رتبه 88 برای ايران در توسعه انسانی

۱۴ مهر ۱۳۸۸ | ۰۲:۵۴ کد : ۵۸۹۶ سرخط اخبار
راساس گزارش منتشر شده سازمان توسعه انسانى ملل متحد رتبه ايران از لحاظ توسعه انسانى در بين 192 کشور عضو سازمان ملل متحد 88 اعلام شد.
رتبه 88 برای ايران در توسعه انسانی
به گزارش حبرگزاری ایلنا و براساس گزارش منتشر شده سازمان توسعه انسانى ملل متحد رتبه ايران از لحاظ توسعه انسانى در بين 192 کشور عضو سازمان ملل متحد 88 اعلام شد.

سازمان ملل متحد هرساله گزارش‌هايى از شاخص توسعه‌انسانى کشورهاى عضو سازمان ملل متحد منتشر مى‌کند که در آن وضعيت پيشرفت و توسعه کشورها به ويژه کشورهاى کمتر توسعه يافته اعلام مى شود. علاوه بر آن، اين سازمان در سطح محلی، منطقه‌ای و ملی گزارش‌هايى در این راستا منتشر مى‌کند تا برنامه‌ريزان کشورها وضعيت خود را دربين کشورهاى ديگر مورد بررسى قرار دهند.

در آخرين گزارش منتشر شده از سوى سازمان توسعه انسانى ملل متحد که امروز بر خروجى سايت سازمان توسعه انسانى قرار گرفت، برخى از شاخص‌هاى اعلام شده مرتبط با وضعيت اقتصادى ايران نامشخص و بدون عدد اعلام شده است. اين درحالى است که در ميان 192 کشور مورد بررسى کمترين حجم اطلاعات و گزارش درباره مسايلى مانند حقوق بشر، خط فقر و همچنين ميزان مهاجرت ايرانى‌ها به خارج از کشور مربوط به ايران است که عددى در اين رابطه درج نشده است.

معمولا"بخش‌هاى کارشناسى سازمان‌هاى بين‌المللى تمام اطلاعات مربوط به گزارش‌هاى رسمى را از منابع رسمى کشورها دريافت مى‌کنند و تحليل‌هاى انجام شده غالبا براين اساس منتشر مى‌شود. از همين رو اعلام کاهش ضريب جينى که در گزارش مذکور به آن اشاره شده، منطبق براظهارات مقامات رسمى کشور و منابع آمارى کشور است؛ اين درحالى است که طى سال‌هاى اخير بيشترين اعتراض‌ها از سوى کارشناسان اقتصادى مبنى بر غير واقعى بودن آمارهاى منتشره از وضعيت ضريب جنينى(شاخص توزيع عادلانه درآمد) منعکس شده است.

گزارش نزديک به واقعيت سرمايه گذارى خارجى

در گزارش توسعه انسانى UNDP وضعيت سرمايه‌گذارى مستقيم خارجى درايران پايين‌تر از کشورهايى مانند:ارمنستان، کوبا، ونزوئلا، شيلى، عمان، پاناما، جمهورى دمينيکن، مونته نگرو، اکوادور و آذربايجان اعلام شده است.

براساس اين گزارش ميزان جذب سرمايه‌گذارى مستقيم‌خارجى در سال 2007 يک ميليارد و 115 ميليون دلار گزارش شده است، اين درحالى است که بهروز عليشيرى رييس سازمان سرمايه‌گذارى خارجى چندى پيش از تصويب 20 ميليارد دلار سرمايه‌گذارى خارجى در کشور خبرداد. اين اظهارات با توجه به گزارش اخير آنکتاد که از کاهش10درصدى جذب سرمايه‌گذارى خارجى خبرداده است، به نظر اغراق آميز مى‌رسد.

UNDP بر روی کاهش فقر، ایجاد دولت‌های دموکراتیک، آموزش راه‌های پیشگیری از بیماری‌هایی نظیر ایدز، حفظ محیط زیست و انرژی و مقابله با بحران‌ها و بازسازی و اصلاح، تمرکز دارد. UNDP، همچنین کشورها را در مورد حمایت از حقوق بشر و پررنگ‌تر شدن حضور زنان در تمامی برنامه‌ها تشویق می‌کند.

برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد یا UNDP، بزرگترین مرجع کمک کننده برای توسعه کشورها در سطح جهان است. مدیر اجرایی برنامه این سازمان UNDP سومین عضو ارشد سازمان ملل متحد پس از معاون سازمان ملل متحد و جانشین وی است.
 

نظر شما :