آقای دیپلمات قاچاقچی از آب در آمد

۱۲ مهر ۱۳۸۸ | ۲۱:۵۲ کد : ۵۸۷۶ سرخط اخبار
سباستین زاوالا، دیپلمات‌ آرژانتینی هنگامی که قصد داشت با 6 تن عتیقه ایرانی به عنوان لوازم شخصی و خانگی از کشور خارج شود توسط گمرک جنوب تهران شناسایی شد.
آقای دیپلمات قاچاقچی از آب در آمد

ایسنا؛ امروز با حضور در انبار شماره هشت گمرک جنوب تهران می‌شد چیزهایی دید که شاید حتی در موزه‌های کشور هم وجود ندارند.

سکه‌های طلای قرون اولیه اسلامی (دوره سلجوقی)، سکه‌های نقره دوره‌های اشکانی و ساسانی، انواع سکه‌های قرون اولیه اسلامی (قرن دو تا شش هجری قمری)، قرآن خطی با جلد لاکی سال 1206 هجری قمری، کتاب‌های خطی اقلیت‌های مذهبی قرن 19 میلادی، قرآن خطی با قطع رحلی برای قرن 13 هجری قمری، کتاب بوستان خطی با جلد لاکی، رساله اخلاقیه با خط نستعلیق به خط رضاقلی شیرازی و ... از جمله شش تن عتیقه کشف و ضبط شده گمرک کشور است که امروز پس از پنج ماه از ضبط آن‌ها، در معرض دید نمایندگان رسانه‌های کشور قرار گرفت.

محمد بهبود آهنی ، سخنگوی گمرک کشور گفت: این عتیقه‌ها از لحاظ مادی بسیار ارزشمند هستند و برای ارزشگذاری باید در زمینه‌های مختلف کارشناسی صورت بگیرد.

وی در ادامه در مورد نحوه ضبط این عتیقه‌ها نیز عنوان کرد: این کالاها توسط دیپلمات‌ آرژانتینی به عنوان لوازم شخصی و خانگی او در حال خروج از کشور بود که توسط گمرک جنوب تهران ضبط شده است.

آهنی با تصریح اینکه طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی نه‌تنها خارج کردن این اشیاء بلکه خرید و فروش آن‌ها در داخل کشور هم ممنوع است افزود: این اشیاء علاوه بر اینکه خلاف اظهار نامه سباستین زاوالا، دیپلمات آرژانتینی بود بلکه پنج هزار و 800 کیلو عتیقه محسوب می‌شوند.

وی در مورد این دیپلمات‌ آرژانتینی نیز اظهار کرد: پس از هشت سال حضور او در ایران، دیگر ماموریت او تمام شده بود که وی قصد داشت به بهانه لوازم شخصی خود این عتیقه‌ها‌ را خارج کند.

همچنین وی در مورد برخورد با این دیپلمات‌ آرژانتینی و این سوال یکی از خبرنگاران که وی اکنون بازداشت شده است یا نه؟ متذکر شد: این موضوع یک روند قانونی دارد که مربوط به دستگاه‌های امنیتی است اما در حال حاضر چون مصونیت دیپلماتیک دارد در زندان نیست.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال خبرنگار ایسنا که آیا اقلام یا مواردی دیگر توسط این دیپلمات‌ قبل از این، از کشور خارج نشده بود؟ ابراز کرد: هنوز این موضوع در حال بررسی است.

صادقی ـ مدیرکل حراست گمرک ایران ـ نیز در این مورد به خبرنگار ایسنا گفت: محل نگهداری این عتیقه‌ها زیر زمین سفارت آرژانتین و در تهران بود اما این عتیقه‌ها برای سایر شهرها و استان‌های کشور هستند.

وی تصریح کرد: انگار این دیپلمات آرژانتینی در طول هشت سال حضورش مشغول به این کار در ایران بود وگرنه یک شبه که نمی‌توان این همه عتیقه را جمع‌آوری کرد.


( ۱ )

نظر شما :