سیاسی ترین دادگاه دهه در فرانسه

۳۱ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۷:۱۷ کد : ۵۷۵۷ اخبار اصلی
با شکایت نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه دومینیک دو ویلپن به پای میز محاکمه کشیده شد.
سیاسی ترین دادگاه دهه در فرانسه

سياسى ترين محاکمه سال‌هاى اخير فرانسه روز دوشنبه 21 سپتامبر در حالى شروع شد که دومينيک دوويلپن نخست وزير سابق فرانسه به توطئه چينى براى تخريب وجهه نيکولا سارکوزى قبل از انتخاب به عنوان رئيس جمهوری فرانسه متهم شده است.

رسانه هاى فرانسه از هم اکنون اين محاکمه را مهمترين محاکمه دهه اخير توصيف مى کنند. اين محاکمه که "محاکمه اين دهه" نام گرفته، يک نمايشنامه قضايى است که شخصيت‌هاى برجسته‌اى از سياست، صنعت و حلقه‌هاى اطلاعاتى در آن حضور دارند و با نام نيکولا سارکوزى به عنوان شاکى مدنى کار محاکمه پرونده را آغاز می‌کنند. اتهام آقاى دوويلپن اين است که براى بى اعتبار کردن نيکولا سارکوزى رئيس جمهورى فرانسه دست به توطئه زده است. بر اساس دادخواست دادگاه عالی فرانسه دوويلپن متهم به توطئه براى متهم کردن بى‌دليل رئیس جمهوری فرانسه، توطئه براى استفاده از مدارک جعلى علیه سارکوزی، تملک غيرقانونى املاک و نيز سو استفاده از اعتماد شده است.

ماجرا به سال 2004 يعنى هنگامى برمى گردد که آقاى سارکوزى وزير کشور فرانسه بود و با دومينيک دو ويلپن براى نامزدى در انتخابات رياست جمهورى رقابت تنگاتنگى داشت. گفته شده دو ويلپن براى بدنام کردن سارکوزى قصد اعمال نفوذ در تحقيقات يک پرونده قضايى مرتبط با فساد را داشته است. نام سارکوزى در فهرست شمارى از سياستمداران بلند پايه و صاحبان صنايع و بازرگانى قرار داده شده بود که متهم به اخذ رشوه در ارتباط با فروش بين المللى اسلحه شده بودند. پس از آن که قاضى دادگاه جعلى بودن اين فهرست را اعلام داشت بلافاصله تحقيقات براى يافتن کسى که اين فهرست را تهيه کرده بود آغاز شد و در اين مرحله بود که پاى دوويلپن به ماجرا کشيده شد. وى هر گونه خلافکارى در اين مورد را رد کرده است. جلسات دادگاه چهار هفته طول خواهد کشيد ولى حکم دادگاه مدتى بعد صادر خواهد شد. نيکولا سارکوزى و دومينيک دو ويلپن هر دو در کابينه ژاک شيراک رئيس جمهوری سابق فرانسه عضويت داشتند ولى همواره رقابت شديدى بين آن دو وجود داشت.


( ۱ )

نظر شما :