انتخابات پارلمان آلمان و دردسرهاى جديد آنگلا مرکل

۱۱ شهریور ۱۳۸۸ | ۰۱:۲۰ کد : ۵۵۶۹ اروپا
دمکرات مسیحی‌ها (CDU) که یکی از دو حزب حاکم بر کشور هستند، با وجود این‌که همچنان بیشترین آرا را در سه ایالت مهم آلمان دارا هستند با کاهش فاحش رأی، تک‌تازی خود در ایالت‌های تورینگن و زارلند ديگر ایالت‌های مهم آللمان را از دست دادند.
انتخابات پارلمان آلمان و دردسرهاى جديد آنگلا مرکل

روز یکشنبه ۳۰ اوت در سه ایالت زاکسن، تورینگن و زارلند در آلمان انتخابات پارلمانی برگزار شد. دمکرات مسیحی‌ها (CDU) که یکی از دو حزب حاکم بر کشور هستند، با وجود این‌که همچنان بیشترین آرا را در این سه ایالت دارا هستند با کاهش فاحش رأی، تک‌تازی خود در ایالت‌های تورینگن و زارلند را از دست دادند. این حزب در دو ایالت یادشده به‌تنهایی و بدون ائتلاف با دیگر احزاب، اکثریت مطلق پارلمان و در نتیجه دولت را در دست داشت.

به گزارش دویچه وله، حزب دمکرات‌مسیحی اکنون تنها در ایالت زاکسن با کسب بیش از ۴۰ درصد آرا حدود دو برابر نزدیک‌ترین رقیب خود چپ‌ها (Die Linke)، رأی کسب کرده است.

اکنون به نظر می‌رسد که این حزب با دمکرات‌های آزاد، حزب مورد علاقه آنگلا مرکل (رهبر دمکرات‌مسیحی‌ها)، دولت زاکسن را تشکیل دهد. رهبران دمکرات‌مسیحی با وجود این اعلام کرده‌اند که ابتدا با دمکرات‌های آزاد، سبزها و سوسیال‌دمکرات‌ها به گفت‌وگو نشسته و سپس تصمیم خود در مورد ائتلاف جدید را اعلام خواهند کرد.

در مقابل، احزاب چپ به رهبری اسکار لافونتن پیروزی‌های چشمگیری به‌دست آوردند. لافونتن سیاستمدار کهنه‌کار آلمانی که تا چهار سال پیش از سوسیال‌دمکرات‌ها بود ناگهان رهبری حزب و تمام مسئولیت‌های خود را کنار گذاشت و به منتقد حزب خود و دمکرات‌مسیحی‌ها تبدیل شد. اکنون چپ‌ها به رهبری لافونتن در ایالت زارلند نسبت به انتخابات گذشته ۱۹ درصد رأی بیشتر کسب کرده‌اند. این بزرگ‌ترین جهش آرای یک حزب در تاریخ آلمان فدرال به شمار می‌آید. لافونتن زمانی که در میان سوسیال‌دمکرات‌ها بود برای مدتی ریاست دولت ایالت زارلند را بر عهده داشت.

وضعیت سوسیال‌دمکرات‌ها که به همراه دمکرات‌مسیحی‌‌ها دولت ائتلافی آلمان را تشکیل می‌دهند در مقایسه با انتخابات گذشته اندکی بهبود یافته است. این حزب اما می‌تواند در دو ایالت از سه ایالت تنها با ائتلاف با چپ‌ها و سبزها به حاکمیت برسد. دمکرات‌های آزاد (FDP) و سبزها نیز در هر سه ایالت تقریبا آرای مساوی کسب کردند.

در پی اعلام نتایج مقدماتی انتخابات روز یکشنبه رایزنی‌ها برای ائتلاف‌های جدید و تشکیل دولت در زارلند، زاکسن و تورینگن آغاز شده است. با توجه به کاهش شدید رأی دمکرات‌مسیحی‌ها و جهش آرای چپ‌ها ممکن است ترکیب حزب حاکم دست‌کم در زارلند و تورینگن تغییر کند. حتی برخی احتمال می‌دهند که دمکرات‌مسیحی‌ها اصلا وارد ترکیب دولت نشوند و حزب حاکم از ائتلاف احزاب دیگر تشکیل شود. در این صورت نمایندگان دمکرات‌مسیحی در قالب حزب اقلیت بر کرسی‌های پارلمان تکیه خواهند زد.

در ایالت تورینگن، دمکرات‌مسیحی‌ها (۲/ ۳۱ درصد آرا) حدود ۴ درصد بیشتر از چپ‌ها رأی کسب کرده‌اند. سوسیال‌دمکرات‌ها (۵/ ۱۸ درصد آرا) و چپ‌ها نیز در این ایالت به توافق رسیده‌اند که دیتر آلت‌هاوس رئیس دولت تورینگن از حزب دمکرات‌مسیحی را از سمت خود برکنار کنند. احتمال ائتلاف دو حزب یاد شده و تغییر دولت در تورینگن، بیش از دیگر گزینه‌ها مطرح است.

با وجود روشن ‌شدن استقبال مردم از هر کدام از احزاب در انتخابات روز گذشته کارشناسان در مورد انتخابات سراسری آلمان که چهار هفته دیگر برگزار می‌شود، اظهار نظر نمی‌کنند. به اعتقاد آنان هر انتخاباتی مختصات خود را دارد و نمی‌توان از نتیجه انتخابات روز یکشنبه نتیجه انتخابات سراسری را پیش‌بینی کرد.

هم‌زمان با انتخابات ایالتی در سه ایالت یادشده، انتخابات محلی - شوراها و شهرداری‌ها - نیز در ایالت نوردراین - وست‌فالن برگزار شد. دمکرات‌مسیحی‌ها این انتخابات را به نفع خود به پایان برده و به‌عنوان قدرتمندترین حزب این ایالت باقی ماندند، با وجود این‌که در این انتخابات نیز میزان آرای آنان کاهش زیادی نشان می‌دهد. سوسیال‌دمکرات‌ها با فاصله کمی از دمکرات‌مسیحی‌ها دوم شده‌اند.


نظر شما :