حقوق بشر هم بايد در دستور کار گفت و گو باشد

۳۱ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۴:۰۶ کد : ۵۷۵۲ اخبار اصلی
مسلما امریکا و هم‌پیمانان غربی او می‌خواهند در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران مذاکره کنند، در واقع دلیل اصلی ملاقات آنها نیز همین مسئله است. تهران اما پیشنهادی مبنی بر مذاکره بر مبنای تمام مسائل جهانی به جزء فعالیت‌های هسته‌ای ارائه داده است.
حقوق بشر هم بايد در دستور کار گفت و گو باشد

دیپلماسی ایرانی: دولت اوباما گفت‌وگوهای مستقیم با دولت ایران را همراه با سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان را پذیرفت. این گروه قرار است در تاریخ اول اکتبر با ایران مذاکره کنند، اما سوال این است که آنها در رابطه با چه موضوعاتی با یکدیگر گفت‌وگو خواهند کرد؟

مسلما امریکا و هم‌پیمانان غربی او می‌خواهند در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران مذاکره کنند، در واقع دلیل اصلی ملاقات آنها نیز همین مسئله است. تهران اما پیشنهادی مبنی بر مذاکره بر مبنای تمام مسائل جهانی به جزء فعالیت‌های هسته‌ای ارائه داده است. فعالان حقوق بشر نیز در چنین شرایطی گروه 1+5 را تحت فشار قرار داده‌اند تا در ارتباط با حوادث بعد از انتخابات ایران، با ایرانی‌ها گفت‌وگو کنند.

گزارش‌های حقوق بشری در ارتباط با حوادث بعد از انتخابات بسیار وحشتناک است. مخالفان دولت در این کشور اعلام کرده‌اند که 72 نفر در خشونت‌های بعد از انتخابات کشته شده‌اند. این درحالی است که دولت نصف این تعداد را اعلام کرده است. به طور تقریبی حدود 4 هزار نفر در تظاهرات پس از انتخابات ایران دستگیر شده‌اند که در میان آنها حدود 300 تا 400 دانشجو، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی دیده می‌شود که به جرم تلاش برای انقلاب مخملی در زندان به سر می‌برند.

هرچند موضوع اصلی مذاکرات آینده باید مسئله سلاح‌های هسته‌ای باشد، اما کشورهای قدرت‌مند جهان باید نگرانی خود را از گزارش‌های حقوق بشر در ارتباط با ایران نیز اعلام کنند.

معمولا اختلاف نظری میان ایده‌آلیست‌ها و واقع‌گرایان در مسائل سیاسی وجود دارد. در این مسئله، امریکا باید به خوبی تعادلی میان هدف خود يعنى جلوگيرى از هسته‌اى شدن ايران و بايسته‌هاى اخلاقى خود برقرار کند تا بتواند به هدف خود نزديک شود. اما اين مسئله با اين واقعيت آسان‌تر خواهد شد که در تلاش براى گفت‌وگوى مستقيم در ارتباط با برنامه هسته‌اى ايران،‌ ايران بسته پيشنهادى 5 صفحه‌اى خود را در ارتباط با امنيت،‌ اقتصاد و مسائل سياسى از جمله دموکراسى و حق آزاد مردم براى انتخابات براى مذاکره ارائه داده بود. بنابراين ممکن است که ايران مسائلى از جمله زندان ابوغريب و گوانتانامو را مطرح کند.

اما چيزى که قرار است امريکا در ارتباط با آن گفت‌وگو کند مسئله انتخابات ايران در چارچوب قوانين بين‌المللى است. درحالى که جهان به تعهدات ايران در ارتباط با عدم گسترش سلاح‌هاى هسته‌اى چشم دوخته است،‌ انتظار مى‌رود که ايران به قاعده کلى بين‌المللى در ارتباط با حقوق بشر احترام بگذارد. به هر حال هر دوى اين مسائل از جمله موضوعاتى است که بايد در ارتباط با ايران مطرح شود.

منبع: لس‌آنجلس تايمز


نظر شما :