشدید تحریم‌های همه جانبه علیه ایران در محافل تصمیم‌گیری امریکا و اروپا چه تاثیری بر قدرت منطقه‌ای ایران خواهد داشت؟
به نظر می‌رسد که سیاست امریکاییان در قبال ایران به سویی خواهد رفت که فشارهای نرم در مورد ایران افزایش پیدا کند. دولت اوباما هم تحت فشار از سوی جمهوری خواهان کنگره است و هم باید پاسخ گوی اروپایی‌ها برای برخورد با ایران و اعمال تحریم‌های بیشتر باشد، لذا به نظر می‌رسد که این دولت ناگذیر است فشارهایی را بر ایران وارد کند.

اگر تبادل پیام‌های امریکا برای مذاکره با تهران به نتیجه نرسد سیاست امریکا به سوی فشار بیشتر بر ایران از ناحیه شورای امنیت خواهد بود؛ این مسئله بر مناسبات ایران و کشورهای منطقه تاثیر گذار خواهد بود چراکه به هر حال کشورهای میانه روی عرب به طور طبیعی تنظیم سیاست خارجی خود در برابر ایران را با نگاه به تحرکات امریکا و نوع روابطش با تهران تنظیم می‌کنند.

بنابراین اگر نوع رابطه تهران و واشنگتن حول تحریم‌های بیشتر بچرخد به احتمال زیاد برخی از کشور‌های میانه روی عرب از این وضعیت استقبال می‌کنند. این امر می‌تواند تا حدودی زیادی روابط ایرانی- عربی را در حوزه کشورهای میانه رو تحت تاثیر قرار دهد اما در روابط ایران و جبهه مقاوت و کشورهایی که در منطقه از مقاومت حمایت می‌کنند تاثیر خاصی را شاهد نخواهیم بود.


نظر شما :