والی هرات به جای ایران به ترکمنستان رفت

۲۴ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۳:۳۰ کد : ۵۶۶۷ آسیا و آفریقا
در ادامه مناسبات کمرنگ و فضای منفعلانه ای که میان تهران و کابل برقرار است، این خبر نیز در نوع خود جالب توجه است که والی هرات که قصد داشته برای پاره ای مذاکرات اقتصادی به ایران بیاید با مخالفت دولت مرکزی و نیروهای خارجی، از سفر به ایران خودداری کرده و راهی ترکمنستان شده است.
والی هرات به جای ایران به ترکمنستان رفت

دیپلماسی ایرنی: این خبر ممکن است در چشم اول کمی عجیب به نظر برسد که چگونه ممکن است یک شخصیت سیاسی از سفر کاری به یک کشور صرف نظر کرده و با همان اهداف راهی کشوری دیگر شود!

اما متن خبر حکایت از آن دارد که گویا دکتر احمد یوسف نورستانی والی هرات قصد داشته است تا در زمینه های اقتصادی و تجاری به ایران سفر کند و تبادلاتی فیمابین را صورت دهد ولی بنا بر توصیه هایی از این کار برحذر داشته شده و بنابراین تصمیم گرفته است تا نیازهای مربوطه را از طریق ترکمنستان برآورده کند.

شبکه اطلاع رسانی افغانستان آورده است که والی هرات از پیش تمایل داشته برای مذاکرات به ایران برود اما مخالفت دولت مرکزی و نیروهای خارجی باعث شده است تا از سفر به ایران پرهیز کرده، عازم ترکمنستان شود.

احمد یوسف نورستانی در این سفر پنج روزه قصد دارد با مسئولان ولایات همجوار هرات و مقامات بلندپایه دولت ترکمنستان دیدار و زمینه توسعه همکاری های اقتصادی و تجارتی را جستجو کند. او را در این سفر چند مقام اجرایی، مالی و اداری همراهی می کنند.

جلب همکاری مقامات ترکمنستان در بازسازی هرات از جمله اهداف این سفر اعلام شده است .

والی هرات نخستین دور نشست رسمی خود را با مقامات ولایتی ولایت ماری (مرو) در غرب ترکمنستان آغاز کرده و طی آن خواستار مشارکت ترکمستان در بازسازی افغانستان خصوصا آسفالت بخش هایی از شهر هرات شده است.

این گونه که منبع فوق نوشته است، قرار بوده برخی امور مربوط به بازسازی افغانستان با مشارکت ایرانی ها انجام شود ولی در نهایت ترکمنستان جانشین ایران شده است.


( ۱ )

نظر شما :