خبرهاى جدید از چگونگی بازداشت سه تبعه امریکایی در ایران

۲۷ مرداد ۱۳۸۸ | ۱۴:۵۷ کد : ۵۴۲۰ آمریکا
سازمان امنیتی کردستان تلفن مشکوکی را ثبت کرده که گفته می‌شود با ایران تماس گرفته شده و اطلاع داده شده که گروهی امریکایی به سمت گارد مرزی در حرکت است.
خبرهاى جدید از چگونگی بازداشت سه تبعه امریکایی در ایران
هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده بار دیگر از جمهوری اسلامی ایران خواست، تمامی امریکایی‌های بازداشت شده در ایران از جمله سه امریکایی که اخیرا بازداشت شده‌اند را آزاد کند.
 
برخی نمایندگان مجلس ایران ابراز عقیده کرده‌اند که این سه تبعه امریکایی به قصد جاسوسی وارد ایران شده‌اند و با تحولات پس از انتخابات ایران ارتباط داشته‌اند. کلینتون که شنبه شب با خبرنگاران در واشنگتن صحبت می‌کرد، همچنین گفت: «ما در ایران باز هم امریکایی باز داشت شده داریم. رابرت لوینسون از کارکنان بازنشسته ایرانی از سال 2007 تا کنون در ایرن گم شده و هیچ خبری از او در دست نیست و کیان تاجبخش پژوهشگر امریکایی نیز در ایران در بازداشت به سر می‌برد.»

کیان تاجبخش هم تابعیت ایرانی دارد و هم تابعیت امریکایی و در خانه‌اش در تهران بازداشت شد. از سوی دیگر خبرگزاری‌های خارجی اخبار تازه‌ای از چگونگی بازداشت سه تبعه امریکایی منتشر کرده‌اند.

روزنامه دیلی تلگراف چاپ لندن، گزارش داده است که دوستان این سه فرد بازداشت شده که شین بائور 27 ساله، سارا شورد 30 ساله و جوشوا فتال 27 ساله نام دارند، گفته‌اند که به اعتقاد آنها این سه تن به تهران منتقل شده‌اند. دولت اقلیمی کردستان نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده این افراد سهوا وارد ایران شده‌اند و برنامه‌ای برای ورود به ایران نداشته‌اند. اما فرهاد لوهونی، رهبر یکی از قبایل مرزی می‌گوید، نزدیکانش شهادت داده‌اند که گروهی از مردان از مرز رد شده و جاده‌ای که به گارد مرزی ایران در شهر مریوان منتهی می‌شود را در پیش گرفته بودند. وی همچنین می‌گوید: «سازمان امنیتی کردستان تلفن مشکوکی را ثبت کرده که گفته می‌شود با ایران تماس گرفته شده و اطلاع داده شده که گروهی امریکایی به سمت گارد مرزی در حرکت است.»

لوهونی تاکید می‌کند، این افراد کسانی نبودند که قصد خرابکاری در ایران را داشته باشند. آنها از قبل توسط افراد ناشناسی تحت کنترل بودند و از طرف گروهی که از سمت ایران آمدند بازداشت شدند. دولت حاکم عراق به نوعی از پذیرش مسئولیت حمایت از آنها شانه خالی کرده بود. ما می‌دانیم که دستگیری آنها در این برهه زمانی چه حساسیت‌هایی برای ایرانی‌ها دارد.
 
مقامات کرد اظهار عقیده کرده‌اند که امریکایی‌های بازداشت شده در سلامت کامل به سر می‌برند و آسیبی به آنها وارد نیامده است. همراه چهارم امریکایی‌های بازداشت شده که با دوستانش همراه نشده بود، در این باره می‌گوید: «وقتی فهمدیم آنها در چه مخمصه‌ای افتادند به شین دو پیام فرستادم که یکی ساعت 12:50 بود و دیگری 1:22. اما او پاسخی نداد.»
 
شن مک کافسل دوست پنجم آنها که به دلیل بیماری در هتل مانده بود، نیز می‌گوید: «ساعت 1:33 تلفنی از شین که از من خواست فورا با سفارت تماس بگیرم و اطلاع دهم که گرفتار شده‌اند.»   با گذشت سه هفته از بازداشت این سه تبعه امریکایی هنوز هیچ خبری درباره دلایل بازداشت آنها اعلام نشده است.     

نظر شما :