پچپچه ها/ بنزین اهدایی آقای چاوز بوی رفاقت نمی دهد/ دانشگاه‌ها مهرماه باز می‌شوند

۲۴ شهریور ۱۳۸۸ | ۲۱:۰۰ کد : ۵۷۰۱ اخبار اصلی
در این بخش: بنزین اهدایی آقای چاوز بوی رفاقت نمی دهد، اتهام تسلیحاتی دیگری به ایران، دانشگاه ها مهرماه باز می‌شوند.
پچپچه ها/ بنزین اهدایی آقای چاوز بوی رفاقت نمی دهد/ دانشگاه‌ها مهرماه باز می‌شوند

بنزین اهدایی آقای چاوز بوی رفاقت نمی دهد

بحث خرید بنزین ایران از ونزوئلا با قیمتی بالاتر از قیمت جهانی این روزها بحث برانگیز شده و حتی صدای مجلس را هم درآورده است. با این حال حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه می گوید رسانه ها نباید موضوع رابطه ایران و ونزوئلا را دستخوش شوخی قرار دهند چرا که منافع ایران در این باره صددرصدی است.

ماجرای بنزین ونزوئلایی از این قرار است که مطابق توافقنامه ای که میان هوگو چاوز و احمدی نژاد منعقد شده ایران بنزین مورد نیاز خود را ۵۰ درصد گرانتر از ونزوئلا خواهد خرید.

چاوز در سفر اخیرش به ایران اعلام کرد که این کشور متعهد شده است هر روز ۲۰ هزار بشکه بنزین به ایران صادر کند؛ صادراتی که بنا به گفته چاوز معادل ۸۰۰ میلیون دلار خواهد بود.

سایت میزان خبر در این باره نوشته است: "با یک ضرب و تقسیم ساده و محاسبه هر بشکه ۱۵۸ لیتر و تقسیم آن بر رقم اعلام شده از سوی چاوز به رقم هر لیتر بنزین نزدیک به ۷۰ سنت و یا آن گونه که رسانه های دولتی تائید نموده اند هر لیتر ۶۹۰ تومان خواهیم رسید در حالی که بر اساس آخرین آمار امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، بهای هر لیتر بنزین در بازار خلیج‌ فارس روز دوشنبه (۱۶ شهریور) حدود ۴۶۸ تومان (۶۳۴ دلار و ۹۴ سنت هر تن) بوده است. بازهم با یک ضرب و تقسیم ساده ریاضی این موضوع معلوم می شود که بنزین اهدایی از سوی برادر چاوز عملاً ۵۰ درصد گرانتر از نرخ رایج آن در نزدیک ترین بازار به ایران خواهد بود و اگر مدت این قرارداد یک سال باشد اضافه پرداخت ایران به آقای چاوز حدود ۴۰۰ میلیون دلار خواهد بود. مضاف بر اینکه فروش بنزین حتی با نرخ رایج بن المللی در چنین حجمی مسلماً سود سرشاری نصیب فروشنده خواهد نمود."

در همین باره مجلس شورای اسلامی به گرانفروشی چاوز واکنش نشان داده است. موحد حسینی عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه خرید بنزین بالاتر از قیمت جهانی غیر قانونی و اجحاف در حق ملت است می گوید: مجلس اجازه نخواهد داد کشور ونزوئلا بنزین را بالاتر از قیمت مجاز به کشور بفروشد.

اتهام تسلیحاتی دیگری به ایران

معاون وزارت دادگستری امریکا مدعی شده است که ایرانی ها فهرستی از کالاهای مورد نیاز خود را به واسطه های مالزیایی داده اند و آنها سعی می کنند این اقلام نظامی را از امریکا خریده و به ایران بفرستند.

به نوشته عصر ایران، دولت امریکا ادعا کرده است که ایران از طریق مالزی قطعات نظامی مورد نیاز خود را که مشمول تحریم هستند وارد می کند.

بر اساس دادخواست دادستان امریکا محموله های ارسالی از مالزی به ایران شامل قطعات هواپیما و تکنولوژی های مورد نیاز در برنامه اتمی و موشکی می شود.

استیون پلاک معاون وزارت دادگستری امریکا در این باره گفته است: پس از اینکه ما مسیر دوبی را برای واردات قطعات امریکایی به ایران ناامن کردیم و این مسیر لو رفت، ایرانی ها مالزی را جایگزین دوبی کرده اند و حالا محموله های مورد نیاز ایران بیشتر از طریق مالزی وارد این کشور می شود.

دیوید آلبرایت رییس موسسه علوم و تکنولوژی امریکا در واشنگتن درباره نقش مالزی در صادرات مجدد قطعات و تکنولوژی نظامی امریکایی مشمول تحریم به ایران، گفته است: آنها با این کار خود در واقع زمینه توسعه توان نظامی و اتمی ایران را فراهم می کنند و این کار برای ما خطرناک است.

دانشگاه ها مهرماه باز می‌شوند

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر آمادگی کامل کلیه دانشگاه ها برای آغاز سال تحصیلی از بازگشایی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در اول مهر ماه خبر داد و شایعه هرگونه تأخیر در شروع سال تحصیلی دانشگاه ها را القای دشمنان نظام اسلامی دانست. (البته صحبت درباره تعطیلی احتمالی دانشگاه ها در برخی رسانه های نزدیک به حاکمیت نیز مطرح شده بود)

کامران دانشجو در جلسه ای با روسای دانشگاه های استان تهران با اشاره به تعداد دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در استان تهران و نقش الگوسازی آنان برای سایر نقاط کشور بر لزوم برنامه ریزی برای رفع نیازهای علمی و آموزشی واقعی جامعه توسط دانشگاه ها و مراکز پژوهش تأکید کرد.

هدفمند کردن آموزش و پژوهش و تعمیق نگرش عمیق دینی از جمله تاکیدهای وزیر جدید علوم در مورد دانشگاه هاست.

بعد از فروکش کردن اعتراض های خیابانی در اعتراض به نتایج انتخابات، دستگاه قضایی با برگزار کردن دادگاه متهمان وقایع اخیر، اتهاماتی را روانه دروس دانشگاهی و بویژه علوم انسانی کرد و به دنبال آن مقام رهبری نیز نگرانی های خود را از رشد علوم انسانی در ایران و تضعیف مبانی دینی ابراز کرد.

برخی محافل از برگزاری جلساتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی با هدف ایجاد تغییرات بنیادین در ساختار دانشگاه ها، امنیتی کردن فضای دانشگاه ها و حتی احتمال تعویق در بازگشایی مراکز آموزش عالی سخن می گفتند.


نظر شما :