سه سال پس از ترور

۰۶ شهریور ۱۳۸۶ | ۱۵:۳۴ کد : ۵۸۴ اخبار اصلی
گزارش خبرگزاری ایسنا درباره سومین سالگرد ترور آیت الله حکیم
سه سال پس از ترور
29 اوت (چهارشنبه)مصادف است با سالگرد شهادت آيت‌الله محمد باقر حکيم، يکى از رهبران برجسته‌ شيعيان عراق.  در تاريخ 29 اوت سال 2003 آيت‌الله محمد باقر حکيم همزمان با خروج از مرقد امام على ‌(ع) در شهر نجف و بر اثر انفجار مهيب يک خودروى بمب‌گذارى شده به شهادت رسيد.
 
دقيقا مشخص نيست که چه فرد يا گروهى در ترور محمد باقر حکيم دخالت داشته اما يک سخنگوى مجلس اعلاى اسلامى عراق در لندن اعلام کرد که حاميان صدام، ديکتاتور سابق عراق ممکن است در اين ترور دخالت داشته باشند.
 
به گزارش دفتر مطالعات بين‌الملل خبرگزاريدانشجويان ايران (ايسنا) آيت‌الله محمد باقر حکيم که در دوره حکومت صدام در عراق رياست مجلس اعلاى اسلامى اين کشور بر عهده داشت، سال‌هاى متمادى به عنوانمبارزى عليه حکومت ديکتاتور عراق، در ايران فعاليت کرد. با سرنگونى حکومت صدام، ويراهى عراق شد و از ايشان به عنوان يکى از رهبران اصلى عراق در دوره‌ پس از صدامياد مى‌شد.
 
به رغم اينکه متهمان اصلى ترور حکيم طرفداران صدام هستند اما بعضى‌ها نيز اين موضوع را مطرح کرده ‌اند که محمد باقر حکيم توسط سنى‌ها به شهادت رسيد.
 
حقيقت آن است که ترور حکيم در زمان ترور‌ و خشونت‌ عليه شيعه‌ها (محمد باقر حکيم، چهارمين روحانى بود که درنجف ترور شد) انجام گرفت، باعث شد که بعضى‌ها اين نتيجه را بگيرند که اين حمله بهاحتمال فراوان از طرف افرادى با احساسات ضد شيعه صورت گرفته است.
 
در 30 اوت سال 2003 مقامات عراقى چهار تن را درارتباط با موضوع ترور محمد باقر حکيم دستگير کردند که دو تن از اين افراد از حزببعث و دو تن ديگر عرب غير عراقى از يک گروه سلفى بودند. بر اساس اعلام مقامات آمريکايى و عراقى ابومصعب الزرقاوى، فرمانده‌ القاعده در عراق، عامل قتل محمد باقر حکيم بود.
 
 اين مقامات تصريح کردند که ابوعمرالکرد، بمب ساز ارشد الزرقاوى که در ژانويه 2005 دستگيرشد به اين بمب گذارى که منجر به قتل محمد باقر حکيم شد اعتراف کرد. اين مقامات هم‌چنين به تقدير و ستايش الزرقاوى ازاين ترور در چند نوار صوتى اشاره کردند. بعضى از منابع نيز اعلام کردند که پدر زن الزرقاوى عامل اين حمله انتحارى بوده است.
 
اين حمله‌ انتحارى با استفاده از يک خودروى فولکس ‌واگن بمب‌ گذارى شده جلوى مرقد حضرت على (ع) پس از نماز جمعه 29 اوت 2003انجام گرفت. محمد باقر حکيم همزمان با خروج از مرقد امام على‌ (ع) و انفجار اينخودرو به شهادت رسيد. طى اين انفجار 125 تن ديگر نيز شهيد و بيش از 230 تن زخمى شدند.
 
هيچ شيعه ‌اى حتى تا آن زمان تصور انفجار مهيب درنزديکى در ورودى آرامگاه امام على (ع) را نمى‌کرد.
 
از سوى ديگر منابع اطلاعاتى اروپايى در بروکسل درگفت ‌وگو با پايگاه اينترنتى آسيا تايمز آن‌لاين اعلام کردند مردم عراق متقاعد شده ‌اند که اين بمب گذارى بخشى از يک توطئه آمريکا براى وارد کردن عراق به يک هرج و مرج تمام عيار بود تا به نيروهاى سازمان ملل فشار آورده شود تا مسووليت ترتيب دادن عمليات‌ها در عراق را بر عهده بگيرد و آبروى آمريکا را بخرد.
 
ديگر عامل اين بمب‌گذارى موساد معرفى شده است که از پيش از حمله آمريکا به عراق به اين کشور نفوذ کرده بود.آيت‌الله محمد باقر حکيم، يک عامل سياسى مهم در عراق خواهان يک رژيم اسلامى و تحتامر شيعه‌ها براى عراق بود.
 
محمد باقر حکيم چند روز پيش از مرگش به يک روزنامه اسپانيايى گفته بود که وى اميدوار است خشونت‌ها در عراق پايان يابد و مردم اين کشوربتوانند در آرامش و صلح زندگى کنند. وى گفته بود که مجمع قانون اساسى که قانون اساسى آينده‌ عراق را تعيين مى‌کند، بايد به صورت دموکراتيک انتخاب شود، درغير اين صورت قانون اساسى رد خواهد شد.
 
بيوگرافى آيت‌اللهمحمد باقر حکيم
آيت‌الله محمد باقر حکيم در سال 1939 به دنيا آمدو در رهگذارعمر به يکى از روحانيون برجسته شيعه در عراق تبديل شد. وى فرزند آيت‌الله سيد محسن الحکيم طباطبايى بود. محمد باقر حکيم به طور مشترک جنبش سياسى اسلاميمدرن در عراق را در دهه 60 در کنار آيت ‌الله سيد محمد باقر صدر که در سال 1980 فوتکرد، بنيانگذارى کرد.
 
 اگرچه از محمد باقر حکيم به عنوان يک اسلام ‌گراى افراطى يادنشده است اما اين روحانى برجسته از دید حزب بعث حاکم در عراق يک فردخطرناک شناخته می شد. به همین دلیل او در سال 1972دستگیر شد.
 
او به عنوان عامل شورش و قيام فوريهسال 1977 در نجف معرفى و بار ديگر روانه زندان شد.اما پس از دو سال آزاد شد.جنگ ایران و عراق سبب  شد تا حزب بعث سوء ظن و بى‌اعتمادى بيشترى نسبت به جمعيت شيعه عراق پيدا و احتمال همکارى آیت الله حکیم  با ايران را قطعی بداند. 
 در آغازجنگ محمد باقرحکيم (1980) به ايران پناه آورد. پس از ورود به ايران،‌ محمد باقر حکيم به يک دشمن واقعى حزب بعث تبديل شد. وى در ايران مجلس اعلاى اسلامى عراق (SCIRI) را که يک گروه انقلابى براى سرنگونى رژيم صدام بود، تشکيل داد.
 
در سال 1983 صدام در پاسخ به اين اقدامات حاميان محمد باقر حکيم و 125 تن از اعضاى خانواده‌ اش را که در عراق زندگى مى‌کردند، دستگير و 18 تن از آنها را اعدام کرد. پس از آن مجلس اعلاى انقلاب اسلامى عراق به يک گروه مقاومت مسلحانه تبديل شد، به طوريکه به طور متناوب حملات مرزى به تاسيسات عراق ترتيب مى‌داد و ارتباطاتى نيز با عوامل مقاومت در درون عراق داشت.
 
محمد باقر حکيم در خانواده ای‌ مذهبى که مورد احترام ميليون‌ها شيعه در عراق و ايران بود، پرورش يافته است. او درعراق نماينده‌ سياسى مذهبى آيت‌الله محسن حکيم در عراق بود. محمد باقر حکيم حتى به رغم کشته شدن سيد مهدى حکيم، برادرش در سودان در ژانويه 1988 توسط عوامل صدام، به فعاليت‌هاى سياسى خودعليه رژيم صدام ادامه داد.
 
محمد باقر حکيم علاوه بر فعاليت‌هاى سياسى يکى ازاعضاى برجسته چندين انجمن اسلامى بود. وى چندين کتاب در مورد تفکرات سياسى و اسلامى نوشت. محمد باقر حکيم در ماه مه 2003 به دنبال سرنگونى رژيم صدام توسط نیروهای ائتلاف، به عراق بازگشت.
 
در آن زمان وى به يکى از با نفوذ‌ترين رهبران عراقدر ميان شيعيان اين کشور تبديل شد. وى ‌گفت: ما به آمريکايى‌ها اعتماد نداريم، آنهاهميشه عليه منافع مردم عراق عمل مى‌کنند.
 
او از مردم عراق درخواست ‌کرد که از سرمشق‌هاى اعلام شده توسط دولت واشنگتن تبعيت نکنند. با اين حال وى درسرنگونى رژيم عراق نقش داشت. او در تابستان 2003 در مورد همکارى با آمريکا براى ايجاد يک دولت غيرنظامى در عراق ابراز تمايل کرده بود. 

( ۲ )

نظر شما :