توقف مذاکرات پيوستن ايران به سازمان تجارت جهانى

۱۴ مهر ۱۳۸۸ | ۱۸:۱۳ کد : ۵۹۰۹ سرخط اخبار
منابع خبرى از توقف مذاکرات عضويت دائم ايران در سازمان تجارت جهانى درپى کارشکنى آمريکا و متحدان اروپايى اين کشور در اين سازمان خبر دادند.
توقف مذاکرات پيوستن ايران به سازمان تجارت جهانى

فارس- مذاکرات عضويت دائم ايران در سازمان تجارت جهانى از 26 مى 2005 و پس از پذيرش عضويت ناظر ايران در اين سازمان آغاز شد که تاکنون بنابر دلايل مختلف داخلى و خارجى به نتيجه نرسيد و با گذشت بيش از 4 سال هنوز گزارش رژيم تجارى ايران عليرغم تدوين نهايى تحويل سازمان تجارت جهانى نشده و جلسه کارگروه ايران نيز تاکنون تشکيل جلسه نداده است.
اين در حالى است که برخى کشورهاى هم رده ايران از جمله عراق که تقريباً هم زمان يا بعد از ايران به عضويت ناظر در اين سازمان درآمدند، کارگروه آنها بيش از دو بار تشکيل جلسه داده است.
بييزينس مانيتور در اين زمينه با انتشار خبرى از توقف مذاکرات پيوستن ايران به سازمان تجارت جهانى، علت توقف مذاکرات را مسائل سياسى و دخالت آمريکا و متحدان اروپايى اين کشور در سازمان تجارت جهانى عنوان کرده است.
کارشکنى آمريکا و سه کشور انگليس، فرانسه و آلمان در پيوستن ايران به سازمان تجارت جهانى در حالى اتفاق مى افتد که اين کشورها اخيرا " در مذاکرات گروه 5 + 1 مدعى ارائه پيشنهادهاى همکارى با ايران براى حل مشکل هسته اى شده بودند.
خبر توقف مذاکرات پيوستن ايران به سازمان تجارت جهانى و اخبار تازه‌اى که اخيرا " از کنگره آمريکا و دولت اوباما مبنى بر تشديد تحريمها عليه ايران به گوش مى رسد، حاکى از اين مساله است که شعار تغيير اوباما تنها در حد شعار باقى مانده است.
گزارش بيزينس مانيتور در اين باره تاکيد مى کند، ايران هم اکنون به عنوان عضو ناظر در سازمان تجارت جهانى است و قصد دارد طى 5 تا 6 سال آينده به عضويت دائم اين سازمان درآيد که به نظر مى رسد با توجه به مشکلاتى در روابط ايران با آمريکا و متحدان اروپايى اين کشور ، زمان تعيين شده براى پيوستن ايران به اين سازمان بسيار خوش بينانه و غيرواقعى است.
جمهورى اسلامى ايران از سال 1375 که درخواست عضويت خود را به دبيرخانه سازمان تجارت جهانى ارائه کرده بود، از همان ابتدا با کارشکنيهاى متعدد آمريکا مواجه شده بود به طورى که پذيرش عضويت ناظر ايران نيز 9 سال طول کشيد و هر بار از سوى آمريکا وتو مى شد تا اينکه سرانجام پس از طى فراز و نشيبهاى فراوان در تاريخ 5 خرداد سال 1384 (26 مى 2005) با اجماع اعضاى سازمان جهانى تجارت عضويت ناظر ايران پذيرفته شد.

 

اخبار قبلی

وعده انگلیس برای بازگشایی بخش ویزای سفارت
مذاکره با امریکا به منزله ایجاد رابطه نیست
منتجب نیا: برخى به دنبال فضاى تشنج و درگيرى هستند
پناهندگی یک عضو کاروان والیبال به ایتالیا
دیدار خاتمی و مرتضی نبوی با حجاریان

 


نظر شما :