دست برتر ایران در ساخت سیستم‌های موشکی

۳۰ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۸:۱۹ کد : ۵۶۳۱ گفتگو
گفت‌وگو با امیر موسوی، کارشناس مسائل استراتژیک
دست برتر ایران در ساخت سیستم‌های موشکی

رسانه‌های اسرائیل می‌گویند وزارت دفاع اسرائیل ارتش این کشور را برای احتمال استقرار سیستم دفاع موشکی امریکا در خاک اسرائیل آماده می‌کند. این در حالی است که مارتین بارتک، وزیر دفاع چک با همتای اسرائیلی خود، اهود باراک در وزارت دفاع اسرائیل، به گفت‌وگو نشست و وزارت دفاع اسرائیل پیشاپیش اعلام کرده بود که تهدیدات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و طرح سپر دفاع موشکی امریکا در اروپا نیز در دستور کار مذاکرات بارتک و باراک قرار دارد.

گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با امیر موسوی، کارشناس مسائل استراتژیک:

سیستم‌های دفاعی امریکا در منطقه تنها به سیستم‌های ضد موشکی خلاصه می‌شود؟
اکنون دو سیستم مطرح است، یکی سیستم دفاع موشکی و دیگری سیستم ضد تحرکات هسته‌ای از سوی ایران یا هر کشوری در منطقه بر ضد اسرائیل است. سیستم دفاع موشکی حتی با فرض نصب، حداقل تا شش یا هفت سال دیگر قابل اطمینان نیست چراکه سیستم موشکی ایران بسیار پیشرفته بوده و با توجه به تولید محلی این موشک‌ها تعداد فراوانی موشک در اختیار ایران است، اگر سیستم دفاع موشکی امریکا بتواند در مقابل بیست تا سی موشک قابلیت دفاع و انهدام داشته باشد امکان مقابله با شلیک تعداد زیادتر موشک‌های ایران را ندارد.

با توجه به هدف استقرار سیستم دفاع موشکی امریکا که گفته می شود مقابله با تهدید موشکی ایران است، همکاری مستقیم اسرائیل چه خطراتی می تواند برای ایران داشته باشد؟
امریکا و اسرائیل سیستم موشک‌های ایران را در اختیار ندارند، صنعت موشکی ایران محلی و تلفیقی از تکنولوژی‌های غربی و شرقی و ایرانی است و قابل کنترل نخواهد بود.

به نظر می‌رسد اعلام احتمال استقرار سیستم دفاع موشکی امریکا در اسرائیل در چارچوب جنگ روانی بر علیه ایران صورت گرفته است، از سوی دیگر احتمال دارد تل آویو از خودداری روسیه در تحویل سیستم اس- 300 مایوس شده است.

این سیستم، سیستم ضد هوایی روسی است که ایران چند سال پیش از مسکو خریداری کرده اما در حال حاضر مسکو از تحویل آن خودداری می‌کند، لذا شاید اسرائیلی ها از عدم تحویل این سیستم به تهران مایوس شده‌اند و معتقدند که در نهایت روسیه به واسطه همکاری هایی که با ایران دارد این سیستم را تحویل خواهد داد ضمن این که ایران هزینه این خرید را پرداخت و مقدمات تحویل را فراهم کرده است.

احتمال دارد اسرائیل با این فرض خود را برای مقابله آماده می‌کند. با تحویل این سیستم به ایران، حملات هوایی اسرائیل و امریکا علیه ایران چندان کارساز نخواهد بود. این سیستم بطور همزمان هشت هدف را هدف گیری می‌کند، اسرائیل و امریکا در تلاش هستند که این سیستم به ایران تحویل داده نشود اما همزمان نیز خود را برای مقابله آماده می‌کنند.

سیستم دفاع هسته ای چه تفاوتی با سیستم دفاع موشکی دارد و تا چه اندازه قابل اجراست؟
بحث و بررسی در مورد این پیشنهاد امریکا برقرار است که واشنگتن کل منطقه خاورمیانه را تحت پوشش سیستم دفاع هسته‌ای قرار دهد. در این سیستم که بصورت هوشمندانه فعال خواهد شد، امریکا با هر کشوری که موشک هسته‌ای پرتاب کند، برخورد هسته‌ای خواهد کرد، مصر این پیشنهاد را رد کرده است اما اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس با آن موافقت کرده‌اند.

این سیستم تحت عنوان چتر حمایتی هسته‌ای بر خاورمیانه مطرح است و کل کشورهای منطقه و همسایه ایران را نیز شامل می‌شود.

آیا این سیستم نیز مانند سیستم دفاع موشکی در شرایط کنونی قابل اجرا نیست؟
این سیستم ضد هوایی نیست؛ در این سیستم امریکا متعهد می‌شود در صورتی که هر یک از کشورهای خاورمیانه مورد هدف هسته‌ای قرار گیرند، کلیه امکانات هسته‌ای خود را در اختیار کشور مذکور قرار دهد، این امکان وجود دارد که اقدام متقابل از امریکا یا زیردریایی‌ها یا پایگاه‌های مختلف امریکا در منطقه صورت گیرد.

در واقع تعهد امنیتی امریکا برای تحت پوشش قرار دادن کشورهای منطقه در مقابل حملات هسته‌ای بالفعل است، با این حال این پیشنهاد از سوی اسرائیل مورد انتقاد قرار گرفت چراکه در دید تل آویو ارائه و اجرای این پیشنهاد به معنای پذیرش یک ایران هسته‌ای در منطقه است.

این پیشنهاد برای اسرائیل گران تمام می‌شود لذا اجرای اینم پیشنهاد چندان جدی نیست. در مقابل استقرار سیستم دفاع موشکی امریکا جدی است، این سیستم تا دو سال دیگر تکمیل و آماده استقرار خواهد شد. به نظر می‌رسد که این سیستم ضد موشک‌های شهاب 3 ایران تنظیم شده و با مانور اخیر اسرائیل، امریکا و امارات در دریای آرام مورد آزمایش قرار گرفت.

با این وجود قادر به مقابله با موشک‌های ایران نخواهد بود با توجه به این که ایران نیز سیستم جدید دیگری را با عنوان سجیل 2 به مجموعه سیستم‌های موشکی خود افزود و جای تردید نیست که سیستم فعلی اسرائیل برای مقابله با موشک‌های ایران جوابگو نیست و همچنان ایران به لحاظ موشکی در منطقه قوی‌تر است و می‌تواند اهداف مهمی را در اسرائیل و سرزمین‌های اشغالی مورد هدف قرار دهد.


نظر شما :