نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته

۰۲ مهر ۱۳۸۸ | ۲۰:۴۹ کد : ۵۷۷۲ آمریکا
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته

حريرى دوباره نامزد نخست‌وزيرى لبنان شد

73 نماينده از مجموع 128 نماينده پارلمان لبنان بعد از پايان رايزنى‌هاى پارلمانى، مجددا سعد حريرى را به عنوان نخست وزير انتخاب کردند.

آمریکا سیستم دیگری را جایگزین سپر موشکی می کند

رئیس جمهور آمریکا در سخنانی با اعلام انصراف کشورش از استقرار سپر موشکی در اروپای شرقی اعلام کرد که آمریکا سیستم بهتری را جایگزین آن می کند.

در همين حال ديميترى مدودف رييس جمهور روسيه با استقبال از اين اقدام آن را گامى مسئولانه خواند و ابراز اميدوارى کرد که اين اقدام باعث گرم شدن روابط بين دو کشور آمريکا و روسيه خواهد شد.

کرزى: انتخابات افغانستان واقعى و منصفانه بود

حامد کرزى انتخابات جنجالى رياست جمهورى اخير افغانستان را واقعى و منصفانه توصيف و اعلام کرد که تنها براى جلب رضايت منتقدان حاضر به برگزارى انتخابات دور دوم نيست.

رييس جمهور افغانستان اظهار داشت که هر گونه انتخابات ديگر بايد از طريق فرآيند قانونى بازشمارى آراء انجام شود.

نتايج مقدماتى 100 درصد آرای انتخابات افغانستان

براساس نتایج مقدماتی از شمارش 100 درصدی آرای ریخته شده به داخل صندوق ها، حامد کرزی با کسب 54.6 درصد پیروز میدان است.

براساس بیانیه کمیسیون مستقل انتخابات کرزی با کسب 3 ميليون و 93 هزار و 56 راى در صدر نامزدان ،دکتر عبدالله نيزبا کسب يک ميليون و 571 هزار و 581 رای در مقام دوم قرار دارد.

توافق عراق و ترکیه درباره امضای 40 توافقنامه

جلسات اولین دوره شورای همکاری راهبردی میان ترکیه و عراق در سطح وزیران با توافق درباره امضای بیش از چهل توافقنامه همکاری میان دو کشور در استانبول پایان یافت.

آژانس انرژى اتمى خواستار بازرسى هسته‌اى رژيم ‌صهيونيستى شد

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی طى قطعنامه غير الزام‌آور از رژيم‌صهيونيستى خواست تا به بازرسان سازمان ملل متحد اجازه دهد از تاسيسات هسته‌اى اين رژيم بازديد کنند.

تاکید هیلاری کلینتون بر اهمیت مذاکره اتمی با ایران

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا گفتگوی اول اکتبر کشورهای عضو گروه 1+5 با ایران را نقطه عطفی خواند اما تاکید کرد که این گروه فقط درباره برنامه اتمی با ایران مذاکره خواهد کرد.

ایران در بسته پیشنهادی خود به گروه 1+5 به موضوع برنامه اتمی این کشور اشاره ای نکرده است و تاکید دارد که در این خصوص با قدرت های بزرگ مذاکره نخواهد کرد.

مک کریستال: بدون افزایش نیرو موفق نمی شویم

ژنرال استنلى مک کريستال، فرمانده نيروهاى خارجى در کشور تأکید کرد که بدون افزایش نظامی، نیروهای خارجی در افغانستان با شکست مواجه خواهند شد.

وی در سندى محرمانه که روز دوشنبه از سوى رسانه هاى آمريکايى فاش شد اعلام کرد که بدون افزايش راه هاى نظامى در افغانستان موفق نمی شویم.

بازگشت ناآرامى‌ها به هندوراس

همزمان با بازگشت مانوئل زلايا رئيس‌جمهورى برکنار شده هندوراس به اين کشور، اين کشور آمريکاى لاتين دوباره ناآرام شد.

اتحاديه اروپا ديروز در بيانيه‌اى از زلايا و دولت موقت هندوراس خواسته است تا با گفت‌وگو بحران سياسى 3ماهه هندوراس را حل کنند.

کره‌ جنوبى کمک و تضمين امنيت را به کره شمالى پيشنهاد داد

رييس جمهور کره جنوبى به کره شمالى در ازاى کنار گذاشتن برنامه هسته‌اى خود پيشنهاد کمک و تضمين امنيت را مطرح کرد و هشدار داد که اين پيشنهاد‌ها ممکن است آخرين فرصت پيونگ يانگ باشد.

لى ميونگ باک در شوراى روابط خارجى آمريکا گفت: بايد از يک نگرش جامع و منسجم براى حل و فصل اساسى موضوع هسته‌اى کره شمالى استفاده کنيم. از طريق مذاکرات شش جانبه،‌ کره شمالى ابتدا عوامل اصلى برنامه هسته‌اى خود را تعطيل خواهد کرد و سپس ما تضمين‌هاى امنيتى و کمک‌هاى بين‌المللى به کره شمالى خواهيم داد.

القاعده خانواده سلطنتى عربستان را تهديد به ترور کرد

گروه القاعده در نوار صوتى جديد که از سايت اينترنتى‌اش منتشر کرد با اشاره به تلاش براى ترور محمد بن نايف معاون وزير کشور عربستان، خانواده‌ سلطنتى حاکم در عربستان را به انجام عمليات تروريستى بيشتر عليه آنها تهديد کرد.

آغاز دور جديد گفت‌وگوهاى خلع سلاح هسته‌اى روسيه و آمريکا

مذاکره کنندگان روسيه و آمريکا در ژنو دور جديد گفت‌وگوها با هدف جايگزينى يک پيمان جديد به جاى پيمان کاهش تسليحات استراتژيک در سال 1991 را موسوم به (STARTI) شروع کردند.


نظر شما :