انتخابات افغانستان، آزمونی برای واشنگتن

۰۱ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۵:۴۳ کد : ۵۴۵۷ آسیا و آفریقا
انتخابات افغانستان برگزار شد ولی هنوز مشخص نیست که چه کسی دولت را در این کشور به دست خواهد گرفت. با وجود تمام نگرانی‌ها و مشکلاتی که نتایج انتخابات می‌تواند در برداشته باشد، مقامات دولتی اعلام کرده‌اند که حتی انتخاب دوباره کرازی نیز بدون خطر نخواهد بود.
انتخابات افغانستان، آزمونی برای واشنگتن

مقامات دولت اوباما امیدوارند که انتخابات افغانستان ثابت کند که 8 سال حضور آنها در این کشور ثبات کافی را به وجود آورده است که جامعه امریکا را برای تمام هزینه‌های این جنگ راضی کند.

انتخابات افغانستان چهره‌های سیاسی افغانستان را به چالش کشید و اگر این انتخابات به دور دوم کشیده شود، این چالش بیشتر بین حامد کرزای، رئیس‌جمهور و دکتر عبدالله عبدالله خواهد بود.

هر دو شخصیت روز گذشته اعلام کردند که برنده انتخابات هستند، این درحالی است که مقامات افغانی اعلام کرده‌اند که تا روز سه‌شنبه هیچ نتایجی اعلام نخواهد شد.

مقامات غربی در افغانستان ادعا کرده‌اند که بسیاری از افغان‌ها به طالبان پشت کردند و علی‌رغم مخالفت طالبان برای شرکت در این انتخابات به پای صندوق‌های رای رفتند. اما مشخص است که آنها روز جمعه کاملا نگران این بودند که دومین دور انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند از کارافتادگی دولتی را که درحال حاضر تنش‌های قومی را افزایش می‌دهد را گسترش دهد.

این انتخابات می‌تواند بسیاری از سیاست‌های اوباما در قبال افغانستان را درحالتی معلق درآورد.

اکنون حضور هزاران نیروی جدیدی که امریکا به جنوب افغانستان ارسال کرده است همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ جایی که حملات طالبان و حضور حداقلی آنها در روز انتخابات تاثیرات شورشی‌ها را کاملا مشخص کرد.

بخش جنوبی قندهار به تنهایی هدف 22 راکت طالبان در روز انتخابات قرار گرفت. در مناطق جنوبی مانند قندهار، هلمند، اروزگان و زابل، حضور مردم در انتخابات بسیار پایین و در حد 5 تا 10 درصد بود.

مقامات امریکایی می‌گویند که نگرانی عمده آنها جدایی بین طرفداران کرازی که بیشتر آنها پشتون هستند با کاندیدای دیگر دکتر عبدالله است که بیشتر طرفداران او را تاجیک‌ها و ازبک‌ها تشکیل می‌دهند.

این درحالی است که آقای کرزای روح خشونت‌های فرقه‌ای را بیدار کرده بود و به مقامات گفته بود که احتمال اینکه پس از انتخابات افغانستان به یک جنگ داخلی کشیده شود، وجود دارد.

با وجود تمام نگرانی‌ها و مشکلاتی که نتایج انتخابات می‌تواند در برداشته باشد، مقامات دولتی اعلام کرده‌اند که حتی انتخاب دوباره کرازی نیز بدون خطر نخواهد بود.

باراک اوباما در اولین کنفرانس خبری خود به عنوان رئیس‌جمهور کرزای را مورد انتقاد قرار داد و از دولت او به عنوان دولتی بی‌اعتنا نام برد. همچنین مقامات دولت امریکا از دولت کرزای به علت عدم موفقیت در کنترل قاچاق مواد مخدر انتقاد کردند.

چه کرزای در دور اول انتخابات به پیروزی برسد و چه انتخابات به دور دوم برسد و کرزای پیروز آن باشد مقامات دولت اوباما خودشان را در مقابل رئیس‌جمهور خواهند یافت که بیش از گذشته مدیون فرمانروایان جنگ است.

هالبروک، نماینده ویژه اوباما در منطقه در روز انتخابات در کابل حضور داشت دولت کرزای را تجاهل‌گرا خواهند. این درحالی است که روز جمعه ستاد انتخاباتی کرزای، وی را پیروز این انتخابات خوانده بود.

اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود، این مسئله شدیدا به نفع آقای عبدالله خواهد بود. در این انتخابات که بیش از 30 کاندیدا در آن حضور داشتند در واقع رقابتی بود میان کرازی و دکتر عبدالله.

منبع: نیویورک تایمز


نظر شما :