با توجه به عدم حضور اتباع افغانى خارج از افغانستان؛

حضور مردم افغان خيلى مهم‌تر از بحث تقلب در انتخابات است

۱۴ شهریور ۱۳۸۸ | ۲۳:۴۴ کد : ۵۴۵۰ اخبار اصلی
گفتارى از محمد ابراهيم طاهريان براى ديپلماسى ايراني.
حضور مردم افغان خيلى مهم‌تر از بحث تقلب در انتخابات است

بحث انتخابات رياست‌جمهورى در افغانستان  و همچنين به دور دوم کشيده شدن آن، تهديدات طالبان براى شرکت کردن مردم افغان در اين انتخابات، بحث وجود تقلب از جمله مسائلى است که اين روز‌ها در رابطه با انتخابات افغانستان مطرح مى‌شود. مردم افغانستان به پاى صندوق هاى راى مى‌روند تا آينده خود را رقم بزنند، آينده‌اى علاوه بر سرنوشت کشور افغانستان و همچنين کشور‌هاى همسايه از جمله ايران را نيز در بر مى‌گيرد.

گفتارى از محمد ابراهيم طاهريان کارشناس مسائل افغانستان برای دیپلماسی ایرانی:

در رابطه با دوران اشغال نظامى در افغانستان بايد بگويم که بحث اشغال و لفظ اشغال افغانستان درست نيست و بهتر است براى اين لفظ اشغال کلمه نيروهاى خارجى را بکار ببريم.

 با توجه به تهديدات طالبان در رابطه به راى‌دهندگان که تهديدى مثل قطع انگشت رنگى و حمله‌اى که به کاخ رياست‌جمهورى در کابل شد که طالبان مسووليت اين حمله را به عهده گرفته است من معتقدم که مردم افغانستان اين اولين بارشان نيست که در اين شرايط به سر مى‌برند آنها سال‌هاست که با طالبان درگيرند و به اين شرايط عادت دارند.

من فکر مى‌کنم که جمعيت 17 ميليونى در فضاى شفاف و درست به پاى صندوق‌هاى راى مى‌روند و على رغم اين تهديدات در اين انتخابات شرکت مى‌کنند. در رابطه با مساله تقلب در انتخابات هم بايد بگويم که در همه دنيا با هزاران ناظر انتخاباتى ممکن است اين مساله اتفاق بيافتد، با اين شرايطى که در افغانستان است احتمال وقوع هر اتفاقى وجود دارد.

 همچنين در رابطه با گزارش بى‌بى‌سى در مورد فروش کارت‌هاى راى به قيمت 10 دلار، اين جريان مساله‌اى است که در همه جاى دنيا مطرح مى‌شود.

به نظر من مساله‌اى که خيلى مهم تر از مساله تقلب در انتخابات است حضور پر رنگ و تاثير‌گذار مردم در اين انتخابات است که بايد به آن توجه کرد که اين مردم افغانستان هستند که سرنوشت خودشان را تعيين مى‌کنند.

دررابطه با پيروز نهايى انتخابات رئيس‌جمهورى در افغانستان علاقه‌اى ندارم که از نام فرد خاصى را ببرم اما، همان طور که اشاره شد از بين 6 نفر کانديداى مطرح رقابت اصلى بين دو کانديداى اين دوره دکتر عبدالله و حامد کرزاى است.

مساله‌اى اهميت دارد بايد به مطالبات مردم افغان اهميت داده شود و همچنين به آن جواب داده شود، چرا که مردم افغانستان به دنبال تغيير هستند.

اين در حالى‌است که برخى معتقدند که انتخابات به دليل رقابت شانه‌به‌شانه کرزاى و دکتر عبدالله به دوره دوم کشيده خواهد شد، برخى هم به دليل قوم گرايى و سنت گرايى در افغانستان  است و قوم پشتون که نيمى از جمعيت افغانستان است معتقدند که اين انتخابات به دور دوم کشيده نخواهد شد و نتيجه انتخابات در دور اول مشخص خواهد شد.

در مناظراتى که بين کرزاى و اشرف غنى زى برگزار شد بحث‌هاى خيلى زيادى مطرح شد و انتقادات فراوانى به حامد کرزاى وارد شد. از جمله اين اتقادات بحث فساد مالى که در دولت کرزاى و همچنين بحث صلح با طالبان مطرح شد که اين از جمله نواقص دولت کرزاى است که در اين مناظره‌ها به آن اشاره شد. مردم افغان به دنبال تغييرات هستند و به کسى راى مى‌دهند که تغيير را به همراه خود داشته باشد، تغييرى که سال‌هاست مردم  افغان‌ منتظر آن هستند.

همچنين در مورد عدم شرکت اتباع افغانى که در خارج از افغانستان هستند که به دليل کمبود بودجه دولت افغانستان از آنها در انتخابات شرکت نخواهند داشت اين خيلى مساله مهمى است، آنها هم دوست دارند که نقشى در درست کردن آينده خود داشته باشند و عدم حضور اين افراد قطعا تاثير گذار خواهد بود. اتباع افغانى فقط در 2 کشور ايران و پاکستان جمعيت ميليونى دارند و عدم حضور آنها چشمگير است. همان طور که مى‌دانيد اين افراد در دوره قبل انتخابات رياست‌جمهورى افغانستان شرکت کردند، اما در اين دوره عدم بودجه 50‌ميليون دلارى دولت افغانستان باعث شده که آنها در اين انتخابات شرکت نکنند.

در مورد مساله صلح با طالبان و عدم طلح با آنها بايد بگويم، به دليل اينکه دکتر عبدالله زمانى با احمد شاه مسعود با طالبان مبارزه مى‌کرد در صورت پيروزى او صلحى با طالبان صورت نخواهد گرفت. اما اينکه از طالبان براى شرکت در انتخابات دعوت مى‌شود به نظر من کار درستى نيست چرا که طالبان يک گروه افراطى است. اگر آنها قصد شرکت در انتخابات را دارند بايد تکليف خود را با مردم افغان مشخص کنند و دست از تهديد آنها بردارند و مانند بقيه مردم در افغانستان در انتخابات شرکت کنند و اگر اينکه آنها يک گروه افراطى هستند پس دليلى ندارد که با آنها در انتخابات شرکت کنند چرا که نقش طالبات در افغانستان برای همه روشن است


نظر شما :