خانه تکانی متکی

۱۵ مهر ۱۳۸۸ | ۱۶:۳۴ کد : ۵۹۲۴ سرخط اخبار
‌کار بررسى گزينه هاى مختلف براى تصدى معاونت هاى وزارت امور خارجه تقريباً‌ نهايى شده و دستکم احکام هفت معاون وزير بر مبناى تجربيات و سوابق کارى شان براى امضا روى ميز وزير قرار دارد.
خانه تکانی متکی

عصرايران - ‌کار بررسى گزينه هاى مختلف براى تصدى معاونت هاى وزارت امور خارجه تقريباً‌ نهايى شده و دستکم احکام هفت معاون وزير بر مبناى تجربيات و سوابق کارى شان  براى امضا روى ميز وزير قرار دارد.

بر اين اساس ،‌ محمد رضا شيبانى که هم اکنون سفير ايران در لبنان است ،‌ بيروت را به مقصد تهران ترک مى کند و معاونت حساس خاورميانه و کشورهاى مشترک المنافع را عهده دار مى شود.
نگاهى به کارنامه شيبانى نشان مى دهد که اين ديپلمات کهنه کار ، بخش عمده اى از فعاليت هاى کارى اش در حوزه خاورميانه بوده است به گونه اى که مديرکلى خاورميانه وزارت خارجه و رياست دفتر حفاظت منافع ايران در قاهره را در کارنامه اش دارد و قبل از آن که سفير کشورمان در لبنان شود ،‌نفر دوم سفارت ايران در دمشق بوده و از نزديک با مسائل خاورميانه آشنايى دارد.

منوچهر متکى اما براى معاونت اروپا نيز فردى را انتخاب کرده است که پيشتر نيز در اين سمت تجربه کارى دارد و زمانى که بخش اروپا و امريکاى وزارت خارجه در قالب يک معاونت اداره مى شد ،‌ تصدى آن را بر عهده داشت.
دکتر على آهنى همچنين در سه کشور مهم اروپا نيز سفير بوده و در کارنامه اش اداره سفارتخانه هاى ايران در فرانسه ،‌ايتاليا و بلژيک را دارد.
روابط ايران و ايتاليا در زمان سفارت او در رم به طور ملموسى بهبود يافته بود.

آهنى ،‌هم اکنون معاون آموزش و پژوهش وزارت خارجه است و با رفتنش به معاونت اروپا ،‌دکتر محمد باقر خرمشاد ، جايگزين او در اين معاونت مى شود.

خرمشاد که براى معاونت آموزش و پژوهش در نظر گرفته شده است ،‌عضو هيات علمى دانشگاه علامه طباطبايى است و پيشتر معاون وزير علوم ،‌تحقيقات و فناورى بوده و از اين رو ،در امور آموزشى و پژوهشى تجربه دارد.

اما حسن قشقاوى ،‌چهره آشناى وزارت امور خارجه که سخنگويى دستگاه ديپلماسى را بر عهده دارد ،‌به زودى کار سخت و پر استرس سخنگويى را به فرد ديگرى خواهد داد و معاون امور ‌کنسولى ،مجلس و امور ايرانيان وزارت خارجه مى شود.
قشقاوى که قرار است در چهار سال آينده ،‌روابط دستگاه ديپلماسى و قوه مققنه را تنظيم کند ،‌ در دوره هاى چهارم و ششم ،‌نماينده مجلس شوراى اسلامى بوده و به خوبى بر مناسبات درونى پارلمان آشناست.
قشقاوى همچنين سفير ايران در قزاقستان و سوئد نيز بوده است و به لحاظ حضورش در سوئد که يکى از کشورهايى است که ايرانيان زيادى در آن حضور دارند ،‌ در مسائل خاص ايرانيان خارج کشور نيز تجربه کارى دارد ؛‌تجربه اى که مى تواند در معاونت جديد به کارش آيد به ويژه آن که سياست اعلامى جمهورى اسلامى تعميق ارتباطات با ايرانيان خارج کشور است.

هادى سليمان پور نیز که قرار است به عنوان معاون آفريقا معرفی شود ،‌پيشتر سفير کشورمان در بوينس آيرس بوده است.


از معاونت آسيا نيز خبر مى رسد که محمدمهدى آخوندزاده ،‌معاون کنونى آسيا ،‌همچنان در سمت خود باقى خواهد ماند.

بررسى گزينه هاى مناسب براى تصدى معاونت هاى آمريکا ،‌حقوقى،‌بين الملل و سخنگويى وزارت خارجه همچنان ادامه دارد.

 

اخبار قبلی

باراک اوباما در عراق
پارس جنوبی، این بار در اختیار هندی ها
دستگیری دو آقازاده قاچاقچی
حمله به بیت امام مقدمه‌ای است برای حمله به خود امام
ایران را چه به طرح «ناباکو»، آنها در تأمین نیاز خودشان هم عاجزند
توقف مذاکرات پيوستن ايران به سازمان تجارت جهانى
وعده انگلیس برای بازگشایی بخش ویزای سفارت

مذاکره با امریکا به منزله ایجاد رابطه نیست
منتجب نیا: برخى به دنبال فضاى تشنج و درگيرى هستند
پناهندگی یک عضو کاروان والیبال به ایتالیا
دیدار خاتمی و مرتضی نبوی با حجاریان


نظر شما :